Motorsåg och handhållet

Stihl 261 eller 241 ?

40 inlägg 27202 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

hans.w  
#219066 Jag köpte en MS201 ifjol och är väldigt nöjd med den för mitt användningsområde. Jag är en liten och klen kontorsarbetare som avverkar mest björk, klent till medelgrovt.
Den låga vikten mer än väl kompenserar för den mindre motorn.
Det visade sig gå alldeles utmärkt att stycka upp några omkullblåsta gammelgranar också. Och samma där där, den låga vikten gjorde att den lätta promenaden ut i skogen överskuggade att det tog lite längre tid att kapa upp granarna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

Brickan  
#219083
hans.w skrev:Jag köpte en MS201 ifjol och är väldigt nöjd<..>Den låga vikten mer än väl kompenserar för den mindre motorn.
Jag gjorde detsamma och tyckte som du att den passade perfekt. Det är maskinen som ska slita, inte jag. Lätt såg = rätt såg, för mig ... men, den gick nästan aldrig mer än en tank per dag. Att starta efter tankning var stört omöjligt. Var man inte genomsvettig av sågningen så blev man det av att försöka rycka igång den. Tredje gången på verkstad resulterade i byte till 241. Den går som den ska, men är inte alls lika rolig att kvista med som 201 - tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

Initium  
#219204 Handlet en MS261 på mandagen. Ser fancy ut, men den er både bredere og lengre i sagkroppen enn trotjändaren, 026. Som i sin tid var MYE større enn godsaga, Husqy 444SG.

Kjedelig at du har sånne problemer med MS201 saga di. Min 200 fungerer perfekt, til tynning og kvisting er den helt superb. Litt snau til grov kapping, men da får 026 en og den nye MS261 saga gjøre jobben...

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

BM 35  
#219252
Skogsola skrev:Om om hade varit.. Då hade 241 saknat miljöluftkanaler och elektronik i förgasaren. Då hade den varit lika bra som en Husqvarna från -80 talet.



Nej Om om hade funnits hade jag hade jag tagit hem drömvinsten på både Joker och Lotto och sen varit Ekonomiskt oberoende för resten av mitt liv

Ojdå kom visst lite på sidan av ämnet :roll:



(kan även nöja mig med 100000 i månaden i 25 år) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 eller 241 ?

traktorz  
#219578 Hur stor skillnad i bränsleförbrukning är det mellan dessa två, där den större sågen har en konventionell förgasare? Medför M-Tronic systemet några fördelar beträffande bränsleförbrukning?

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

Sundvik  
#219769
SawTroll skrev:
Sundvik skrev:Jag har båda två sedan ett par år, 261 blir lite tung att bära på en hel dag men passar bra som reservsåg och hemma på vedbacken. 241 duger bra som allroundsåg, jag har drevat upp den en kugg också så den är suverän som kvistsåg. Ta 241 om du bara ska ha en såg.


Ja, men 346xp/550xp er uansett et bedre valg! :grin:


Om det kan jag bara säga, kolla trådrubriken, :wink: vi diskuterar 2 olika Stihlmodeller nu och fighten mellan Stihl och Husqvarna kommer att fortgå så länge det finns skogshuggare misstänker jag

Användarvisningsbild

Re: Stihl 261 eller 241 ?

JensSkoog  
#220438 Ville ikke hatt den minst tvil i det valget. MS 261 er den beste all-round saga jeg har vært borti. Den er sterk nok til de store jobbene og lett nok til de små, så du kan bruke den til alt, og du står aldri fast. Har brukt alle sagmerkene som er på markedet, men når jeg fikk min 260 så jeg ikke etter noe annet. Nå bruker jeg 361 og 200 i kombinasjon, men det er fordi jeg har mye hogging og mye variert fra kjempetrær til smårydding og da er en suveren løsning. Skulle jeg valgt bare en sag, ville jeg kjøpt en 261.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

nixs  
#230244 Gör som jag och köp 2 st 241 och en 261!

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

Waldteufel  
#230418 Hej "peok". nu har det gått nästan 4 månader sedan du köpte din 241:a och det skulle vara intressant att höra om du fortfarande är nöjd eller om du tror att du kanske skulle ha köpt den något större 261:an? Och till vad har du använt den?
Jag kör en 260:a (föregångaren till 261:an med i stort sett samma egenskaper) sedan 2010 och har aldrig haft några problem med den och har inte heller känt att den har varit för stor, för tung eller för liten. Kan inte tänka mig en mer allround såg.
Sedan en fråga till dig som använder ett 45 cm-svärd (18") på din 260:a, -blir inte det en aning tungkört om du har motsvarande trädtjocklek att bearbeta? Standardlängden på denna såg är 32 - 37 cm.
Valet av motorsåg bestäms ju av många olika faktorer men den främsta torde nog ändå vara vad det är man skall använda den till. Arbetar man över många olika områden så räcker det ju inte med en såg utan kanske upp till 3 st, allt efter behov och ekonomiska möjligheter förstås. Sedan har det ju betydelse om man har det som yrke eller fritidssysselsättning.

Avatar Fallback

Re: Stihl 261 eller 241 ?

Lgard  
#230419 Har kört 261:an med 18" svärd en del i fällning av grov gran. Det fungerar rätt hyfsat. Men man anpassar ju belastningen automatiskt utan att tänka på det.

Var mer orolig för att sågen skulle ta skada av det över tid.

Men jämfört med 90 kubikaren så är den ju svag naturligtvis.

OBS: Jag använder inta sågarna professionellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).