Föryngring

Älgen äter tallen

44 inlägg 27837 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgen äter tallen

jonathanA  
#218632 Det varierar väldigt mycket från ställe till ställe, i mina trakter (bohuslän) Vissa självföryngringar som inte tagit sig så bra med mycket insprängd björk är alla tallar skadade av älg, men har även sett några ställen inte långt bort som har tagit sig väldigt bra med nästan inga skador alls, kanske beroende på att det fanns mycket annan föda i närheten!?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

awes  
#218729
rikard_e skrev:
awes:

Är det älgen eller rådjur som betar lärk?


Inte helt säker men tror det är både älg och hjort (vi har gott om kronhjort i skogen). Rådjur har jag bara sett i skogen en gång på tre år så jag vet inte om de betar lärk.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

hinowa  
#218738 Det är nog nästan helt omöjligt att hålla älgen borta från ett smörgåsbord med tall,själv skulle jag aldrig sätta en tallplanta,utan har blandskog med mycket björk.Sett dom som först averkat och satt tallplant och inte är det många som är hela!Men där jag har skog och jakt är det björn och fri avskjutning av älg,men inte hjälper det tallplanten!

Användarvisningsbild

Re: Älgen äter tallen

vetinte  
#218743
rikard_e skrev:Stenmjöl funkar tydligen. Det stod en stenkross brevid vår skog när dom byggde nya RV27.
Då la sig stenmjöl på planterna och vi fick inga viltskador där i varje fall, även fast man såg riktigt mycket älg där.
Samma med några mil bort i sandtag, där blev det samma sak som här, inga betesskador på småtallarna.


Dom e inte dumma domdär älgarna.
Dom vill inte ha sand mellan tänderna.
Eller grus i maskineriet. :lol:

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

Chainsaw Charlie  
#218788 Här är det rådjuren som går mest illa åt lärken. Har träden tagit sig förbi rådjurssäker höjd så brukar det gå bra förutom lite fejskador från bockarna.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

awes  
#218887 Gissar att Chainsaw Charlie som bor i Blekinge har hybridlärk medan jag har sibirisk lärk.
Någon som vet om betestrycket skiljer mellan sibirisk lärk och hybridlärk?

Användarvisningsbild

Re: Älgen äter tallen

mb-man  
#219243 Hur sätter ni fast ullen på bästa sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

awes  
#219486 Jag tar en liten small tuss som jag knyter med en "halv råbandknut" (en enkel knut) runt toppen ovanför översta grenparet. Tidsödande men verkar sitta bra...

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

Botvig  
#219866 Kunde skogsbolag och vi skogsägare inrikta avverkning och gallring av tall till perioden Dec-feb., kunde vi skapa ganska mycket Älgfoder under den period som älgarna gärna betar i tallplanteringarna. Idag gallras mycket av tallen på förhösten, för att senare gå över till gallring av gran p.g.a. mindre risk för rotröta. Här ikring verkar det som älgen föredrar tallriset som kommer från lite äldre tall i stället för planteringar. Detta har vissa skogsforskare och andra propagerat för ganska länge men de har inte fått så stort gehör. Som skogsägare kanske vi måste inse att älgen också tillhör naturen och skogen och försöka skapa så mycket vinterbete att tallplanteringarna klarar sig. Att plantera gran istället är ju att gå åt fel håll, då vi ju bara skapar mindre bete och därmed utsätter de få områden med tall för ett betydligt högre tryck.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221151 Inte bara rådjur och älg som käkar tall. Så här ser det på ett par tallplantor jag har i trädgården.
P1010312.JPG

Observera hur dom gnagt på barren närmast stammen.
En annan planta ser ut så här.
P1010313.JPG


De här två plantorna är längre än de övriga och har varit exponerade ovanför snötäcket.
Ursäkta att bilderna är oroterade.

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

foton  
#221163 När jag rör mig i skogen med min Naarva Stegmatare klipper jag ner alla buskar som blivit stora. Då kommer det upp nya fina skott som älgarna tycker om, har nästan aldrig några skador på tall.

Användarvisningsbild

Re: Älgen äter tallen

JensSkoog  
#522077 Nu är ju det här en gammal tråd, men jag fann den när jag sökte en relevant tråd att lägga den här i:

https://www.nrk.no/ho/skremmer-skogens- ... 1.14173054

En bonde i Elverum som har stängslat med såpe/tvål och på det sättet bärgat sin havre.
Undrar hur det skulle vara att använda den ideen i en tallplantering :wink:

Avatar Fallback

Re: Älgen äter tallen

Hema  
#522086 Kanske bättre och besöka parfymbutik och bespruta plantorna med det. :)

Användarvisningsbild

Re: Älgen äter tallen

Harina  
#522850
Palakangas skrev:För länge sedan när jägarna var avundsjuka på varandra så smorde de in "fiendens" bra älgpass med hjorthornsolja som skulle avskräcka älgarna från att närma sig. Men om det fungerade vet jag inte :!: En länk här http://www.vaxteko.nu/htmlbastasll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN80-4/VSN80-4C.HTM




Jag tror att det inte fungerade ... men

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).