Motorsåg och handhållet

Grov gran

82 inlägg 42187 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grov gran

Simon.M  
#217429 En rätt grov men kommer inte ihåg hur grov den var använde en större såg än den på bilden :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grov gran

skogsbonne  
#217431 tillräckligt grov säg :)

Avatar Fallback

Re: Grov gran

Amatörhuggare 62  
#217459
DSC_0069.jpg
DSC_0063.jpg
DSC_0062.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

johan eriksson  
#217507 Ca 87cm på stubben

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Grov gran

granqvist  
#217519 Inte hugget, men skotat av undertecknad.

https://skogsforum.se/skogsbilder/search.php?keywords=Grovt+grantimmer&terms=all&username=&sk=t&sd=d&e=0&submit=S%C3%B6k

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

ss0803  
#217533 Inte dåligt att få ut drygt 5 m3to ur en gran.

Sådana skulle det finns fler av!

Avatar Fallback

Re: Grov gran

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217887 I onsdags fällde jag denna silvergran på en gräsmatta, den var väldigt lättsågad, 22-23 år tror jag.
DSC_0214.JPG

På samma ställe växte ett par lärkgranar, som också verkar ha vart av samma ålder.
DSC_0216.JPG

Fanns även en vanlig gran som stod utanför själva gräsmattan, 75 cm i brösthöjd, 80 cm i rot med rätt hög stubbe, ca 31 meter lång och ca 80 år gammal. Verkar ha vart ett fett ställe jag var på.
DSC_0208.JPG

Avatar Fallback

Re: Grov gran

Palakangas  
#217933 På mitt jobb svarvar vi granfaner av grov gran. Barkmaskinen tar 78 cm. Beroende av blocklängden och fanertjockleken kan det bli upp till 200 kvadratmeter av en riktigt grov och fin stock.

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

Camwood  
#217935
Palakangas skrev:På mitt jobb svarvar vi granfaner av grov gran. Barkmaskinen tar 78 cm. Beroende av blocklängden och fanertjockleken kan det bli upp till 200 kvadratmeter av en riktigt grov och fin stock.

Vilka krav har ni på råvaran och vad betalar ni för den :?:
Köper ni övergrovt billigt av sågverken eller använder ni normaltimmer :?:

Avatar Fallback

Re: Grov gran

Palakangas  
#217942 Kravet är Klass 1. Det köps in via Holmen, Mellanskog osv. Priset är jag osäker på. Sedan så köps och byts det med sågverk. Diametern ligger mellan 28-80 cm. Är det tjurved så blir det ingen vidare faner när den torkats.

http://www.plyfa.se/

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

svampbob  
#217955 Vi fällde några grova granar för några år sedan och då räckte det inte med 15 tums svärd så sista biten tog vi med timmersvansen. Gamla metoder funkar fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Grov gran

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218024 Jag mätte idag stubbarna av de 22-23 åriga träden som syns på bilderna 5 inlägg upp, under bark var silvergranen 49 cm med lite rotben och lärkgranen 41 cm, lärken hade knappt några rotben.

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

machonisti  
#218145
D Brown skrev:Jag mätte idag stubbarna av de 22-23 åriga träden som syns på bilderna 5 inlägg upp, under bark var silvergranen 49 cm med lite rotben och lärkgranen 41 cm, lärken hade knappt några rotben.

Planker av dessa funkar nog bäst som mjuka stötdämpare.

Användarvisningsbild

Re: Grov gran

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220699 Även vanliga granar kan växa ganska bra här nere i sydväst med upp till centimeterbreda årsringar. Den här 40-åriga granen åkte ner i går. Det är ett 24-tums svärd på sågen och skivorna i bakgrunden är ungefär 1/3 meter långa för att få en skala:
40-årig gran.jpg

Avatar Fallback

Re: Grov gran

jonaxe  
#220700
th skrev:Även vanliga granar kan växa ganska bra här nere i sydväst med upp till centimeterbreda årsringar. Den här 40-åriga granen åkte ner i går. Det är ett 24-tums svärd på sågen och skivorna i bakgrunden är ungefär 1/3 meter långa för att få en skala:
40-årig gran.jpg



Den var ju rätt så grov!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).