Skogsvagn (Huggarvagnar)

"sladdrig" vagnsstyrning

18 inlägg 7616 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"sladdrig" vagnsstyrning

muddyman  
#21776 Har någon råkat ut för att kolven till vagnsstyrning börjar bli lite sladdrig, dvs vagnen slår lite i sidled när man kör - kolven håller inte styrningen i ett fast läge. Har en Moheda 8 tonnare från 97 och där sitter bara en kolv.
Kolven läcker inte.
Blir det till att packa om kolven för att få rätt på det?
Får väl erkänna att jag använt vagnsstyrningen ibland för att komma loss (kört den i sidled så det skjuter på traktorn)



   TS
FTG
Användarvisningsbild
0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21845 Det låter som du har inre läckage i cylindern, så de är nog bara att packa om den.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21854 Hade inte spelat nån roll om du haft 2 cylindrar heller om ena packningen läcker igenom, se de positiva att nu vet du vilken cylinder som är kass :wink:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21856 inget glapp i bussningar och i länklagerna på kolven då?

Avatar Fallback
muddyman  
#21926 Nä inga synliga läckage eller glapp vad jag kan bedöma. Lägger man på lite nytt tryck så är den stabil ett tag igen.
Som sagt ingen större fara iom att det inte läcker, kan bli lite vingligt när man kör bara.
Får väl ta och packa om den......nån gång....

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21939 Hännder det någon enstakagång bara?
Det kan oxå vara så att om vagnen vill svänga själv åt samma håll som du styr den åt så kan din pump på traktonr inte hinna med å ge tillräckligt med olja å då fylls kolven inte upp riktigt å du får "glapp" i den.

Avatar Fallback
muddyman  
#21946 Nä, det har nog kommit med åren och man märker det mest när man kör rakt fram. Kör man över nån ojämnhet vill vagnen ju kränga lite och kolven får jobba - sen är den sladdrig. Spänner sedan upp den igen med lite tryck så är det ok till nästa ojämnthet - dvs mer eller mindre kontinuerligt :D.
Fast glappet blir inte större och större om jag inte släpper på tryck.
Men visst pumpen kan oxå ha del i det. När kolven på stickan går från att tryckas ihop av tyngden till att dras in mot grinden blir det ett stopp i rörelsen, precis som pumpen inte hänger med.

   TS
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21954 Det som du beskriver med stickan är fullt normalt. Det tar en liten om än kort tid att bygga upp tryck på den sidan efter att den gått ner av egentyngd. Ju högre flöde du har desto kortare tid.

Allt tyder på att den cylindern skall packas om.

Avatar Fallback
Tegarn  
#22039 Kolven på midjan är underdimensionerad och utsätts hela tiden för tryck på plus/minussidan växelvis.Minussidan har ganska liten area,cirka hälften som plus och då ger det med sig.Det kan vara i kolven,slangarna,paketet.
Ett sätt som kan hjälpa är att sätta in hydraullås likt som på en hydraulisk toppstång ,då blir slangarna trycklösa.
Och man ska se till att ha en vagn med två kolvar så plussidorna får sköta jobbet.
På Patruunavagn jag hade var det samma problem och det slutade med att ett fästöra revs lös från centrumröret.

Avatar Fallback
muddyman  
#22064 Tack för era svar!
Tegarn: När fästörat slets loss, var det för att kolven helt gick ut till ändläge? Annars har jag svårt att se att "glappet" gav en större påfrestning?
Är inte riktigt läge och uppdatera till vagn med dubbla kolvar - knappt verksamheten motiverar vagn överhuvudtaget! Men nått kul ska man ju ha...
Vet ni vad en ompackning ungefär går på?

Apropå på pumparna på traktorn (sitter två st): Trycket är ju rätt enkelt att kolla med en tryckmätare, men har ni något bra sätt att kolla flödet? (förrutom att klocka hur lång tid det tar att tappa upp 10 liter :D ).
Om en pump är kass så kan den väl få upp trycket (med tiden) men det är flödet som blir lägre.

   TS
Avatar Fallback
Tegarn  
#22081 Muddyman:Materialet blev utmattat med tiden.(4år)fästörat släppte inte i svetsen utan det tog med sig en bit av centrumröret så det blev ett hål i det.
Flödet kontrolleras enklast om du lånar en flödesmätare(dyr) av någon verkstad ,men kan säkert med mattematik räknas ut av rörelsen på en kolv eller hydraulmotor.

Avatar Fallback
pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23150 tjena.. angående pumpar så brukar man få mindre tryck om de är slitna pga att pumparna inte längre orkar ge varken tryck eller flöde.. de läcker igenom.. det går hand i hand.. men man borde kolla tryckbegränsningsventil och bypass innan man byter.. en felsökning helt enkelt..

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24018 Har en Moheda 8 tonnare från 97 el 98 som vagnstyrningen släppte helt varvid vagnen åkte ut åt sidan, som tur var så var jag i skogen när det hände, om jag varit på vägen kunde det gått riktigt illa. Det var bar att plocka bort cylindern och när vi fått isär den så visade sej att muttern hade lossnat som håller cylindern .. den hade tydligen varit lite lös ett tag för gängorna var förstörda men det gick att gänga om å sen var det bara att plocka dit cylindern igen. Det låter som du har en 'lös' mutter i cylindern å då är mitt råd att du skruvar loss cylindern å kollar INNAN den lossnar helt...

Avatar Fallback
muddyman  
#24403 Ah ok.. en sak till att kolla upp. Tack!

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264105
Bränderyd skrev:Har en Moheda 8 tonnare från 97 el 98 som vagnstyrningen släppte helt varvid vagnen åkte ut åt sidan, som tur var så var jag i skogen när det hände, om jag varit på vägen kunde det gått riktigt illa. Det var bar att plocka bort cylindern och när vi fått isär den så visade sej att muttern hade lossnat som håller cylindern .. den hade tydligen varit lite lös ett tag för gängorna var förstörda men det gick att gänga om å sen var det bara att plocka dit cylindern igen. Det låter som du har en 'lös' mutter i cylindern å då är mitt råd att du skruvar loss cylindern å kollar INNAN den lossnar helt...


Detta hände mig nu också, styrningen har känts lite sladdrig på sista tiden, jag har intalat mig att det kanske är något länklager som glappat upp, men nu släppte det helt.
Tog isär cylindern och den grova skruv som ska hålla kolven till kolvstången låg lös.
Ser inga direkta skador, så blir nog att sätta i nya tätningar och lite loctite på skruven och sätta ihop igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).