Bioenergi

Asp som ved

77 inlägg 109809 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#221190
loppan skrev:Nej tändsticksvirke heter aspkubb och är 3,10,betalades med 380 kr fram tills årskiftet tror jag.Får bara inehålla någon procent röta i andträt.
Nu verkar marknaden vara mättad eftersom det höggs mycket löv i götaland under vintern.

Jag är inte riktigt säker på vad som skapar efterfrågan på asp i götaland men troligtvis för att det råder brist på björk.
Aspmassan har gått för ca 340 i vinter och björkmassan 370 kr.


Okej tackar för svaret :grin: Alla andra oxå givetvis. :grin:
Nu lärde jag mig ytterligare nått nytt.
Själv skulle jag vilja hugga o få sågat bräder på bondsågen till ytter panel till boningshuset.
Vi får se hur de går med den framtidstanken. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

towes  
#221195 Asp är väldigt ljust och har dessutom en struktur som lämpar sig för finpapper, fick jag lära mig för några år sedan när jag studerade asp och hybridasp.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

Simon.M  
#221210 Asp timmer tror jag södra betalade 7-800 kr för förra våren eller om det var 2 årsedan

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

Camwood  
#221384 Asp det snickrar jag såna här saker av :grin:
Norrskogen Edsbro 2012 023.jpg

Bastu med Asp till lavar och panel med en fris av Al i lavarna :grin:

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221440
loppan skrev:Aspmassan är alldeles för bra betald i dag för att lägga ett träslag med såpas lågt värmevärde i vedhögen,men visst brinner det med om man vill.
Annat var det förr när den hamnade i övrigt löv för 150 kr fuben.


Det beror nog på var man bor. Där jag bor är det långt till all industri som förbrukar aspmassa, så här ingår det i biobränslesortimentet. Timmer köps dock.

Längre tillbaka köpte väl t.ex Rockhammar asp och gjorde CTMP. Nu vet jag inte var närmsta förbrukare är, kanske Rottneros 17 mil bort, eller möjligen någon ännu längre bort.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

vetinte  
#221458
Camwood skrev:Asp det snickrar jag såna här saker av :grin:
Norrskogen Edsbro 2012 023.jpg

Bastu med Asp till lavar och panel med en fris av Al i lavarna :grin:

Vackert :grin:
Hemma sågat från egen skog :?:

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221517 Men det är väl lite användbart i asptimmer? Säljer själv asp till en bastulavsågare men stockarna ska vara helt kvistfria och rötan begränsad. Ändå får han bara ut ca 25% i utbyte när han sågat upp det, just för att det kan vara mer röta inuti stocken och kvistar som vallats över. Jag får drygt dubbla bränslevedspriset plus ersättning för frakt så jag är nöjd ändå.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

Nyborg  
#830128 Hittade en tråd om asp! Har ca 20-25 fastmeter aspmassa utkört. Tänkte att det kanske jag istället kunde köra genom vedmaskinen och fylla 1,5-kubikssäckar som jag sedan kunde sälja. Hur får jag aspen att torka så den inte möglar? (Brukar den göra i vedhögen!) Hur många kubik stjälpt mått brasved blir det av en fast? Som sagt, bara en tanke än så länge... 😀 🌳

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

jannee  
#830135 Ca 2.8 - 2,9 lite beroende på vedlängd.
Asp är en djävla skitved att elda, ok pannan blir vit men energiinnehållet är inte mycket att hurra över, minst 20 % sämre än björk.
Kan man däremot bland asp med bok eller framförallt ek får du en väldigt fin blandved.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

anersimyra  
#830141 Asp är trevlig ved att elda i braskaminen och den har inte lägre energiinnehåll än annan ved då ett kilo asp ger samma energimängd som ett kilo björk e.tc..🙂

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

Nyborg  
#830148 Och som sagt, torkningsmässigt, bättre ju tidigare upparbetning och finare kluvet minskar risken för mögel? Uppställning på typ pall med plast under för markfukten samt efter sommaren pressenning över? Räcker det? Inte lika lätt att sälja möglig ved...

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

anersimyra  
#830149
1706641617_img_5512.jpeg
Saxat från nätet, dessutom rekommenderas i boken att träden fälls precis i början på lövsprickningen då veden är som torrast.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

jannee  
#830151 Med statistik kan du bevisa att asp är bra men energiinnehållet på kubik är betydligt lägre än de aners räknat upp.
VIKTMÄSSIGT, ok då är det ingen större skillnad, men en torr aspbit väger inte mycket mer än hälften mot en lika stor ek eller bokbit.
Asp som befinner sig i en luftig ställning riskerar inte att bli mer mögelangripen än björk.
Asp innehåller mycket vatten, tar tid innan den är ordentligt torr, just därav den riskerar bli lite möglig.
T. .o. m. vinterhuggen asp har oftast sav i veden.

Avatar Fallback

Re: Asp som ved

tallen100  
#830158 Ja viktmässigt är en sak men jämför andelen likvärdiga vedträd så går det åt betydligt fler av aspen än det gör av björken för att uppnå samma värme.

Användarvisningsbild

Re: Asp som ved

anersimyra  
#830165
tallen100 skrev:Ja viktmässigt är en sak men jämför andelen likvärdiga vedträd så går det åt betydligt fler av aspen än det gör av björken för att uppnå samma värme.

Jo, det blir ju ofrånkomligt så eftersom asp har lägre densitet..🙃 tänk då om man tvingades elda med balsaträ..🔥😯

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).