Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pump problem

20 inlägg 16638 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pump problem

sveakatten  
#212478 Vad kan det vara för fel? Gripen orkar inte trycka fast virket, och kranen verkar allmänt klen.
Jag kör på pumpen som sitter i traktorn(Zetor) Jag undrar kan det vara silen som sitter på pumpen som nästan är tät eller är det pumpen som är slut?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Pump problem

machonisti  
#212479 Ljud från pumpen?
Oljenivå?
Filter byte?
osv av enkla ingrepp

Är allt i sin ordning:


Då återstår tryckmätning
För att fastställa diagnos

Avatar Fallback

Re: Pump problem

hala  
#212494 Vilken typ av Zetor?
Om pumpen drivs av kraftaxeln och sitter under diffen finns ett uttag för tryckmätning (M16*1,5) Om Du har fullt tryck där d.v.s. ca 160 ligger felet ovanför pumpen. Är trycket väsentligt lägre än 160 är det pumpen. Om Du kört pumpen på 1000 r/m kan den slitas ut ganska snabbt. Hört talas om en som havereat efter 600 tim med exakt samma symtom.
Kan även vara säkerhetsventilen som sitter vid pumpen men troligtvis pumpen.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Pump problem

sveakatten  
#212639 Zetorn är en 6948 från 74a, jag har alltid kört på 1000 varv på pumpen utan att ha något yttre filter. Så det är väl inte så konstigt i egentligen om den börjar ta slut. Det sitter ju en sil på pumpen som jag har gjort rent för några år sedan , så det är väl det jag undrar på om det kan vara i gen. Det är lite otäckt när inte gripen nyper åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump problem

hala  
#212693 Prova med att göra ren silen först men eftersom gripen är svag när Du tar stocken verkar det som att trycket är dåligt. Just när Du griper fodras inte något stort flöde utan bara tryck att bygga upp kraften med. Troligtvis är pumpen kass. I ytterst få fall ligger problemet i ventilsystemet som regleras av reglaget vid sitsen men eftersom Du använder yttre hydraulik kan Du nästan utesluta det felet. Finns det inte även ett returfilter på Din traktor men här är jag inte säker. Har Du kört med tillräcklig oljevolym i transmissionen? Är den för låg kan pumpen gå torr och då tar det inte lång stund innan Du får pumpproblem.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Pump problem

sveakatten  
#221000 Nu har jag bytt pump i traktorn och felet kvarstår.
Var tycker ni jag ska börja leta nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump problem

hala  
#221006 Tråkigt att höra
Vad köpte Du för pump? Det finns en tråd i forumet Maskinisten med nästan ett identiskt fel http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=15.
Han fick inte upp trycket med en nyinköpt piratpump som returnerades och köpte därefter orginal från http://www.motocheck.fi/. Dom pratar svenska och kan Zetor utan och innan, och problemet var löst. Det florerar mycket skit bland piratpumpar som ofta tillverkas i Indien. Orginalpumpen går även till ett mycket bra pris att köpa från http://www.atpmotor.cz till enormt bra priser på alla Zetordelar. Har Du kollat säkerhetsventilen som sitter i samma lock som pumpen. Kör inte på 1000 varv mer än undantagsvis.

Hazze

Användarvisningsbild

Re: Pump problem

machonisti  
#221026
sveakatten skrev:Nu har jag bytt pump i traktorn och felet kvarstår.
Var tycker ni jag ska börja leta nu?

Har du kollat med tryckmätare. Kan inte annat än hålla med rekommendation angående motocheck i Norrnäs, min grannkommun. Har själv varit i kontakt med firman i samband med farsans zetor 9145.

Användarvisningsbild

Re: Pump problem

machonisti  
#221028 By the way.

Här i kustremsan är det svenska som pratas. Speciellt på landsbygden. En stor del av befolkningen i kustremsan runt vasa kan inte prata finska, eller bara hjälpligt.
Lite mystisk situation vi befinner oss i. Vi är finska i själen men har svenska namn och pratar svenska men med österbottnisk dialekt. Vi tittar på svensk tv och turistar hellre i sverige än finland. För i sverige pratar man svenska och i finland finska.

Verkar nog lite konstigt men....

Avatar Fallback

Re: Pump problem

sveakatten  
#221036 Jag har köpt en orginal pump (vad jag vet) Hur kollar jag säkerhetsventilen?
Jag tog ju isär allt och gjorde rent, även ventilen. Funderade på att sätta på hydral aggregatet till vedmaskinen och prova på kranen få se om det blir bättre.
Jag vet ju inte om det kan vara ventilpaketet på kranen eller något i traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump problem

hala  
#221044 Mycket sällan problem i traktorns ventilsystem. Jag har varit med om ungefär samma problem och då var det isproblem i kranens ventilpaket (kondens). Att prova med någon annan extern hydraulik för att jämföra låter som en bra idé. Slå vår Finske vän eller maila Ditt problem - han har garanterat lösningen. Hur fungerar trepunktslyften?
Hazze

Användarvisningsbild

Re: Pump problem

machonisti  
#221045 Har du gjort rent torde ventilen funka. Tryckinställningarna kan ju vara sisådär. Anser att enda sättet att komma vidare är tryckmätning. Av trycket kan man utläsa om ventilen skall justeras. Är ventilen justerad så att den ger hela pumpens tryck och det ändå är för lågt så är det fel i pump.

Hur låter pumpen när en rörelse är körd i botten går det tungt ändrar motorvarvtal osv på så sätt kan du komma en bit utan mätare.

Avatar Fallback

Re: Pump problem

sveakatten  
#221050 Provade i helgen att köra gripen i botten och hålla kvar där en stund och det märktes inte så mycket på traktorn. Det verkar som frontlastaren fungerar rätt bra, lyfter utan vidare vedsäckarna. Jag har ju hydraliken till kran innkopplad på den kopplingen som man använder för att tippa en tippkärra. Finns ju ett uttag under traktorn som tydligen ger fullt tryck från pumpen, kanske skulle prova där-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pump problem

machonisti  
#221053 Det kan ju vara så att reglaget inte fungerar som menat. Min svåger hade liknande problem på sin belarus. Bytte pump men problemet löste sig först när han undersökte stagen runt ventilerna, uppnött.

Avatar Fallback

Re: Pump problem

ulfgustav  
#221087 På ventilpaketet till kranen sitter det en huvudtryckbegränsare, den kan ha tappat inställning alternativt att det sitter smuts i den så att den läker.

köp en manometer och mät på tryckledning före kranventilen när du kör grip ihop

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).