Avverkning (slutavverkning)

Skador efter avverkning!

39 inlägg 22180 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

rocky  
#219195 Då är dom vart fall räkningsbara. Antar det är långa "revor" upp och ner på stammen?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219207 Nopp inga revor direkt...

Som sagt...inga mängder med träd...

Lägger med några bilder...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219214 Tåkigt men inget att bry sig om, De jämnar ut sig över åren. Hade Typ 20 flåträd senast men inget att haka upp sig på nästa gång är det min tur att bjuda igen. Då man ska driva ut över andras mark, Och jag tror att de har sammma uppfatning som jag och då löser sig de små problemen :grin:



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219216 Tyvärr så lär det inte drabba denna grannen då ;)
Resten av våran mark gränsar mot bolagsskog...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219240 Ja, och man undrar varför inte grannarna oftast inte kommer överens............suck!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219241
weilan skrev:Ja, och man undrar varför inte grannarna oftast inte kommer överens............suck!!!!!!!!!!!!


Men om inte grannarna oftast inte kommer överens så kommer dom väl oftast överens? :???:

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219244 Jag har inga problem med granne... Vi kommer väldigt bra överens och vi hjälper varandra när det behövs!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

machonisti  
#219245
T Landström skrev:Jag har inga problem med granne... Vi kommer väldigt bra överens och vi hjälper varandra när det behövs!

Löns det att förstöra relationen för 3 granar?

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219249
machonisti skrev:
T Landström skrev:Jag har inga problem med granne... Vi kommer väldigt bra överens och vi hjälper varandra när det behövs!

Löns det att förstöra relationen för 3 granar?


Nä, det är det inte...och jag kommer ju inte gå på honom särskilt hårt för det är ju inte han som skadat träden...

Men med det ryktet som den virkesköparen har här i trakten så kanske det är bra att nämna det...för vem vet hur det ser ut på andra ställen där han farit fram...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

rocky  
#219255 Är det verkligen virkesköparens fel? Vist han kanske anlitar fel entreprenör men det är ju entreprenören som gjort skadorna eller?

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219258
rocky skrev:Är det verkligen virkesköparens fel? Vist han kanske anlitar fel entreprenör men det är ju entreprenören som gjort skadorna eller?


Visst är det så...men virkesköparen måste ju få reda på det så han kan nämna det för entreprenören...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219277
Skogsbävern skrev:3-4 träd är ingenting man tar upp med varken granne eller virkesköpare, sådana bagateller får man tåla. Nästa gång så avverkar de på din fastighet och skadar ett par träd på grannens fastighet.



Jag håller med där! d här är väl ingenting å bråka över... Oavsett entreprenör så fälls vissa träd ut från skiftet, d kan bero på maskinstorleken, lutande träd, ledningar, vägar, fornlämningar mm... Sånt som gör att man blir tvungen att i vissa fall fälla ut från skiftet.... En vacker dag kommer dina träd att avverkas, Då kanske din "entreprenör" fälle in på grannens, vilket uppenbart går efter som det gjorts i omvänd ordning nu, å kanske dessutom förstör destå mera... Nä.... Inget å ens ta upp enligt mej iaf.... hade det varit mer å större skador OK... men för fyra ynka skador NEJ!

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219278 Förlåt att jag tog upp det då... ;)

Känns som uppföljningen på jobb inom skogsbranschen är sämre än inom andra branscher!!!

I en annan tråd här på forumet är det någon som kört ner några träd med bandmaskin det är tydligen inte OK...men skada träd med skogsmaskin är OK...;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219282 Är väl ändå skillnad på köra ned träd, än att skava dom lite.............Har själv varit med om att grannens entreprenörer råkat ta nåt träd som stod på vårt, inget o bry sig om, ibland e de svårt, då gränserna kan vara otydliga, speciellt för nån som inte varit där innan. Själv sett skador på träd, där de fällts in mot vårat, ok? De kan varit lutande träd, kan varit så att entreprenören tagit de säkra före de osäkra, istället föra att få de över sin maskin, osv osv. Har själv fällt träd in mot grannen, i min mening inget o tjaffsa om. Däremot fäller jag aldrig in mot en gallringskog, eller plantering. Men hittar man en liten lucka in mot grannen, tycker jag de är ok, om man känner att de inte finns nåt alternativ. skadar hellre ett par av grannens träd, istället för att riskera rasera en stenmur eller dyligt. Kalla mig dålig entreprenör om ni vill, men sån e jag :)

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219285 Jag tycker det inte ser ut som skador från andra träd...tycker det ser ut som skador från aggregat och hjul...

En sak om det varit något träd här och där...men nu är det flera träd inom ett mindre område.

Jaja...jag är tydligen för känslig...

Hade det varit en snickare som glömt att slå i en spik eller missat att bättrings målat en spik på en list hade han blivit kallad fuskare... ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).