Avverkning (slutavverkning)

Skador efter avverkning!

39 inlägg 22201 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219288 Dom har nog fält över gränsen och det rör sig om 3-4 träd kanske så inga jätte stora mängder...
Skadorna sitter långt ner på stammarna...

Hur ska du ha de???????

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219290
weilan skrev:Dom har nog fält över gränsen och det rör sig om 3-4 träd kanske så inga jätte stora mängder...
Skadorna sitter långt ner på stammarna...

Hur ska du ha de???????


Ha det med vad????

Det är inte många träd...
Jag antar att dom fällt över gränsen...men är inte säker....men varför fälla över gränsen när man har 3 andra möjliga riktningar att fälla trädet! ;)
Sedan är det inte sagt att det är skördaren som gjort skadorna...kan ju lika gärna vara skotaren som slängt och haft sig...

Små skador är oxå skador...när ska börja bry sig om att påpeka eller ska man bara se mellan fingrarna hela tiden...

Jaja...tydligen ska man inte kritisera skotar/sködar förare... ;)

Hur resonerar ni vid en parkeringsskada på bilen? Äh...det gör inget...det jämnar ut sig tillslut ändå ;)

Glad påsk på er...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219294 Mmm, måste vara jobbigt med så stora problem.....

Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

volvo bm  
#219295 Herregud!

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219296 Jag har inga problem...men jag lyfter frågan vart man ska dra gränsen...?


Något jag lärt mig som både egen företagare och arbetsledare inom byggbranschen så är en skada, en skada hur liten den än må vara...
Även om jag inte kommer att kräva någon ersättning tycker jag att det kan vara OK om man påpekar att det är skador...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219299 kör slutaverkning sködare och har aldrig fäll över grannen. de är absolut förbjudet....

Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

mooos73  
#219301
T Landström skrev:Jag har inga problem...men jag lyfter frågan vart man ska dra gränsen...?


Något jag lärt mig som både egen företagare och arbetsledare inom byggbranschen så är en skada, en skada hur liten den än må vara...
Även om jag inte kommer att kräva någon ersättning tycker jag att det kan vara OK om man påpekar att det är skador...

Jag håller med dig, man ska påtala detta men inte göra någon stor affär av det. Känns många gånger som bolagen gör lite som dom vill och vi står med mössan i handen och bugar och bockar.
Det är våran egendom som vi inte alltid värnar om. Under flera år sa jag inget om körskador, tänkte väll att det får man ta men när jag tyckte det började se förjävla taskigt ut så jag till virkesköparen och hux flux blev dom bättre på att risa igen diken innan överfart och påtalade själva att det blivit skador i en gallring där det var lite surt.
I vårat företag har vi avvikelserapportering vid olycka, tillbud och liknande, detta är inte för att "sätta dit" någon utan för att vi ska lära av våra misstag och bli bättre. Tycker att skador på grannens skog är en avvikelse!
Du har fått ta mycket skit i den här tråden men jag tycker du ska stå på dig! Säg åt virkesköparn att du inte kräver ersättning men att du uppmärksammat detta så kanske det inte händer nästa gång iaf!

Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

Kalles.boaryd  
#219345 Stå på dej landström skada en annans egendom är inte ok, kräv ersättning eller en ursäkt det är inte för mycket begärt!! Trodde alla entreprenörer hade fattat att man ska hålla sej inom avverknings trakten!

Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219371 de skador som uppstår efter averkning är enlgt min uppfattning. 90 % beroende på skotaren.
När den ska snirkla sig genom tätt skog. Lasset vickar och tar i närstående skog. De är så mina skador inträffat. Men som sagt var de jämnar utt sig på 80-120 år :wink:

Tycker man att de förstör så är det inget fel i att påpeka det. allt är väl upp till var och en.
De jag tycker är lite kan någon annan tycka är mycket. så de är inget fel på att påpeka felet :wink:




Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).