Motorsåg och handhållet

Husqvarna 162se

30 inlägg 12781 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 162se

olle890  
#220334 Hej alla skogsnördar!
Ramlade över denna såg för ett tag sedan, en Hva 162se. Tycker sågen är riktigt rapp och pigg för att vara en gammal 70-talare.
Är det fler här på forumet som har nån gammal 162a ståendes?
och vad skulle ni gissa att en sån här klenod frambringar för värde?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

Bajk  
#220348 Har haft en sån såg, bra tryck i den tycker jag. Sågade på bra i vedbacken. Skulle säga att den skulle landa på 500-700kr.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

anersimyra  
#220355 Själv har jag ett ex med fabriksny förgasare, nytt luftfilter, stift, bränsleslang, suglod, tanklock, barkstöd, kopplingsfjäder, svärd, kedja. Sågen startar alltid på 2 till 3 ryck, värmen funkar betydligt bättre än på nyare sågar. Den begär jag 3000 för.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

Phantom  
#220358 Det beror på hur och var du ska sälja den. Skulle tippa på ett pris mellan 700-2000 beroende på köpare och sågens skick.
Det finns tillräckligt med kraft för vedbacken, men lite för tung för skogsjobb.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

anersimyra  
#220374 På märkplåten kan du se årsmodell, den tillverkades en bit in på åttiotalet skulle jag tro. Min som är en SG och " renoverad" enligt ovan har jag länge haft ute för 3000, buden har dock varit runt 500 så jag har börjat använda den själv i jobbet. Men som sagt, den gör sig bäst på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220445 Mellan Runt 5-700 är rimligt om den går. Lite mer om den är jättefin.

Finns nog ingen samlare som skulle ge mer. Möjligen om den var ny i låda...

anersimyra.
Det är skillnad på renoverad och servad såg. Din är nyservad.
Tycker du det är bättre värme i nyare såg har du nog nåt fel nånstans.
I de jag haft har det varit bra värme.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

olle890  
#220452 Ja just det runt 500lappen,jo hadde inte trott det var nått direkt penningvärde på den.Men efterssom jag fått sågen av en bekant och den går såpass fint kan den få hänga med som en reservsåg! Största nackdelen är att den är förbannat tung!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

anersimyra  
#220461
Mange skrev:Mellan Runt 5-700 är rimligt om den går. Lite mer om den är jättefin.

Finns nog ingen samlare som skulle ge mer. Möjligen om den var ny i låda...

anersimyra.
Det är skillnad på renoverad och servad såg. Din är nyservad.
Tycker du det är bättre värme i nyare såg har du nog nåt fel nånstans.
I de jag haft har det varit bra värme.
Ja visst är den servad, men en fabriksny förgasare är ju en "delrenovering" :wink: Angående värmen så blir "gameluven" brännhet i bakre handtaget, värmen i min 346 är däremot inte mycket till värme, svagt fesjummen vid kvistning är allt den orkar med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220467 Skulle du köpa en renoverad bil som har ny förgasare?
Det är service! Att byta slit detaljer och förbrukningsdetaljer är inte att renovera.
I renovering byts alla slitbara eller rörliga delar, lager, packningar, tätningar, slit delar, som går att byta till nytt.

Den blir inte mer renoverad med ny förgasare än med nytt drev.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

anersimyra  
#220470
Mange skrev:Skulle du köpa en renoverad bil som har ny förgasare?
Det är service! Att byta slit detaljer och förbrukningsdetaljer är inte att renovera.
I renovering byts alla slitbara eller rörliga delar, lager, packningar, tätningar, slit delar, som går att byta till nytt.

Den blir inte mer renoverad med ny förgasare än med nytt drev.
Jag vet, jag vet, lugn och fin nu :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220471 Man skulle kunna säga att jag nu med lite direktiv har blivit full lärd...

Eller eftersom jag "renoverar" så ofta kan numera kalla mig renoverare o ta på mig hus bygge o fajtas i tv med Arga Snickaren.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#220472 Full lärd blir man aldrig :wink: Bara du är lite mer ödmjuk än Arga snickaren så ska det nog gå bra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

anersimyra  
#220475 Å andra sidan betyder renovera, återställa/förnya till tekniskt nyskick, antingen ska då en produkt bytas ut ner till minsta molekyl för att kunna kallas renoverad, eller så byts trasiga delar så produkten återställs till tekniskt nyskick, och kan därför per definition kallas renoverad, delrenoverad, servad eller vad man vill. Dom enda kriterierna för renovering är återställning till tekniskt nyskick, det kan alltså innebära att byta ut i stort sett allt eller enstaka delar för att kriterierna för en renovering ska vara uppfyllda.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 162se

tallen100  
#220484 Skulle kalla den delvis renoverad, en sak är ju motorrenovering kolvar lager mm. Och renovering runtomkring kopplingsfjäder, förgasare, tändspole mm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 162se

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220504 Om det är renovering o serva en använd såg, vad är då service?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).