Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ska jag slå till på Farman?

68 inlägg 32493 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220325 Jo Weimer har jag bara hört bra om! Men jag har inte återförsäljare i närheten :x Däremot återförsäljare för Moheda och Kesla inom 2 mil. Har kollat på:

Moheda M91 med K30 Kran och Kesla 1895T med 203 Kran men jag har inte fått några priser än.. Någon som vet ungefär vad dom ligger på?

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

rikard_e  
#220406
vetinte skrev:
rikard_e skrev: Jag känner ofta att det saknas en meter för mig.


Saknar man inte ALLTID en meter. Det tycker jag man gör jämnt.

henkperz skrev:Ja vänta och köpa en Moheda,kesla eller Weimer är ju också ett alternativ :???: Men vilkenav dom är bäst och vilken är dyrast??
Hur är kvalitén på dessa märken?


Det jag kan tillägga här e bara att jag köpte en Weimer kran. Men tycker att den är bra i kvaliteten så e dom större kranar o vagnarna likaså så kan det vara ett alternativ.

Sen var firman mycket bra att prata med. Vilket inte e att bortse ifrån. :wink:
O det kan jag inte säga om säljaren jag pratade med på Farma. :sad:



Nej nej inte alltid en meter, en gång råkade jag faktiskt nå det jag skulle lyfta :grin:

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220407
henkperz skrev:Kesla 1895T med 203 Kran men jag har inte fått några priser än.. Någon som vet ungefär vad dom ligger på?


Här är ju en hint:
http://www.blocket.se/jonkoping/Skogsva ... m?ca=8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

loppan  
#220413 Tänk på att nya kärror med en del extrautrustning faller en hel del i värde de första åren.
Farman du pratar om i början är ju nybegagnad så den har ju redan sjunkit lite i pris.

Jag hade köpt farman rent(om det är rätt kärra)för 75000.
Ge säljaren ett pris utan inbyte för att se reaktionen.
Tänk på att han slängde till dig priset 20000 utan att veta vad du byter in vilket är vanligt.
Man gör så och tänker"är han så dum så att han tar det skambudet så får jag väl byta in möget"
Sen begär säljaren efter en ordentlig tvätt och några nya slangar 45000.
Jag hade hyfsat till min gammla kärra så den ser bra ut och begärt 40000 för den på blocket.
Allt över 30000 för den är ju en bra affär i sammanhanget.


Jag har 6.10 i räckvidd och saknar minst två meter,om jag hade haft 100 m så hade jag ändå saknat 25m till.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220427 Då borde den vagnen utan drift ligga runt 120,000?

Ja,visst är den begagnad med det har bara varit ett vedlass på Farman.... Grundpriset för den vagnen var 91.600kr. Men jag tänker såhär, om jag köper en dyrare vagn, kesla eller moheda. Så har jag ett bättre andrahandsvärde efter värdeminskningen "planat ut",och förhoppningsvis bättre kvalité

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

stegmaster  
#220429 Tja, själv köpte jag en Farma 9t med 5,1m kran i 1999 för 56.000+mva, efter några köpte jag til broms och vinch(totalt ca 20.000kr), solgte den 2012 för 65.000+mva, så et minskat värdet på ca 11.000 kr på 13år er vel inte så illa. :smile:
Tror det samma blir svårt med en ny dyrare vagn, oavsett märke. :???:

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220431 Hur va kvalitén på den vagnen? Måste ju säga att du gjorde en bra affär stegmaster :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

vetinte  
#220442
rikard_e skrev:Nej nej inte alltid en meter, en gång råkade jag faktiskt nå det jag skulle lyfta :grin:


:lol: Vilken tur du har/hade :lol:
Jag åker första varvet med lunings winch o motorsåg (men även där tycker jag att man har för kort wire ibland). O då winchar jag ut till väg.
Sedan åker jag mad kran o kärra o plockar upp.
Så jag tror jag kommer att klara mig med min nya "lilla kran".

Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

stegmaster  
#220457
henkperz skrev:Hur va kvalitén på den vagnen?

Byte 2 slanger på kranen och packninger i rotator under tiden jag hadde den, annars inget.
Lite gläpp fanns det ju nu efter 13år, men nya ägaren kan köra flera år til innan nåt behövs bytas.
Frågen er vel om det samma kvalite på Farma idag? :???:

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220540 Det kan man inte klaga på. Jag tror att Farma håller bättre kvalité nu än för 13 år sedan, eftersom att dom har svenskt stål nu :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

vetinte  
#220580
henkperz skrev:Det kan man inte klaga på. Jag tror att Farma håller bättre kvalité nu än för 13 år sedan, eftersom att dom har svenskt stål nu :surp:


Va säger du pöjk :wink: Vadå Svenskt stål ??
Har dom importerat de då eller ?

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220583 Har hört att Farma har svenskt stål. Eller är jag helt ute å cyklar? :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

vetinte  
#220587
henkperz skrev:Har hört att Farma har svenskt stål. Eller är jag helt ute å cyklar? :lol:


Ärligt talat sÅ vet jag inte.
Men fabriken ligger granne med Weimers fabrik i Estland.
Så om Farma använder Svenskt stål.
Så ligger det ju nära till hands att tro att även Weimer gör det.
O i så fall kan man undra om där e nån kvalitets skillnad dom emellan.
Dom dricker la till o med kaffe ihop på rasterna :lol:

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

hjelmberg  
#220692 lånade grannens fläng nya John deere igår när jag hade vedprocessorn kopplat på våran traktor,och behövde en lastartraktor och hänga säckarna i.
Till min glädje satt hans Farma kärra på, perfekt tänkte jag att bära fram träden med.
Lyckan var kortvarig FY FAN vilken skithög till kärra, skramlar och racklar så jag trodde kranpelaren skulle ramla av när som helst.
Det värsta är att han köpt den vid Gudrun, kör hellre min mowi ifrån 86 alla dagar på året. Har bara kört mowi kran innan och kommer aldrig köpa något annat heller...

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220694 Haha de lät ju inge vidare :???:

Ringde lantmännen idag för att kolla priser på Moheda

Moheda M91 vagn med K35 kran på, 6,2m tror jag den är,2spak el on/off,ramstyrning och 400/155 däck.

Pris på detta kalas 134,000:-

Hur är el spakarna?

Om dessa är bra,ska jag slå till?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).