Skotare

Vill köpa skotare till privat bruk !

13 inlägg 11126 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill köpa skotare till privat bruk !

SkogsmulleN  
#216737 Hej, jag är på jakt efter en billig skotare som jag kan använda i det privata skogsbruket typ mini 678F eller liknande,

Om ni har nån maskin som bara står eller ni vill sälja skicka ett pm till mig i så fall vore schysst. Eller ring/smsa mig på 0760940975

!OBS! "Är inte Gjord av GULD!" :grin: :grin: :grin:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216901 Är du inte gjord av guld ska du nog titta på nån annan maskin som inte anses vara gjord av just guld.

Användarvisningsbild

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

Camwood  
#216923 Allt som heter mini är dyrt! Dom flesta själverksamma skogsägare vill ha små skotare och därför försvinner dom från Blocket fortare än en avlöning :grin: Stora skotare som drar mycke soppa däremot får man till skrotpriser.

Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

SkogsmulleN  
#216964
Camwood skrev:Allt som heter mini är dyrt! Dom flesta själverksamma skogsägare vill ha små skotare och därför försvinner dom från Blocket fortare än en avlöning :grin: Stora skotare som drar mycke soppa däremot får man till skrotpriser.


visst är dem dyra men det är också fina maskiner, jo man kan få stora skotare mkt billigt men hur kul är det med en sönder körd skog ?! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216976 http://www.blocket.se/gavleborg/Osa_250 ... m?ca=8&w=3

Bara att handla.

Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

SkogsmulleN  
#216991
Jesper skrev:http://www.blocket.se/gavleborg/Osa_250_45816489.htm?ca=8&w=3

Bara att handla.


den har ju 6wd :(

är det du som äger den ? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217010 Jag skulle tippa på att du klarar dej med 6wd till privat bruk.Fö har du inte skrivit att det ska vara 8wd

Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

SkogsmulleN  
#217018
Mr-Hemek skrev:Jag skulle tippa på att du klarar dej med 6wd till privat bruk.Fö har du inte skrivit att det ska vara 8wd


hehe :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217382 Kan ju vara skönt och ha 2st färre boggilådor att oroa sig över! Jag skulle satsat på 6wd till eget skogsbruk!

Användarvisningsbild

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

Skogshuggarninorr35  
#217385 Här har du en lämplig maskin
http://www.blocket.se/goteborg/Skotare_ ... &w=3&last=

Avatar Fallback

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217538 En 6-hjulig är väl smidigare när det är trångt.

Användarvisningsbild

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

loppan  
#220132 Är det någon som har erfarenher/åsikter om Valmet 828 runt -90 som bonnaskotare.
Det finns en del sådana till salu nu som gått under 20000 tim.

Användarvisningsbild

Re: Vill köpa skotare till privat bruk !

machonisti  
#220135 Valmet 828 - 90

Personligen gillar jag denna maskin. Det är naturligtvis en liten maskin men väger ändå ca 10 ton. Den är smidig och följsam.

Nackdelarna:
Boggilådorna tål inga extremlaster, har bytt några kugghjul och lager. Krantornet är väldigt vekt konstruerat men brukar vara svetsat och ditåt redan maskinens unga år. Midjan är ett riktigt ingenjörsdrag. En konstruktion som ser fin ut på pappret men i verkligheten inte fungerar. Systemet att spänna tapparna är så mystiskt att de flesta kört för länge med glappa tappar att hela systemet är nött och glappt fastän man försöker åtgärda. Kolvarna till midjestyrningen kan vara krokiga om träskräp frusit mellan ram och kolv när man svänger.

Kolla dessa punkter speciellt, resten är det vanliga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).