Motorsåg och handhållet

Problem med Jonsered 520SP

14 inlägg 6360 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Jonsered 520SP

Odman  
#217351 Har en gamal Jonsered 520SP ifrån 1984 som jag fick i tredjeled.

Den har gått lite sisådär hela tiden men har ändå fungerat och jag har gjort en del galring i klen lövskog med den. Men när jag skulle såga upp veden nu så gick den sämre och sämre och nu startar den inte alls.

Jag har bytt tändstift och gnista på det, den kan göra något ynka tändande nu men inget mer.

Är det förgasaren jag skall ge mig på och renovera eller har ni något annat tips på hur jag får liv i min skönhet igen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

anersimyra  
#217355 Det finns så mycket att välja på att jag nog själv skulle lämna in den om den inte gick efter byte av stift och suglod.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

totte  
#217357 Börja med att kolla alla bensinslangar och tanklodet, som Anders säger. Om det inte hjälper så är det troligen en förgasarrenovering som krävs.

Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 520SP

Phantom  
#217375 Jag skulle plocka av ljuddämparen och ta ur stiftet för att kontrollera kolv och cylinderloppet efter skador/repor.
Som du beskriver så kan det vara slitna kolvringar eller så.
Du kan också prova att hälla en tesked olja i tändstiftshålet för att se om du provisoriskt kan få upp kompet om ringarna är dåliga.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

totte  
#217397 Kolla särskilt noga slangen för impulserna från vevhuset, den sitter på höger sida av förgasaren, kommer nere från vevhuset bakom cylindern och upp till förgasarens överkant. Kolla också gummistosen som förbinder förgasaren med insuget.

Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 520SP

Odman  
#220184 100 kr för ett renoveringskit till förgasaren och nu går den som en klocka!

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 520SP

1113A  
#220386 bättre kan det inte bli!!!

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

totte  
#220535
Odman skrev:100 kr för ett renoveringskit till förgasaren och nu går den som en klocka!


Härligt! Förgasaren behöver lite TLC ibland på alla gamla godingar. 520 är en av de bästa genom tiderna i sin storleksklass, är min absolut inte objektiva åsikt.

Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 520SP

stefan elvis  
#221088 Var till jonsereds åf för att försöka få tag på ett bromsband till min 520. inga problem, han grävde gram ett nytt band långt in i ett skåp. Kul ett grejor finns att få tag på fortfarande till en nästan trettio år gammal såg. Tänkte jag skulle sälja den pluss några andra lite äldre goa sågar och ev köpa en hva 550,560 eller jonsereds motsvarighet, men neej jag förmår mej bara inte så dom får vara kvar så länge.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

totte  
#221093 Nä för tusan, sälj inte 520:n, du får inte mycket för den och den är bättre än väldigt många nyare sågar. Är min åsikt förstås. Finns inte många sågar som slår vikt/effekt-förhållandet för den generationens Jonseredare.

Avatar Fallback

Re: Problem med Jonsered 520SP

tallen100  
#221145
totte skrev:Nä för tusan, sälj inte 520:n, du får inte mycket för den och den är bättre än väldigt många nyare sågar. Är min åsikt förstås. Finns inte många sågar som slår vikt/effekt-förhållandet för den generationens Jonseredare.

Håller jag med om.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

btapper  
#547615 Hej,
Jag är ny här på forumet och äger en Jonsered 520SP som jag tänkte renovera.
Är det någon som vet var jag kan få tag på en sprängskiss och kanske en manual till sågen?

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

totte  
#547631 Här är lite grejor.

$matches[2]


Jonsered_520SP.pdf

Användarvisningsbild

Re: Problem med Jonsered 520SP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547695 Försäljningsbrochyr: http://files.chainsawcollectors.se/down ... s520sp.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).