Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 99835 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216836 Man blir inte förvånad. Uppföljning av inslaget om gästarbetarna från Kamerun i kväll 2013-03-13. Ska bli intressant att se.

http://www.vk.se/818968/far-inte-utlovad-ersattning



Håller han på att bli desperat? Nu är det snart säsong och han försöker att minska skadorna för att kunna få några jobb under sommaren. Jag tror inget av det som han säger. När jag ser några kamerunier säga i VK att dom vill jobba åt han i sommar då kanske man tror på det.

http://www.vk.se/819402/skogs-nicke-kam ... s-oss-igen


Vilket bolag vill anlita han i år?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

torpöbo  
#216875 Ännu en gång så har lagstiftningen som så många gånger innan fallerat, verkar vara migrationsverket som problemet ligger hos i grund och botten.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217119 Såg ni inslaget i Uppdrag Granskning i onsdags?
Hur många reagerade efter detta inslag?
Hur många har bestämt sig för att arbeta aktivt för att skrivna handlingar i sig gäller och skall uppfyllas.
Samtidigt menar jag att en person, som söker ett arbete, som har kopplingar till regeringen, skall väl inte behöva begära kreditupplysning och troligen ännu viktigare ett bevis på om arbetsgivaren avser följa givna löften. Om det nu finns personer som med berått mod gör regelvidriga saker, så måste väl polis göra mer än vad som visades i programmet. En polisutredare sitter och svarar i programmet och är till synes nonchalant.
Avser ni som arbetar i skogsbranschen, att agera och sätta fokus på de som är inblandade, så de tar ett skäligt ansvar? Jag syftar på SCA (Mats Sandgren), SLA och Holmen.
Kvinnan på SLA sa det mest kallsinniga jag hört på länge. Bör de inte ta mer ansvar för anslutna företag?
Var finns ansvar?
Har Skogsforum någon läsare från ansvarskännande företagsmiljö, som också vill värna om mer medmänsklighet?
Hur långt kan försvarslösa personer utnyttjas?
Stackars de som sluter avtal med denna skogsbranschen!

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bergsmannen  
#217123 http://skogsnicke.se/

Här kan man läsa Skogsnickes kommentarer till programet. Om det nu är sant att han noga informerat om att arbetet gäller maj-november så tycker jag det är lite märkligt att dyka upp i juli och nu kräva betalt för tid man inte varit på arbetet.

Det finns många frågor som jag fortfarande tycker är oklara. Att Skogsnicke är i underläge mot media är dock något som är säkert. Hoppas all uppståndelse för någonting gott med sig i slutändan.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

JörgenO  
#217128 Aftonbladets kultursida startar insamling till Kamerunerna.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16420980.ab

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218838 http://www.folkbladet.nu/361310/de-gor- ... for-pengar

2001 flydde Maurice Mattar från Guinea i västra Afrika till Sverige. För att skapa jobb till sig själv startade han 2008 ett skogsröjningsföretag. Ett par månader senare blev han erbjuden ett jobb i gruvan i Kiruna. Trots det har han kvar firman för att skapa arbetstillfällen för invandrare. Varje sommar anställer han 18 asylsökande, och får in omkring 200 ansökningar från afrikaner runt om i Sverige.


Här har nicke en hel del att lära. Jag är helt övertygad om att han inte går minus i företaget. Girig är han inte heller. Bättre rykte än nicke har han också men det kan inte vara svårt.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219236 De kammeruner som finns i landet. 5 av 75 har jobb. Övriga väntar på jobb. Och skogsnike erbjuder jobb, De hit lurade. Kammerunerna de kan inte tacka nej till erbjudet jobb. De är slavar.

Man storknar nästan. Svensk arbetsmarknad när den är som sämst.

Kul att höra hur skogsgotte gör med sina kammeruner?



zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219321 Jag kommer att anställa runt 10-14 st som kommer från Kamerun, dessa personer finns redan i Sverige och vi kommer att dra igång med planteringen runt den 10:nde maj. (runt hörnefors/bjurholm) Kommer att bjuda in lite media så de får se hur planteringen går till. Givetvis är ni från skogsforum varmt välkomna att komma och kolla på planteringen samt snacka med plantörerna.

Det mest sorgliga i det hela är att det kommer finnas väldigt många kamerunier som kommer få svårt att skaffa sig ett jobb här framöver. Måste väl finnas betydligt fler än 75 st kamerunska medborgare i Sverige? Tror också att fler än 5 personer jobbar idagsläget, inom blandannat tidningsutdelning/städ

Varför kan de ej tacka nej till erbjudet jobb?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mooos73  
#219347
SkogsGotte skrev:Jag kommer att anställa runt 10-14 st som kommer från Kamerun, dessa personer finns redan i Sverige och vi kommer att dra igång med planteringen runt den 10:nde maj. (runt hörnefors/bjurholm) Kommer att bjuda in lite media så de får se hur planteringen går till. Givetvis är ni från skogsforum varmt välkomna att komma och kolla på planteringen samt snacka med plantörerna.

Det mest sorgliga i det hela är att det kommer finnas väldigt många kamerunier som kommer få svårt att skaffa sig ett jobb här framöver. Måste väl finnas betydligt fler än 75 st kamerunska medborgare i Sverige? Tror också att fler än 5 personer jobbar idagsläget, inom blandannat tidningsutdelning/städ

Varför kan de ej tacka nej till erbjudet jobb?

