Motorsåg och handhållet

Husqvarna 162se

30 inlägg 12791 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#220506 Luftfilter svärd kedja mm. Kvittar ju vad ny kolv cylinder mm är, Funkar inte förgasaren eller tändspolen får du den aldrig att gå :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220512 Så om jag byter stift är den delrenoverad?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220513 Var dras gränser om begreppen suddas ut till meningslösa ord?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#220514 Stift ser jag som service likaså luftfilter bränslefilter och dom vanliga slitdelarna svärd kedja mm. Man kan ju kalla det yttre å inre renovering.. målar du sågen å byter kastskydd å startapparat så tycker jag det är en yttre renovering. ny strömbrytare å tändspole mm. är elrenovering..tex.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220518 Så byte av brytare och stift är en halv elrenovering med service?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220521 Jäklar vad besviken jag blivit som köpare om jag köpte en nyservad, helrenoverad såg med ny förgasare, och ett nytt stift, i övrigt rätt sliten och inte servad.

Det visar sig jag renoverat många fler än jag trott. Minst en om dan i genomsnitt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#220525 Därav delvis renoverad, skulle inte tagit med brytaren i elrenovringen den ingår givetvis i servicen. Kan du iaf hålla med om att om man målar om sågen byter startapparat å kastskydd mm så är det en yttre renovering. Byter man tank o förgasare så är det en renovering av bränslesystemet, om grejorna är nya givetvis :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220572 Tyvärr så är nog min åsikt rätt oförändrad om vad renovering är. Jag tror jag vidhåller ordets rätta mening.
För min del så hjälper det tyvärr inte med färg o byta slitdelar och kåpor för att jag ska kalla det renoverad såg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#220649 Så kolv, cylinder, lager mm är inte slitdelar? :wink: Man kan vända och vrida hur länge som helst på det här utan att komma någonstans :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

anersimyra  
#220660 Jag bytte till fabriksny förgasare, bränsleslang, suglod, tanklock, luftfilter, dock inte tanken av naturliga skäl, bränslesystemet är alltså nyrenoverat, det blir då per definition en delrenoverad såg. En service är en allmän genomgång där sågen rengöres och funktionstestas, suglod och stift är det som brukar bytas på en service.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

SawTroll  
#221394
anersimyra skrev:Jag bytte till fabriksny förgasare, bränsleslang, suglod, tanklock, luftfilter, dock inte tanken av naturliga skäl, bränslesystemet är alltså nyrenoverat, det blir då per definition en delrenoverad såg. En service är en allmän genomgång där sågen rengöres och funktionstestas, suglod och stift är det som brukar bytas på en service.


Hviklen modell av forgasser?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

Jamt  
#246112 I Husqvarna katalogen 2012 så är det ett väldigt fint foto från andra sidan pölen där de använder Husqvarna 162:or till rejäla bitar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

OlarsM  
#246354 Jag trodde att alla delar i en såg, var slitage delar..... :-h

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#246410 Det är dom på sätt å vis... :geek:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

jannee  
#246413 På Jonsereds sågar (förr i tiden) var slitagedelarna, kedja, svärd, tändstift, drivhjul + diverse vibrationsdämpare.
Rengjorde man bara luftfiltret då och då gick sågarna sedan i tusentals timmar.
Handtagsvärmarna brukade fungera någon vecka sedan var det roliga (behagliga) över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).