Vedmaskiner, flishuggar

Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

35 inlägg 28030 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Vedproducent  
#219580 Lite mindre än fjolårets 5000 m3 beroende på mer av annat arbete som måste göras i vintern som varit plus att jag varit i andra delar av världen i flera veckor. Men det blir en rejäl hög ändå så det finns till de som vill ha om dom inte kommer för sent.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Magsmann  
#376585 Jag gjör ungefär 50 m3/år med motorsåg och Igland WR6. Funkar ok, men det meste är snart rimlig slitt på Igland:en.
Funderar på att producera cirka 100 m3/år med vedmaskin, kanske Hakki Pilke Falcon...

Tack till @jonathanA för att ha börjat en interssant debatt!
Ha d gött :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376592 Fyller opp ei vedbod på noken kubikk kvart år bruker ei over 30 år gammal dalen 1254, sån med sagblad. Lagde til meir ved før så det har gått noken kubikk igjønå den maskina, men ho er jo ikkje noke for ein proffbrukar vil eg tru. Men blir Dalen vedmaskin selt i Sverige, var å såg på den største proffmaskina deiras den var ganske så imponerande, husker ikkje akkurat kva ho heiter da men, den bør kunne passa til ein proffbrukar vil eg tru med sånne volum som her blir snakka om.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Magsmann  
#376595
can skrev:Fyller opp ei vedbod på noken kubikk kvart år bruker ei over 30 år gammal dalen 1254, sån med sagblad. Lagde til meir ved før så det har gått noken kubikk igjønå den maskina, men ho er jo ikkje noke for ein proffbrukar vil eg tru. Men blir Dalen vedmaskin selt i Sverige, var å såg på den største proffmaskina deiras den var ganske så imponerande, husker ikkje akkurat kva ho heiter da men, den bør kunne passa til ein proffbrukar vil eg tru med sånne volum som her blir snakka om.


Dalen lager i dag den populære 2054 som du kanskje sikter til? De lager også den mindre 2052. Vet ikke riktig om Dalen selger til Sverige, virker ikke som det er mange av disse der, faktisk ingen utifra det jeg har lest på Forum her (?)
Er helt enig i at det er snakk om svære volum i denne debatten, vil nesten tro en må tenke på klassen til 2054, minimum.

Har selv prøvekjørt 2054:en litt, og ble ikke så imponert. Den virker ikke like stødig som en Palax KS 35 S, som forresten veier vel 200 kilo mer. Denne Palax:en jeg prøvde var noe helt annet. Joystick-betjeningen var en drøm å kjøre med, og hydraulisk automatisk stokkeholder hadde den også.

Skal du gjøre det litt effektivt, er det en dårlig idé å bruke stokkeholderen på 2054 - mye bedre å bruke den ledige venstrehånda til å "føle" stokken og holde den på plass. Dette kan være vanskelig på modellene etter 2010 pga. ekstra beskyttelsesdeksel.
Jeg har altså bare prøvd disse to maskinene i mindre enn 5 min.

Har en nabo som byttet sin 2054 med en Kisa Kubik, men ikke for å produsere mer ved...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376600 Ok, har Ikkje noke plana om å slå på stortrommå Eg når det gjelde ved, dersom ein skal driva stort med ved så må ein ha temmelig mykje utstyr, ein må ha heile produksjons linja bra med letthogd skog samt Ikkje minst kundar. Sån som det er i dag så greie me oss lenge med den me har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).