Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Avverkning intill järnväg

51 inlägg 34633 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218674 Hur mycket kostar en förnyelsekurs i abcde? :o

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#218678 Det lär väl bli omkring 25 30 tusen plus moms, minst!!!
SkogsGotte skrev:Hur mycket kostar en förnyelsekurs i abcde? :o

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218902
anersimyra skrev:Nej huggarn, D tar 1+1 dag, alltså, 1 dag ESA 1 dag sågning. Läser man beskrivningen så får i vart fall jag intrycket att ESA samt D i dag skulle vara förkunskapskrav för arbete på spårområde. Att det sen krävs betydligt mer än ESA och D för att arbeta utefter järnväg och inne på depåer är jag fullt medveten om då jag själv arbetat med detta. Det verkar inte råda någon större kunskap på flera håll vad som lagligen gäller. Själv torskar jag eventuellt ett jobb då jag inte har E utbildningen, hela jävla "liftutbildningen" finns ju på instruktionsmanualen som följer med hyrliftarna. Dom två dagarnas sågutbildning för E behörighet är mer en beskärningskurs om jag fattar saken rätt. Alltså räcker inte 38 år i yrket, med hundratals timmar i skylift och ABC kort :surp: Vad som är än viktigare än en "beskärningskurs" från lift torde vara kompetensbevis för arbete på/vid väg när du arbetar från lift. FEMÅRSREGEL :surp: !!!! jag tror jag fattar, vi får väl tvinna ihop rövhåren då och bli utbildare på heltid. :lol:
Mvh Anders.



Japp! vi får bli utbildare eller "kontrollanter"!...där finns "kulorna" med minsta möjliga arbetsinsats! :grin:

Jag måste dessvärre rätta dig ang arbete vid järnväg! det krävs inte "betydligt mer än ESA eller D" ...ESA eller D krävs överhuvudtaget inte i dagsläget!När det gäller dom "trädsäkringssträckor" som pågår runt om i landet så är det ABC + Trafikverkets eget "prov" som gäller! + minst 2 års erfarenhet!

Vem har sagt eller var har du läst att ESA ingår i säker skogs D körkort?..Den utbildare jag pratat med för ca 2 veckor sedan sa att D tar en dag o kostar ca 1500:-! han nämde inte ett ljud om ESA! :roll: Spelar mig ingen roll förvisso för jag har redan ESA RÖJ sedan tidigare men ändå! Det var nog den mest meningslösa "utbildning" jag någonsin varit med om!! :surp: man fick väl princip lära sig att: "ström är farligt......akta dig för den" :lol:

Trafikverket har en lika meningslös motsvarighet! det är en video på ca 10-15min där man får lära sig att:"Tåg är hårda och går fort....människor är mjuka........stå inte på rälsen när det kommer ett tåg" :grin:

Jaja huvvaligen,men så är det!

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#218911 Jadu, det påstås både det ena och andra, beroende på vilken utbildare man frågar.I beskrivningen av D kursen jag snart ska gå står att den: BEHÖVS, för arbete utmed järnväg!!! Själv stupar jag eventuellt på ett jobb för kommunen där E behörighet krävs. Jag frågade upphandlaren om dom inte tyckte det var bättre med liftutbildning, ABC, och arbete vid väg kort i stället för E, som egentligen inte är mycket mer än en beskärningskurs.Men nej, E ska det minnsan vara. Upphandlarna vet inte själva vad dom kräver. Även grönt kort ska finnas, men för vad framgår inte, och där finns väl hur mycket som helst att välja på. Kanske duger ett grönt kort för beskärning av fruktträd :lol:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218916 Ja! det är ju såklart MYCKET svårare att såga från en skylift än vad du lärt dig utifrån din erfarenhet och ABC körkort!!???....jag menar....skyliften kan ju vingla till en aning....ojojoj!!!! det är allvarliga saker vi pratar om!! då måste man ha körkort för vinglig skylift!!!!!!!! kommer nog ett nytt körkort på den som heter: V skylift!! o kostar 5300 + moms och tar 30 minuter! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#218950
Huggarn skrev:Ja! det är ju såklart MYCKET svårare att såga från en skylift än vad du lärt dig utifrån din erfarenhet och ABC körkort!!???....jag menar....skyliften kan ju vingla till en aning....ojojoj!!!! det är allvarliga saker vi pratar om!! då måste man ha körkort för vinglig skylift!!!!!!!! kommer nog ett nytt körkort på den som heter: V skylift!! o kostar 5300 + moms och tar 30 minuter! :lol:
Ha, ha, ha, ja fan, inte alls omöjligt. Men det bedrövliga i sammanhanget är att jag arbetat i flera år åt kunden med just sådana arbetsuppgifter, alltså, fällning genom klättring, stormfälld skog, skylift. Jag gick sedan ABC och tar i dagarna en liftutbildning, liftutbildning samt ABC täcker ju för fan väl in kunskaperna som krävs vid E. I beskrivning av E utbildningen står att: den vänder sig främst till kyrkogårdsförvaltningar och trädgårdsföretag :surp: vi lär oss beskärningsteknik och demontering av träd från lift, dock går vi inte in på trädens anatomi eller liknande :?: En jävla beskärningskurs alltså. Det innebär att även arboristföretag måste "utbilda" personalen enligt beskrivningen till E :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).