Trädfällning (arborist)

Räddningstjänsten bryter mot lagen

25 inlägg 14774 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Räddningstjänsten bryter mot lagen

anersimyra  
#220364 Räddningstjänsten ( brandkåren) är förbjuden att konkurrera på den fria marknaden, ändå sker detta fortfarande på vissa håll, vilka lagar bryter man i så fall emot. Arbeten som olagligt utförs är trädfällning och dykarbeten.
Mvh Anders.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220370 Krävs det någon dykning eller trädfällning i en akut räddningssituation, är det nog ok att brandkåren gör det, tycker jag. Är det däremot inte alls akut, så är det inte ok.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

anersimyra  
#220381 Nej det är inte akutsituationer jag menar, brandkåren besiktigade tidigare kommunala bad men är sen ca 15 år tillbaka förbjudna att göra detta. Men i mindre samhällen förekommer det fortfarande att dom fäller träd mot betalning, detta menar jag måste vara lika otillåtet som att " konkurera " med privata dykföretag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220388 Nä, då förstår jag din upprördhet. Läge för polisanmälan?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

anersimyra  
#220391
Niking skrev:Nä, då förstår jag din upprördhet. Läge för polisanmälan?
/Niklas
Ja kanske, men kommunerna har numera bolagiserat delar av sin verksamhet, om detta innebär att dom endast kan utföra arbeten inom kommunen och fakturera dom olika kommunala sektorerna, eller om dom tillåts arbeta åt företag, privatpersoner och organisationer utanför den kommunala sektorn vet jag inte säkert. Är det tillåtet p.g.a bolagiseringen, innebär det en extrem snedvridning av konkurrensen, då dom kommunala bolagen är finansierade med skattemedel. 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220397
anersimyra skrev:
Niking skrev:Nä, då förstår jag din upprördhet. Läge för polisanmälan?
/Niklas
Ja kanske, men kommunerna har numera bolagiserat delar av sin verksamhet, om detta innebär att dom endast kan utföra arbeten inom kommunen och fakturera dom olika kommunala sektorerna, eller om dom tillåts arbeta åt företag, privatpersoner och organisationer utanför den kommunala sektorn vet jag inte säkert. Är det tillåtet p.g.a bolagiseringen, innebär det en extrem snedvridning av konkurrensen, då dom kommunala bolagen är finansierade med skattemedel. 😈


Bolagisera räddningstjänsten? Är det verkligen tillåtet?

Å andra sidan så bedriver ju jordbruksverkets vattenavdelning en hydrotekniskt konsulttjänst, som också snedvrider konkurrensen. 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

nissebrun  
#220398 Jag jobbar som brandman och skulle vilja påstå att vi får göra vilka jobb som helst så länge som vi gör dom åt kommunen. Som till exempel att besiktiga kommunens egna badplatser, eller ta ned träd på kommunens mark om det skulle behövas.

Nu är det visserligen ingenting vi gör i min kommun eftersom det finns andra som är anställda av kommunen som gör detta. Men vi får inte utföra arbeten åt företag eller privatpersoner..

Ibland kan det vara så att vi övar hos någon privatperson med t.ex. trädfällning, fast då har vi inte rätt att ta betalt. Dock brukar det vara så att grannar blir avundsjuka och också vill ha träd fällda gratis, vilket gör att vi helst övar på kommunens mark.

Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

herjman  
#220451 Gäller ju även kommuner som använder arbetslösa till att utföra tex trädgårdsarbeten, städningar m.m. till priser privata företagare ej kan konkurera med

Avatar Fallback

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220456
herjman skrev:Gäller ju även kommuner som använder arbetslösa till att utföra tex trädgårdsarbeten, städningar m.m. till priser privata företagare ej kan konkurera med

Heter/hette väl gröna arbeten eller nåt sånt. En massa pundare/a-lagare å annat löst pack fick göra rätt för sig. Iofs inte fel att dom får göra det men visst blir konkuransen snedvriden. Eller helt obefintlig då man inte behöver betala en spänn för att röja tex en strand.

Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

anersimyra  
#220459
nissebrun skrev:Jag jobbar som brandman och skulle vilja påstå att vi får göra vilka jobb som helst så länge som vi gör dom åt kommunen. Som till exempel att besiktiga kommunens egna badplatser, eller ta ned träd på kommunens mark om det skulle behövas.

Nu är det visserligen ingenting vi gör i min kommun eftersom det finns andra som är anställda av kommunen som gör detta. Men vi får inte utföra arbeten åt företag eller privatpersoner..

