Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ska jag slå till på Farman?

68 inlägg 32491 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

elis  
#220713
henkperz skrev:Om dessa är bra,ska jag slå till?



Hur ska vi veta det? :wink: Du fladdrar ju mellan golv och tak, ena gången en vagn ur det mer ekonomiska registret nästa gång en som är mer än dubbelt så dyr. Vad är dina preferenser, vad är dina ramar om det finns några? Jag förstår knappt frågan längre. :oops:

Jag är både ironisk och lite frågande men provkör vetja, hittar du en vagn som du trivs med så är det ju den du ska ha. Som du borde insett härvidlag är din fråga nästan omöjlig att få vettiga svar på i ett forum med så vitt skilda erfarenheter och preferenser när det gäller vagnar. Själv kör jag en Farma sedan ca 10 år, mängder varierar. En del år bara ved och ibland en hel del tungt timmer. Jag är nöjd.
Man kan tycka att man borde få det man betalar för men det vete katten om det alltid är så.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

vetinte  
#220714 Ja ja ta de lilla lugna nu :lol:
Se bara hur det startade, fortlöpte o sedan slutade i min tråd:
viewtopic.php?f=9&t=15855

De e inte lätt om man inte har så mycket erfarenhet. O man kanske inte har möjlighet att provköra allt som kommer på tanke.
O då e ju ett sådant här forum bra. "kunskapsbanken" du vet.
Om man sedan ställer "dumma frågor" är ju en bedömning av den som läser frågan.
Ju mer erfarenhet man har ju fler "dumma frågar" kan man hitta.
Men här finns mycket kunskap o tillslut så hittar man tillräcklig med svar så man känner sig trygg i att köpa.
Utgångspunkten är ju att grabben vill ha en ny vagn o försöker skaffa sig den kunskap som han tycker sig behöva innan han köper.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

Sundvik  
#220716 Köpte min första vagn med griplastare nu i vinter och det blev fort klart att det skulle vara en Farma, kranens lyftkapacitet var klart bättre än det andra alternativet Patruuna, fastnade slutligen för 8 ton med 5,1 m kran och är nöjd hittills. Kranen är alltid en liten bit för kort, det säger alla oberoende vilken räckvidd de har. Det som ändå är det viktigaste i det här sammanhanget är att ta med vinsch för att eliminera att kranen inte räcker till, Farmas nya kinatillverkade vinsch är inte perfekt, det finns en del förbättringar att göra men den duger, vajern är en billig variant som man säkert byter ganska tidigt men de är inte heller dyra att köpa. Ventilbordet skulle jag nog vilja ha 2+3 som jag har och inte 7 spaks.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

Torphagen  
#220718 Farma vagnar från 2012 har ett skydd som förhindrar att vatten kan rinna in i vridhuset, jag tror att de började med detta någon gång 2010.
Moheda vagnen du tittar på hette tidigare Källefall K35 denna har nu dekal trimmats till Moheda K35. Men jag tycker inte att det motiverar en sådan pris skilland. Om du vill ha längre räckvid så skulle Farma C63 kunna vara ett alternativ.
I vilket fall som helst så borde du kunna få lite bättre i inbyte för din vagn. Kolla runt med flera återförsäljare och se vad de har att erbjuda.
Jag skulle rekommendera Farma för dina behov utav det jag har läst. Man får mycket vagn för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

stegmaster  
#220720
Torphagen skrev:Moheda vagnen du tittar på hette tidigare Källefall K35 denna har nu dekal trimmats till Moheda K35.

Om det egentlig er en källefall bordet den inte kosta mer en en Farma.
Anser at dessa två er i samma klass, even tillvärkad i baltikum.
Källefall er ju ochså en lågpris vagn.
Jag misstänker at nästan alla tillverkare av skogsvagner inte gör sina budgetvagner själv, utan dekaltrimmar något som redan finns med annat navn.
T.eks kan jag nevna Farmi`s lagpriskraner som finns under 3-4 olika navn (farmi, palms, ohlers......)

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

elis  
#220724
vetinte skrev:Ja ja ta de lilla lugna nu :lol:
Se bara hur det startade, fortlöpte o sedan slutade i min tråd:
viewtopic.php?f=9&t=15855

De e inte lätt om man inte har så mycket erfarenhet. O man kanske inte har möjlighet att provköra allt som kommer på tanke.
O då e ju ett sådant här forum bra. "kunskapsbanken" du vet.
Om man sedan ställer "dumma frågor" är ju en bedömning av den som läser frågan.
Ju mer erfarenhet man har ju fler "dumma frågar" kan man hitta.
Men här finns mycket kunskap o tillslut så hittar man tillräcklig med svar så man känner sig trygg i att köpa.
Utgångspunkten är ju att grabben vill ha en ny vagn o försöker skaffa sig den kunskap som han tycker sig behöva innan han köper.


Jag är lugn 8) men vet inte varför du blandar in ordet "dum" jag har inte påstått eller låtit påskina att någon/ något är dum/t. Såvitt jag tolkar mig själv så är jag lite förvånad över avsaknaden av preferenser och kostnadsramar. Frågeställningen börjar med en Farma till ett halvskapligt pris och senaste fyndet är då en mer än dubbelt så dyr vagn. Och då kan väl jag tycka att har man råd med top of the line så är det väl ganska klart. Eller inte :wink:

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220750 Kan förstå att det blev lite "luddigt" Pratade om mellanskillnaden på farman, vilket var 60,000kr och på Mohedan fick jag listpriset utan inbyte vilket var 134,000kr

Det skiljer ca 45,000kr mellan vagnarna, och då är Mohedan en 9t vagn, farman är en 8t vagn, Mohedan har 2-spak el on/off ,Farman har 7-spak,kranen är 5,1 meter på Farman och 6,2 meter på Mohedan + att Mohedan är Svensktillverkad!

