Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Maskin.

6 inlägg 5263 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskin.

Jonathan15  
#219512 Hur många timmar tycker ni är max för att köpa tex en skotare och en skördare?
Har kollat runt lite och dem flesta ligger runt 20000h i den prisklassen jag letar efter.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Maskin.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219583 Beror på hur mycket du tänker använda den. Är det endast för husbehov så går det med en som gått 20 000h. Det kan vara bytt drivning m.m så den är i hyfsat skick i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Maskin.

Skogstomte  
#219648 Skotare kan man väl köpa rätt gammal, beror ju mest på hur mycket man kan ta i haverier. Ibland kan 20 000h vara bättre i och med att en hel del redan är bytt än en med 12 - 15 000h som är i stort sett orenoverad.

Skördare anser jag inte att man ska köpa om man inte tänker köra "för fullt".

1:a anledningen till det är att det brukar alltid strula när de ska igång (jag har en släkting som alltid ringer när hans skördare strular) plus att det är alltid något som funkar halvdant på en gammal maskin. Det är lätt hänt att man skruvar mer än man kör. Mycket pinaler som man måste begripa sig på om man ska skruva själv. Jag jobbar heltid på industri med felsökning på maskiner (industrielektriker med god förståelse för hydraulik, pneumatik, mekanik) och ibland är det knepigt även för mig.

2:a anledningen är att maskinen måste vara i bra trim för att mäta bra. Lätt aptera bort förtjänsten.

3:e anledningen är att man får många tusen kubikmeter avverkade innan man ens är uppe i inköpspriset, sen har du all tid och pengar du lagt ut så kanske du får köra för dubbla inköpspriset innan du ens är på noll. Min gissning är att du tröttnar innan dess.

4:e anledningen är att en van förare (om du nu inte är det) sparar mycket tid åt skotaren.

Användarvisningsbild

Re: Maskin.

machonisti  
#219655
Skogstomte skrev: Det är lätt hänt att man skruvar mer än man kör. Mycket pinaler som man måste begripa sig på om man ska skruva själv. Jag jobbar heltid på industri med felsökning på maskiner (industrielektriker med god förståelse för hydraulik, pneumatik, mekanik) och ibland är det knepigt även för mig.


Timmar av felsökning har skapat en repertoar av troliga fel beroende på felbeskrivning eller maskinens beteende. Trots det kan man missa fastän man borde vetat. Kanske underlåter att utföra en grundläggande kontroll och ryker på ett mer komplext fel än det egentligen är osv.

Krävs nog stort felsökarintresse och möjlighet att skruva och svetsa om man skall köra med gammalt skit. Har flera stycken runt omkring mig på gården. Ibland tänker man på att sälja allt men så kommer nån kort ljusglimt och man hankar sig vidare.

Förutom maskinerna krävs svetsgrejer, kompressor, gasutrustning och verktyg av större kaliber.

Användarvisningsbild

Re: Maskin.

Skogstomte  
#220268 "Genvägar äro senvägar", man ska göra en snabbfix men ändrar fel sak som gör att man får kompensera med en tredje... Och visst får man väl skaffa sig en skördare om man vill men då är det för man tycker det är så förbannat roligt att skruva, någon förtjänst det tror jag inte på. Har precis som dig lite för mycket skrot ståendes och "ska bara" sen ska iaf hälften ut på blocket.

Avatar Fallback

Re: Maskin.

tallen100  
#220332 Skördare är färskvara och ska nog helst inte bli stående för länge, om inte ett väldigt skruvintresse finns... Mycket lättare att hålla gång på en skotare men ska du inte köra så mycket skulle jag rekomdera en med så lite elektronik som möjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).