Motorsåg och handhållet

Motorsågen rusar

7 inlägg 6567 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågen rusar

moraggarn  
#219117 Var ute och körde lite i vedhögen. Efter en halvtimmes körning så började sågen varva som om jag körde den på full gas trots att jag inte rörde gasen. Vad hände här? vad gör jag åt saken? GLAD PÅSK PÅ ER!!!! :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågen rusar

Phantom  
#219118 Hur mycket bensin hade du kvar i tanken, och vad är det för motorsåg?

Avatar Fallback

Re: Motorsågen rusar

åberg  
#219124 Ett par frågor till: Blev den kraftlös eller gick det fortfarande att såga med den? Betedde den sig normalt efter att ha fått svalna?

Avatar Fallback

Re: Motorsågen rusar

moraggarn  
#219160 Tanken var halvfull. Det är en Husqvarna 246. Den var inte kraftlös på något vis den gick ju att såga med med den gick på full gas och det kvitta vad jag gjorde. Stängde av den och startade igen men den drog igång på full gas. Har inte testat den nu när den svalnat, får ta och göra det under kvällen så återkommer jag med resultat. Den betedde sig precis som om gasen hängde sig för det bara började helt plötsligt utan förvarning

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågen rusar

tallen100  
#219161 Låter ju som att gasen hängt sej, bör ju vara nått i förgasarn, eftersom du har kraften kvar kan det inte va nått motorfel...

Avatar Fallback

Re: Motorsågen rusar

Phantom  
#219220 Kontrollera det stag som sitter från bakre handtaget fram till förgasaren. Ibland samlas gammal smuts där som kan orsaka att gasen "låser" sig. Alternativt kan det vara ett slitet stag som spökar för dig, och kan komma helt plötsligt. Ett slitet stag går inte helt rätt och kan halka snett och låsa sig på fullgas.
Det problemet fanns på en 254 som jag lagade för ett par år sedan, och kom helt plötsligt. Där lyckades jag bocka till staget så det fungerade igen.
Det finns spår som detta stag ska löpa i, och hamnar det fel eller lossnar kan det bli lite galet med gasen.
Gör riktigt rent utvändigt på förgasarens spjäll och kolla detta stag jag nämnt. Hjälper inte det får du nog rengöra och ev. skaffa en rep.sats till förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen rusar

moraggarn  
#219260 Tusen tack för er hjälp!! Får kolla på detta när jag kommer hem igen. Nu blir det avfärd mot påskfirande i Ljungskile så nu får ved och såg vänta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).