Vedmaskiner, flishuggar

Kap Grov ved?

11 inlägg 7980 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kap Grov ved?

trollskidan  
#216471 Hej!
Har en Barla 320 (Prototyp)som funkar KANON.

Nu har jag en del GROV ved,
Skulle vilja ha en enkel kap för grov ved typ styring av motorsåg eller eldriven såg!
Någon som byggt någor sådant? Kika här å de finns en massa men de mesta med hydralik.
Någon som utgått från en motorsåg å konvertera till eldrift??
Vill se lite skisser eller bilder.

Vill ju att de inte ska kosta en massa utan göras så enkelt som möjligt

Mvh
P-O



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kap Grov ved?

trollskidan  
#220382 Ingen som byggt en enkel eldriven kedjekap?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kap Grov ved?

Camwood  
#220409 Ska man kapa grova stammar så är en kraftig motorsåg bäst :grin:
Det finns inga elkedjesågar på marknaden(vad jag vet) som man kan kapa grova stammar med.
Dom som finns är bara enfas och det räcker inte. Men ska man bygga något eget så finns Logosols E5000 och E8000 med 5 / 8 KW 3 fas som man kan bygga om dom borde räcka. Man får byta klyvkedjan till en kapkedja på dom och bygga om fästet.

Avatar Fallback

Re: Kap Grov ved?

ord bind  
#220416 Skördarsvärd,drivhjul och elmotor +beg kedjor borde kunna bli billigt. Drivhjulen har cylindrisktfäste med krysskil. Ev montera frekvensomriktare för högre varv på motorn.
Smörjning: själv fall med något som klämmer en slang i viloläge +stypning av flödet. motorn som motvikt.
ett kraftigt mothåll är nog ett krav. Det skulle kunna räcka med två stående rör som svärdet går ned i mellan.
Givetvis skall kedjan stanna vid viloläge.

Detta var lite ider jag fick när jag satt och funderade. :smile:

Avatar Fallback

Re: Kap Grov ved?

karlastrid007  
#220499
Camwood skrev:Ska man kapa grova stammar så är en kraftig motorsåg bäst :grin:
Det finns inga elkedjesågar på marknaden(vad jag vet) som man kan kapa grova stammar med.
Dom som finns är bara enfas och det räcker inte. Men ska man bygga något eget så finns Logosols E5000 och E8000 med 5 / 8 KW 3 fas som man kan bygga om dom borde räcka. Man får byta klyvkedjan till en kapkedja på dom och bygga om fästet.


Det stämmer inte, jag köpte en stihl 220c elektrisk såg, och det är ett riktigt monster. Jag sågar genom vilken tjocklek som helst utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Kap Grov ved?

Camwood  
#220501
karlastrid007 skrev:
Camwood skrev:Ska man kapa grova stammar så är en kraftig motorsåg bäst :grin:
Det finns inga elkedjesågar på marknaden(vad jag vet) som man kan kapa grova stammar med.
Dom som finns är bara enfas och det räcker inte. Men ska man bygga något eget så finns Logosols E5000 och E8000 med 5 / 8 KW 3 fas som man kan bygga om dom borde räcka. Man får byta klyvkedjan till en kapkedja på dom och bygga om fästet.


Det stämmer inte, jag köpte en stihl 220c elektrisk såg, och det är ett riktigt monster. Jag sågar genom vilken tjocklek som helst utan problem.

Är det 3 fas på den :?: Annars får du bara ut max 16 amp 1fas å de e för lite.

Avatar Fallback

Re: Kap Grov ved?

Lgard  
#220553 Verkar vara vanlig stickpropp så det är max 10 A normalt. Eller möjligen avsäkrat 13. 2.200W är allt man får ut enligt Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Kap Grov ved?

totte  
#220559 Stihls elsåg är, som Lgard säger, på 2200 W, det är max vad som kan köras på ett vanligt 10 A uttag. Det blir 2,9 hk, utan att räkna förluster, som är rätt små i en elmotor. Och det är klart att man kan kapa grovt med den, men det går inte så där fort. Är väl jämförligt med att stå med en 50-kubiks motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Kap Grov ved?

johan eriksson  
#220574 Finns en Österikisk tillverkare som heter Prinz, har mindre elsågar på 2,8kw.
http://www.prinz.at/timber-processing/e ... ercut.html
Räcker inte det så har de grövre doningar med.
http://www.prinz.at/timber-processing/l ... block.html
http://www.prinz.at/timber-processing/m ... trong.html

Ingen aning om det finns någon ÅF i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Kap Grov ved?

stegmaster  
#220590 Sen får du köpa til denna klyven, när du vel har kapat veden. :wink:
Om man lyckas köra fast denna, får man nog börja med nåt annat. :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6H9LnfnzP5s[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Kap Grov ved?

ord bind  
#220621 Finns det längre svärd än 16" med hobbycut 3/8 som de flesta el sågar har?
Min jonsered 2071 har 3/8 men är mycket större i svärdsfästet. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).