Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin lite idéer

8 inlägg 11144 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedmaskin lite idéer

X-lon  
#220575 Jag håller på att bygga en vedmaskin och har fått lite idé torka på hur jag ska lösa klyvfunktionen. Alltså hur man får den gå fram och tillbaka min ventil har 3 lägen fjädrande framåt och utanfjäder bakåt.

Jag hade tänkt ha en pedal att trampa på för att starta med.

Hur har ni löst era byggen???
Jag behöver lite bilder på hur det är löst på andra maskiner.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin lite idéer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220597 När man lyfter kapsvärdet/klingan då kan den börja klyva.
Så koppla ihop med det på nåt vis.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin lite idéer

X-lon  
#220662 Att starta när man lyfter klinga verkar opraktiskt. Kapar man vekt så kommer ju klyven gå i onödan.

Jag är mer ute efter bilder på den mekaniska grejen som gör att den vänder när den nått ändläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin lite idéer

sveakatten  
#220668 Jag har gjort så att jag trycker till spaken för klyven när jag sågat biten, sedan åker klyven fram och tillbaka av sig själv.
Tror jag har en likadan ventil som du.
Tittar du på filmen så ser du i högra kanten på sågbänken ett litet rör som slår till på spaken till hydraliken när den är i bakre läget, jag har ett likadant rör på vänster sida som stoppar den framåt.


Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin lite idéer

Skogstomte  
#220671 Vi brukar låna en Japa, där startar klyven när man kapat igenom biten och trycker till lite extra. Vill man kapa flera utan att starta klyven trycker man inte till det sista. Nackdelen med detta är om man bara vill starta klyven måste man göra en full sågrörelse.
En del andra vedmaskiner har ett separat reglage för att starta klyven. Smaksak helt enkelt.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med en bild på mekanismen som sköter "fram/back".

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin lite idéer

X-lon  
#220689 Sveakatten: Ja så där vill jag oxå ha till det, men min ventil har ett mittenläge så den stannar så fort någonting nuddar spaken så jag måste ha någon fjädermekanism som flyttar spaken från läge 1 till läge 3 (1 = frammåt 2 = vila 3 = bakåt).

Jag tror din står och vilar i läge bakåt och jobbar mot överströmmaren. Så har jag sett andra maskiner fungera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin lite idéer

sveakatten  
#220717 Ok, undrar om jag inte bara har satt ventilen åt andra hållet?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin lite idéer

Crille_på_skogen  
#280324 Jag har byggt en maskin som påbyggnad på en gammal klyv som är gjord av en mekanisk verkstad (Svemek) i Ånge. En gammal hederlig klyv med enspaksreglage och automatisk återgång av kolven som har 70 cm slaglängd med väldigt snabb. Ca 5 sekunder ut och 3 in. Jag byggde en rullbana vid sidan av klyvkolven och en 2 meters rullbana som jag hakar i den fastbultade som sitter på klyven. Kniven är en fyrbladig typ som är höj och sänkbar. Hydraulpumpen drivs av en trefas 4 Kw motor, pumpen vet jag inte cc på eller flödet, men det är fullt tillräckligt tryck i kolven för stora stammar. Jag lägger på stocken på rullbandet och för fram den till mataren som kör fram stocken till ett justerbart ( mellan 0 till 60 cm ) stopp. Frammatningen, klämbygeln och fällningen av sågen går med tryckluft. Trodde inte på den idén, men en klurig gubbe övertalade mig att införskaffa begagnade delar från ett nerlagt mejeri. Det visade sig fungera över förväntan. Helt suveränt att köra då kolvarna styrs av elektromagnetiska styrventiler som man kan ställa både hastighet ut och hastighet in på kolvarna. Klämbygeln skall ju ner fort , men sågen skall ha precis den hastighet som behövs för att den skall skära bäst utan att ta musten ur dess elmotor. Sågen är en Einhell på 2,4 Kw och har inte stoppat ännu efter 30 Kubikmeter ved, men jag har kört utan att överbelasta den. Slaglängden på matarkolven är 35 cm, kolven till klämbygeln har 10 cm slaglängd och sågkolven har 20 cm slaglängd. Jag har kopplat klämbygel och såg till samma strömbrytare, men det är som sagt olika kolvar som styrs och med olika hastighet. Nu sist hade jag en gammal björk med cirka 80 cm i diameter som jag använde klyven till. De stockarna kapade jag först med motorsåg och lade sen ner dem i klyvpositionen. Förvånansvärt så stannade klyven bara två gånger där det var en massa grenar, men med ett par tre extra tryck så sprack även de svåra bitarna.

IMG_20140316_140035.jpg
IMG_20140407_171231.jpg
IMG_20140407_171310.jpg
IMG_20140504_143002.jpg
IMG_20140504_143021.jpg
IMG_20140504_143036.jpg
IMG_20140504_143053.jpg
IMG_20140504_143115.jpg
IMG_20140504_143137.jpg
IMG_20140504_143253.jpg
IMG_20140504_143309.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).