Föryngring

Skötselproblem - val av föryngringsmetod

26 inlägg 22231 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

Boarpan  
#188776 Har röjt igensatta gammal åker liknande bonitet. Skall du ha ved så har du en guldgruva men du skall veta att man alltid röjer för lite. Ta bort hälften av stammarna och de kommer fortfarande att stå tillräckligt tätt för att du skall få kvistrfria stammar senare.
Jag arbetar lite med att få bort första gallringen då den inte är så lönsam och orsakar stora skador. Har du istället lite grövre skog första gången du skall gallra får du ett bättre netto. En till två massavedsbitar per stamm går plus minus noll. Över det så har du ekonomi. Får du då in ett annat sortimen kan du börja räkna hem.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

charger  
#204449 Hej har lite åsikter angående förädlade plantor , jag går just nu och hugger upp toppbrott av gran
i min skog i mellensverige, gran som planterades för ca 20 år sedan.
Jag ser att de självföryngrade granarna har klarat sig men de planterade går av lättare, ha i åtanke att det inte bara är fördelar med träd som producerar max,de är inte lika tåliga som som den naturliga.

Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

foton  
#218631 Har samma erfarenhet som dej "charger".

Användarvisningsbild

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

towes  
#218682 Apropå de senare inläggen här om toppbrott så diskuteras det något som handlar om detta i en annan tråd (som jag också skapat). Jag antar att charger och foton kanske känner igen sig i den tråden?

Länkar därför dit också.

viewtopic.php?f=15&t=16433&p=218681#p218044

   TS
Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

Martin_G  
#219811 Kul tråd som tidigare nämnts.

Såhär kan björk se ut efter självföryngring. Bifogar bilder på en plätt där jag röjt fram björk i en misslyckad granföryngring. Mark i kalmar län, vid kusten. Avverkades 2002. björken röjdes fram 2008 (kanske ngt tidigare, minns inte riktigt men jag tror 2008). blir väl till att glesa ut beståndet så småningom. Nu är det bara att hoppas det blir lite kvalitet på det.

IMG_5338.JPG



IMG_5342.JPG

Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

superglue  
#219814 Jag gallrar just nu ett liknande bestånd, igenväxt gammal åkermark på god bonitet. ålde c:a 20 år. Tar nu ganska hårt och sparar huvudstammar av god kvalitet som ska få bli bra björkskog. Granen börjar också komma underifrån och dom får stå kvar i den mån det låter sig göras.

Användarvisningsbild

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

Mäki  
#219827
towes skrev:Tänkte så här två år efter denna trådens senaste inlägg berätta lite om hur det gått, inte minst för de som då var intresserade och gav flera goda råd.


Som det ser ut nu, förutsatt att min ändå tämligen försiktiga röjning klarar vinterns snö, så kommer det bli en väldigt grann björkskog av det hela. Därefter får naturen styra om granen vill komma underifrån eller om det blir plantering a'la Tåndemålas goda tips tidigare i tråden.

Några bilder från beståndet idag, ganska stor skillnad mot för två år sedan.


Ser bra ut men hur har det klarat vinterns snö?

Användarvisningsbild

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

towes  
#247076
Mäki skrev:Ser bra ut men hur har det klarat vinterns snö?

Jo, tackar som frågar, det ser riktigt bra ut.

Vintern klarades utan ett enda brott. Det enda som bröts var mitt eget löfte då jag mot min egen mening lät en proffsröjare ta även den lägre delen (som jag tänkt spara till i år) redan i höstas. Allt har således en röjd vinter på nacken.

Intressant var att han tog betydligt hårdare än jag, ca 2 m förband, trots klenare dimension. Rätt eller fel får framtiden utvisa, växer bra gör allt och står som sagt upp. Mycket nöjda är vi.

Här är en Bild tagen idag från den lägre delen.
bild 1.JPG


Här är en bild av den lite högre försiktigare röjda delen.
bild 2.JPG


Båda är som sagt bra, men bilderna kan vara svåra att tolka så här på vinterhalvåret utan löv eller kontrast. Personligen tror jag snörisken kommer vara störst några säsonger fram då kronorna utvecklas mera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

jannee  
#247085 Satsa på det som trivs bäst. På en åker vilken man ej tagit bort åkerjorden är nog det bästa att satsa på självföryngrad björk och asp.
Orsaken är den att granen kommer att bli rötskadad, orsaken är den att granrötterna oftast INTE kommer att kunna tränga ned längre än det gamla plogdjupet, vilket i sin tur innebär att granen kommer att lida brist på vatten, absolut inte näring men vatten.
Håller själv just nu att ta ned en 55 årig granplantering på en åker = 80% av stammarna är rötskadade.
Tog ned ett lika stort skifte(grannåkern) för 20 år sedan, nästan alla granarna som då var 30 år var rötskadade.
Markberedde och dum som man är planterade jag gran, igen. Tur i allt är dock att jag fick en självföryngring av björk, efter råd från en skogskonsulent satsat på björken och idag är den väldigt fin, gallrat ut den i 4 metersförband.

Användarvisningsbild

Re: Skötselproblem - val av föryngringsm

JensSkoog  
#247152
towes skrev:

Vintern klarades utan ett enda brott. Det enda som bröts var mitt eget löfte då jag mot min egen mening lät en proffsröjare ta även den lägre delen (som jag tänkt spara till i år) redan i höstas. Allt har således en röjd vinter på nacken.

Intressant var att han tog betydligt hårdare än jag, ca 2 m förband, trots klenare dimension. Rätt eller fel får framtiden utvisa, växer bra gör allt och står som sagt upp. Mycket nöjda är vi.

Båda är som sagt bra, men bilderna kan vara svåra att tolka så här på vinterhalvåret utan löv eller kontrast. Personligen tror jag snörisken kommer vara störst några säsonger fram då kronorna utvecklas mera.

Då läggs det inn beställning på nogra fotos när vintern och snön har gjort av sig. Isär ville jag se om det är skil mellan dom två delerna. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skötselproblem - val av föryngringsmetod

Martin_G  
#247233 Intressant, intressant....

Den här tråden börjar bli kul! Jag hoppas också kunna göra några "beståndstrådar" där man följer ett bestånd genom föryngringsfasen till 1gallring (givetvis med bilder).

Apropå röjningsstyrkan: jättespännande att jämföra de olika röjningsstyrkorna. Jag brukar, på god mark i S:a Sverige, röja rätt hårt (ungefär som "proffsröjaren" på bilderna ovan), men det blir allt som oftast ett hiskeligt uppslag av nytt löv: rena djungeln efter 4-5 år. Skulle vara intressant att jämföra lövuppslaget på de olikt röjningsstyrkorna efter ett par år och senare skillnader i hur lätt 2:a röjningen gick....

Nog om det. Towes: jag följer tråden med intresse.
Lycka till i skogen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).