Mohedan med 7 spak skulle kosta 125,000kr

Anledningen till att jag har svängt över till Moheda är att jag har skrivt kontrakt med Norrskog så jag har en säkrare inkomst på vagnen.

Så jag tror att det blir en Moheda tillslut :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

elis  
#220755 Kranens längd är ju bara det attraktivt. En meter till är ju precis det som alltid fattas. :grin: Det verkar som ett köp är nära förestående och med kontraktet verkar ekonomin vara löst, ser fram emot lösningen på ditt huvudbry.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

Storken  
#220774 Inte för att jag vill lägga mig i, men ska du köra profesionellt så ska du nog ta en allvarlig funderare på om du inte ska ha navdrift på vagnen också...
Finessen att kunna lägga på band vid behov är nog värd en hel del,
dessutom så gör ju banden att allt snack om stödben o sånt skit försvinner...

Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

vetinte  
#220794
elis skrev:
vetinte skrev:Ja ja ta de lilla lugna nu :lol:
Se bara hur det startade, fortlöpte o sedan slutade i min tråd:
viewtopic.php?f=9&t=15855

De e inte lätt om man inte har så mycket erfarenhet. O man kanske inte har möjlighet att provköra allt som kommer på tanke.
O då e ju ett sådant här forum bra. "kunskapsbanken" du vet.
Om man sedan ställer "dumma frågor" är ju en bedömning av den som läser frågan.
Ju mer erfarenhet man har ju fler "dumma frågar" kan man hitta.
Men här finns mycket kunskap o tillslut så hittar man tillräcklig med svar så man känner sig trygg i att köpa.
Utgångspunkten är ju att grabben vill ha en ny vagn o försöker skaffa sig den kunskap som han tycker sig behöva innan han köper.


Jag är lugn 8) men vet inte varför du blandar in ordet "dum" jag har inte påstått eller låtit påskina att någon/ något är dum/t. Såvitt jag tolkar mig själv så är jag lite förvånad över avsaknaden av preferenser och kostnadsramar. Frågeställningen börjar med en Farma till ett halvskapligt pris och senaste fyndet är då en mer än dubbelt så dyr vagn. Och då kan väl jag tycka att har man råd med top of the line så är det väl ganska klart. Eller inte :wink:


För att inte där skall uppstå några missuppfattningar oss två emellan så var det inte så att jag menade "dum" på ett "dumt" sätt :lol: O jag kan förstå att det kan uppfattas så som du skriver här ovan. Efter att ha läst det igen. Så uppfattade du de som om att jag menade att DU "jag har inte påstått eller låtit påskina att någon/ något är dum/t."
Så bugar jag o ber om ursäkt :grin:
Men jag vet oxå (av egen erfarenhet :oops: ) Att mer eller mindre "dumma/konstiga" frågor kan leda in på helt andra tankebanor. Det kan börja med en beg Farma o sluta med en (som du skriver) "top of the line" med hjälp av dom samlade kunskaperna som finns här."kunskapsbanken" :grin: Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Hoppas du godtar detta svaret :grin:

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220814 Som det är nu så blir det nog Mohedan. Navdrift blir det förmodligen inte på denna vagn iallafall, även om det är bra. Tror att det blir en svårlöst ekvation om man har kontrakt på ca 150m3 massaved per år :lol: Men det var ungefär det jag behövde för att kunna köpa den dyrare vagnen!

Inget är 100% bestämt, det kan bli så att jag spar till hösten också :wink:

Men iallafall så vill jag tacka för all hjälp och många kloka kommentarer från er skogsfolk, det har varit till stor hjälp!

Bilder kommer givetvis vid köp :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

rikard_e  
#220815 Lycka till!

Behöver ingen drivning när man har 650 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

ss0803  
#220830
stegmaster skrev:
Torphagen skrev:Moheda vagnen du tittar på hette tidigare Källefall K35 denna har nu dekal trimmats till Moheda K35.

Om det egentlig er en källefall bordet den inte kosta mer en en Farma.
Anser at dessa två er i samma klass, even tillvärkad i baltikum.
Källefall er ju ochså en lågpris vagn.
Jag misstänker at nästan alla tillverkare av skogsvagner inte gör sina budgetvagner själv, utan dekaltrimmar något som redan finns med annat navn.

Källefall var tidigare Mohedas lågprisprodukter som då tillverkades i baltikum.

När Moheda för ett par år sedan tog hem all tillverkning till Sverige igen var det naturligt att även de mindre (numera svensktillverkade) vagnarna också fick heta Moheda.

Men det stämmer som Torphagen är inne på att produkterna med K i namnet tidigare var Källefall, gäller då kranarna K20-K45. Eventuellt gäller detta också vagnarna M71 och M91 men där är jag mer osäker.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

elis  
#220836 Saxat från FTG's hemsida:

"Vårt bolag FTG Baltic, www.ftgbaltic.lt ligger utanför Vilnius i Litauen. Här tillverkar vi och marknadsför vi skogsvagnar av varumärket Källefall för den europeiska marknaden. FTG Baltic gör också legomontage till externa kunder."

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

elis  
#220837 Tittar man på ftg baltics hemsida och Moheda så ser man snart att väldigt mycket av bl a tillbehör och smådelar är tillverkat i Litauen. Rotatorer, länkage mm är exakt likadana.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).