Jobbar dom mot månadslön eller provision?

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

vetinte  
#219348 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219352
SkogsGotte skrev:Det mest sorgliga i det hela är att det kommer finnas väldigt många kamerunier som kommer få svårt att skaffa sig ett jobb här framöver. Måste väl finnas betydligt fler än 75 st kamerunska medborgare i Sverige? Tror också att fler än 5 personer jobbar idagsläget, inom blandannat tidningsutdelning/städ

Varför kan de ej tacka nej till erbjudet jobb?



Låter som om du kör med skogsnicke anda. Varför skulle det vara svårare för kamerunier att skaffa sig ett arbete nu? Dom kanske skaffar sig ett jobb där dom blir behandlande bättre än inom skogsplantering.

Svårt att tacka nej till jobb? Om dom har satsat allt dom har för att ta sig hit och sen inser kamerunier att dom blev lurade. Dom blev lovade en sak men när dom kom hit så gäller det inte. I desperation så tar dom jobben och hoppas att det ordnar sig. Nu ordnade det sig med hjälp av folk som har medkänsla. Vad jag vet så har ingen girig företagare som utnyttjat arbetskraft skänkt pengar till dom.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219356
SkogsGotte skrev:Jag kommer att anställa runt 10-14 st som kommer från Kamerun, dessa personer finns redan i Sverige och vi kommer att dra igång med planteringen runt den 10:nde maj. (runt hörnefors/bjurholm) Kommer att bjuda in lite media så de får se hur planteringen går till. Givetvis är ni från skogsforum varmt välkomna att komma och kolla på planteringen samt snacka med plantörerna.

Det mest sorgliga i det hela är att det kommer finnas väldigt många kamerunier som kommer få svårt att skaffa sig ett jobb här framöver. Måste väl finnas betydligt fler än 75 st kamerunska medborgare i Sverige? Tror också att fler än 5 personer jobbar idagsläget, inom blandannat tidningsutdelning/städ

Varför kan de ej tacka nej till erbjudet jobb?



Läs om igen jag sa 5 av 75 det är ett matematiskt tal som har tre svar men bara ett är rätt. Lite kryptiskt men ganska lätt.
Kommer förbi i oktober då de som jobbat vågar svara på frågor.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219437 I skogsplanteringen har vad jag vet det i princip enbart förekommit ackord dvs provision och det jobbar även mina anställda med, svenskar så som kamerunier... I grunden har de givetvis rätt till en grundlön om de ej kommer upp till minimilönen,

Generellt sett så anser jag att kamerunier har en väldigt hög arbetsmoral, de gör ett bra jobb, de är duktiga på engelska. Kamerunierna har samma arbetsvillkor som svenskarna. Eftersom denna tråd handlar om kamerunsk arbetskraft så var det därför jag svarade på just det.

Det är olika lönenivåer i olika branscher och det jag själv ej förstod var varför det var omöjligt för personerna i fråga att byta jobb om de vill?

Har tidigare i tråden skrivit att jag ej tar in folk direkt från Kamerun utan jag anställer personer som redan finns i landet, personerna i fråga är väl medvetna om vilka villkor som gäller innan de börjar jobba.

Är för mig ytterst knepigt att anställa personer direkt från tredjeland då för det första så skrivs planteringskontrakten i mars månad, (behandlingstiden för att anställa från tredjeland är drygt 6 månader hos migrationsverket)
Dessutom så har vi uppehåll i planteringen under julimånad och i anställningserbjudandet är det svårt att få med dessa uppgifter.


Om en relativt stor arbetsgivare som anställt personer från Kamerun slutar så blir det givetvis inte enklare för dessa att få jobb.

Misstolkade zorrans uppgifter och ja procentuellt så stämmer det möjligtvis. Givetvis får du komma förbi i oktober.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

vetinte  
#219449 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219564 Angående arbetsmoral så får man tolka den frågan som man vill.

Sedan får man ju ej sparka folk hur som helst, speciellt känsligt är ju om man tar in folk från tredjeland och dessa har lånat pengar för att ta sig hit. (har ju dock själv skrivit i många inlägg att jag ej tar in folk direkt från Kamerun, utan de har kommit hit till landet av andra anledningar)

De allra flesta studerar här i Sverige, samt att några har fått permanent uppehållstillstånd. Personerna som studerar här i Sverige kommer från "förmögna familjer" men under sommaren behöver de jobb speciellt nu när det är väldigt dyrt att studera här om man kommer utanför eu. Stipendium för att studera i Sverige delas tyvärr oftast ut till enbart ett fåtal fattiga länder av det jag fått höra av de studenter som jobbat/jobbar för mig.


Själv kommer jag möjligtvis att anställa ett par personer som jobbat åt skogsnicke men dessa personer har dock ej varit med i tv, dessa personer har inte samma syn som UG/mediadrevet. Men innan det är möjligt måste man kontakta migrationsverket samt facket.

Av det jag har fått höra från den andra sidan, dvs de som ej varit med på tv är att vissa personer har haft som mål att få ta sig till europa och ej att ta sig hem till hemlandet. Vad som är sant är väl något som framtiden får visa...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).