ons 27 mar 2013, 23:16#218902
anersimyra skrev:Nej huggarn, D tar 1+1 dag, alltså, 1 dag ESA 1 dag sågning. Läser man beskrivningen så får i vart fall jag intrycket att ESA samt D i dag skulle vara förkunskapskrav för arbete på spårområde. Att det sen krävs betydligt mer än ESA och D för att arbeta utefter järnväg och inne på depåer är jag fullt medveten om då jag själv arbetat med detta. Det verkar inte råda någon större kunskap på flera håll vad som lagligen gäller. Själv torskar jag eventuellt ett jobb då jag inte har E utbildningen, hela jävla "liftutbildningen" finns ju på instruktionsmanualen som följer med hyrliftarna. Dom två dagarnas sågutbildning för E behörighet är mer en beskärningskurs om jag fattar saken rätt. Alltså räcker inte 38 år i yrket, med hundratals timmar i skylift och ABC kort Vad som är än viktigare än en "beskärningskurs" från lift torde vara kompetensbevis för arbete på/vid väg när du arbetar från lift. FEMÅRSREGEL !!!! jag tror jag fattar, vi får väl tvinna ihop rövhåren då och bli utbildare på heltid.
Mvh Anders.
Japp! vi får bli utbildare eller "kontrollanter"!...där finns "kulorna" med minsta möjliga arbetsinsats!
Jag måste dessvärre rätta dig ang arbete vid järnväg! det krävs inte "betydligt mer än ESA eller D" ...ESA eller D krävs överhuvudtaget inte i dagsläget!När det gäller dom "trädsäkringssträckor" som pågår runt om i landet så är det ABC + Trafikverkets eget "prov" som gäller! + minst 2 års erfarenhet!
Vem har sagt eller var har du läst att ESA ingår i säker skogs D körkort?..Den utbildare jag pratat med för ca 2 veckor sedan sa att D tar en dag o kostar ca 1500:-! han nämde inte ett ljud om ESA!
Spelar mig ingen roll förvisso för jag har redan ESA RÖJ sedan tidigare men ändå! Det var nog den mest meningslösa "utbildning" jag någonsin varit med om!!
man fick väl princip lära sig att: "ström är farligt......akta dig för den"
Trafikverket har en lika meningslös motsvarighet! det är en video på ca 10-15min där man får lära sig att:"Tåg är hårda och går fort....människor är mjuka........stå inte på rälsen när det kommer ett tåg"
Jaja huvvaligen,men så är det!