Virkesmätning och Matrisfub

Lite akuthjälp ang försäljning.

23 inlägg 21357 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

rikard_e  
#220823 Vettefasen hur detta går. Jag måste bli av med det så fort som möjligt då det legat rätt länge och nu börjar mildvädret komma.

Pratade med några som är duktiga inom skog och ekonomi, och dom avråder mig från att starta eget och sen sälja timret med en gång, då detta tydligen skulle vara genomskinligt för skatteverket (detta har hänt förr med en bekant)

Vill helst inte sälja det via farsan då han och jag har fått olika priser på det, skogsbolaget ville nog fjäska in sig för yngre generationen.


Funderar om det inte är bättre att jag säljer det som privatperson, det läggs på min lön som vanligt, undrar bara hur det blir med skatten. Om jag får betala tillbaka mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220832 Vad är det som är genomskinligt? Att du momsregistrerar dig samtidigt som att du startar en verksamhet?

Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

rikard_e  
#220870 Att jag startar ett bolag precis innan jag ska sälja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

opekka  
#220872 Du behöver inte starta ngt bolag. Däremot momsregistrera dig. Iofs blir du då enskild näringsidkare.

Men som nybliven enskild näringsidkare har du inga kostnader att kvitta inkomsterna mot. Det torde din farsgubbe ha.

Det finns ingen anledning att inte momsregistrera sig om man är skogsägare. Visserligen ger det ett minimum av administration men har du verksamhet inom skog kan du lyfta momsen vid inköp.

Utan momsregistrering får du inte lyfta någon moms samtidigt som du inte får behålla moms vid virkesförsäljning. Skulle du behålla moms kommer skattemyndigheten inte att se mellan fingrarna.

Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

haggloader  
#220925 Du måste momsregistrera dig om du är skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

rikard_e  
#221561 Men jag är inte skogsägare då farsan äger skogen än så länge.

Tanke är att det blir skifte om några år.

Har ej klurat ut hur jag ska lösa detta än dock!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

foton  
#221594 Lämna bara ditt personumer till köparen så är saken klar.

Avatar Fallback

Re: Lite akuthjälp ang försäljning.

rikard_e  
#221606
foton skrev:Lämna bara ditt personumer till köparen så är saken klar.


Nej inte precis, pratade med säljaren idag, man ska även säga till att man är privatperson som säljer.

Nu har det löst sig. Man behöver inte redovisa om summan uppstigen en viss nivå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).