Avverkning (slutavverkning)

Skador efter avverkning!

39 inlägg 22182 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skador efter avverkning!

T Landström  
#218979 Grannen gjorde en liten drivning i höstas och jag ser nu att det det är lite skador på våran skog! Inte jätte många träd och jätte grova träd som är skadade.
Vet inte om man ska låta det bero...eller om man ska påpeka det för grannen och han får ta det med sin virkesköpare som får ta det med sina entreprenörer.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

finskpinne  
#218982 Hur har dom blivit skadade då? Har dom kört genom din skog eller har dom fällt trän över fastighetsgränsen? Hur omfattande är det då? 2 eller 200 träd?

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#218988 Dom har nog fält över gränsen och det rör sig om 3-4 träd kanske så inga jätte stora mängder...
Skadorna sitter långt ner på stammarna...

Är en princip sak... Sedan är virkesköparen inte särskilt omtyckt av folk här i trakten...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

tallen100  
#218991 Ta kontakt med virkesköparen å han får komma å titta, så får dom väl ersätta dej för det dom har förstört...
Senast redigerad av tallen100 tor 28 mar 2013, 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

finskpinne  
#218998 Ta kontakt med köparen och se vad han säger. Men då du säger att skadorna är långt nere på stammarna så finns ju alltid risken att det har varit några vindfällen på grannens skog som har fallit in på din mark och när dom sedan har dragit bort vindfällena när dom har avverkat så kan dina stammar ha skadats. Men du ska nog höra dig för....

Här i trakten finns en entreprenör som väldigt ofta fäller lite dit han vill, det finns ett skräckexempel där han hade fällt hela tiden in mot grannens granplantering och det såg inte vackert ut. Hur han fortfarande har jobb är ett mysterium...

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#218999 Nopp inga vidfällen på den sidan vägen...
Ska titta lite närmare imorgon...har bara sett det från vägen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

surjämten  
#219002 Om man upptäcker något på egen mark, som man inte gillar, och som orsakats av utomstående ska man ta kontakt !!
Dels för att visa att man observerat och dels för att visa att man inte är dumsnäll.
I nästa fas ligger bollen så hos motparten.

Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

strombom2  
#219014 skulle vara intressant att få upp lite bilder så att man kunde få se hur omfattande skadorna är?

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219021 Ska se om jag kan knäppa några bilder imorgon...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

Skogsbävern  
#219039 3-4 träd är ingenting man tar upp med varken granne eller virkesköpare, sådana bagateller får man tåla. Nästa gång så avverkar de på din fastighet och skadar ett par träd på grannens fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

machonisti  
#219043
Skogsbävern skrev:3-4 träd är ingenting man tar upp med varken granne eller virkesköpare, sådana bagateller får man tåla. Nästa gång så avverkar de på din fastighet och skadar ett par träd på grannens fastighet.

3-4 träd är våldsamt mycket på en tomt men faktiskt ingenting på skogsfastigheter. Det vippar rätt många mycket mer i höststormar per år ens utan att man märker det!

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219045 Inte samma bolag som kommer avverka hos oss...

Nä...det är inte jätte många träd...det vet jag...och jag kanske är lite petig... ;)

Tycker det är en kvalitets grej...att man som både virkesköpare och entreprenör har någon uppföljning och återkoppling på de jobb man utför...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter avverkning!

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219057 Som skogsbävern säger, nästa gång är det grannens träd som blir skadade av din avverkning. Ser man att det inte är gjort på upprepade ställen så är det inte mycket att tjafsa om.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

rocky  
#219173 Är skadorna större än en tändsticksask?

Användarvisningsbild

Re: Skador efter avverkning!

T Landström  
#219179
rocky skrev:Är skadorna större än en tändsticksask?


Ja!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).