Skogsröjning

Röjning på stengolv.

3 inlägg 4601 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning på stengolv.

Pensionär  
#204439 Ja så var det i skogen idag.
Inledde årets första röjning idag, och gud va roligt det var. Mer perfekta förhållanden kommer man nog troligen aldrig att få. Ca 10 cm snötäcke som fryst till sten, bara en gång på hela dagen som jag trampa igenom skaren.
Det gjorde att man kunde röra sig enormt snabbt idag. Sen var röjningen i sig helt kanon. Beståndet slutröjdes för ca 10 år sen, dock röjdes det allt för svagt då. Så mitt jobb idag var att plocka bort undertryckta tallar med bhd på ca 5cm, de fanns nästan inga buskar alls.
Börja på första figuren 0,7 ha de tog mig ca 3,5 timmar. Trodde först jag missat nån skärm, men icke. Flytta till nästa figur 0,4 ha klart på 1,5 h.

Så på 5 timmar hade jag röjt 1,1 ha :surp: Låter det för bra för att va sant?

Flytta sen till sista figuren på 1,1 ha. Och nu kom verkligheten ikapp mig. En tjock vägg, asp, buskar av vide, al, klena björkar, små granbuskar som fryst fast i snön, någon enstaka sälg fanns det också.
Med andra ord bara skit. Röjde bara ett stråk för att få en bra början imorgon.
Ville inte förstöra känslan av hur bra dagen hade börjat så jag besluta att ta kväll.

Får se om man någonsin får en lika bra röjning som dagens, men just nu njuter jag bara av dagens prestation.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning på stengolv.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204448 Om man röjer 1,1 ha på 5 timmar, behövdes det röjas då? ;)

Nej men lite bilder vore fint! :-)

Användarvisningsbild

Re: Röjning på stengolv.

JensSkoog  
#220527 Fantastisk når det går unna på det viset Hadde en tilsvarende tur forrige uke, med stenhard skare og flotte forhold. Da får en virkelig gjort litt, men det arealet du for over må være rekord!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).