Ibland kan det vara så att vi övar hos någon privatperson med t.ex. trädfällning, fast då har vi inte rätt att ta betalt. Dock brukar det vara så att grannar blir avundsjuka och också vill ha träd fällda gratis, vilket gör att vi helst övar på kommunens mark.
Hej nissebrun.
Jag besiktar ett antal kommunala bad sen c.a 15 år tillbaka, detta arbete utfördes tidigare av räddningstjänsten i övningsyfte, men då detta inte är, eller i vart fall inte var tillåtet av konkurrensskäl är dessa uppdrag förbehållna privata aktörer. Dessa arbeten ska dessutom upphandlas offentligt, varför jag är tämligen övertygad om att räddningstjänsten inte kommer i fråga att få utföra dessa "arbeten", inte ens i övningssyfte.
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

nissebrun  
#220464 Så vitt jag förstår så får vi göra vilka jobb som helst åt vår egen kommun, eftersom det är de som är vår arbetsgivare. Däremot kan man diskutera om det är lämpligt.
Vi har tidigare servat kommunens alla brandsläckare, trots att det finns privata aktörer inom samma område. Men vi får självklart inte serva eller besiktiga åt privata företag.

Jag vet inte riktigt vad du menar med besiktning av ett bad? Är det badhus eller badplatser? Jag skulle väl vilja påstå att inom räddningstjänsten i min kommun så har vi inte kunskapen av att besiktiga dessa objekt.

Det finns kommunalanställda som klipper kommunens egna gräsytor, trots att det finns många privata företag som mer än gärna skulle göra detta. Jag ser inte riktigt skillnaden..

//Nisse

Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

anersimyra  
#220465
nissebrun skrev:Så vitt jag förstår så får vi göra vilka jobb som helst åt vår egen kommun, eftersom det är de som är vår arbetsgivare. Däremot kan man diskutera om det är lämpligt.
Vi har tidigare servat kommunens alla brandsläckare, trots att det finns privata aktörer inom samma område. Men vi får självklart inte serva eller besiktiga åt privata företag.

Jag vet inte riktigt vad du menar med besiktning av ett bad? Är det badhus eller badplatser? Jag skulle väl vilja påstå att inom räddningstjänsten i min kommun så har vi inte kunskapen av att besiktiga dessa objekt.

Det finns kommunalanställda som klipper kommunens egna gräsytor, trots att det finns många privata företag som mer än gärna skulle göra detta. Jag ser inte riktigt skillnaden..

//Nisse
Hej igen.
Jo det gäller dykbesiktning av kommunala utomhusbad. Problemet uppstår om funna föremål ska bärgas, man är då trots adekvat utbildning ( t.e.x A ) inne på yrkesdykning mer än om man enbart gör en okulär besiktning. En dykare med t.e.x trestjärnigt CMAS får utföra besiktning tillsammans med dykare som har lägst A, dock får CMAS dykaren inte plocka upp föremålen, det ska A dykaren göra. Räddningstjänsten får alltså inte utföra uppdrag av "yrkesdykningskaraktär". Räddningstjänsten kan kanske tillåtas att utföra den rent okulära besiktningen, men får alltså inte bärga funna föremål. Naturligtvis måste räddningdstjänsten tillåtas avlägsna farliga föremål av akut karaktär, jag tänker då på om någon genom sabotage placerat livsfarligt materiel invid bryggor och hopptorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220469 Trädfällning och dykning kan väl ses som övningsobjekt?
Jag är nog rätt glad om brankåren vet vad de gör och har färdighet om jag råkar i olycka!

Användarvisningsbild

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

anersimyra  
#220477 Visst kan man öva både på trädfällning och dykning, men saken gäller inte huruvida det övas för att kunna hjälpa dig i nöd. Övar gör man regelbundet på livräddning, så där kan du vara lugn. Jag vet dock att räddningstjänsten i en stad, fäller träd hos privatpersoner och tar betalt för detta. Detta är förbjudet av flera lättförståeliga skäl, i övrigt diskuterar vi regelverket som gäller på arbetsmarknaden.
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räddningstjänsten bryter mot lagen

nissebrun  
#220479 Hade räddningstjänsten bara haft rätt utbildning (Yrkesdykare klass A)? Så ser jag inga problem med att de skulle besiktiga och bärga skräp på kommunala badplatser. Men faktum är ju att de flesta rtj inte ens har dykare utan bara ytbärgare, det finns inga räddningsdykare norr om rättvik i Dalarna.

Jag bor i Värmland, och skulle någon t.ex. köra ned med en bil och hamna någon meter under vattnet så får vi rekvirera dykare från typ Göteborg eller Västerås om vi inte kontaktar något privat företag. Det finns alltså inte räddningsdykare på någon av brandstationern runt Vänern! I vilket fall som helst så är det inte tal om livräddning längre när resurserna väl kommer på plats.

Fälla träd hos privatpersoner mot betalning går helt bort enligt mig, eftersom det är ett solklart fall av osund konkurrens.

//Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).