Skördare

Att starta egen entreprenad

4 inlägg 9039 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att starta egen entreprenad

Georgsson87  
#209774 Hejsan alla skogstokiga

Jag som ny här registrerade mig i stort sett för ett syfte och det är att kunna få lite tips o trix om hur man går till väga för att starta en egen entreprenad i dagsläget. Och ber om ursäkt om detta nu hamnar i helt fel tråd. har även provat o söka lite men hitta mest om att starta med motorsåg.

Vad ska man tänka på speciellt ngt man lätt kanske glömmer?

Hur startade ni era entreprenader?

Ragga ni uppdragsgivare eller jagar ni egna uppdrag?

Hur finansiera ni eran start?

Vad är rimligt att ta ut för en skördare i fub respektive timpeng?



Kan dra lite bakgrundsfakta om mig själv och mina planer också.

Jag är relativt ung fyller snart 26 tycker jag iaf för att starta eget. men har haft detta i åtanke i ca 10-12 år då jag började köra skotare åt min far. Har ett enormt driv och vill klara allt själv. Har kört lite olika märken o storlekar på maskiner. jag gick även skog i gymnasiet med inriktningen storskaligt.
Har även skaffat mig lastbilskort (CE).

Så min tanke är nu att leta upp en uppdragsgivare för att säkerställa att man har arbete och sedan köpa in en skördare och där hade jag tänkt mig en Ponsse Beaver, har själv aldrig kört Ponsse men har i princip bara hört bra om dom.
Gillar rymligheten i deras hyttar och framförallt att närmaste serviceställe bara är 4 mil bort från mitt hem

Andra märken är betydligt längre bort utom Gremo då jag inte bor så långt ifrån deras tillverkning. har själv jobbat där med att både bygga skördare o skotare men mest som motormontör.

Och här tror jag att jag stoppar så länge så det inte blir alltför mycket att läsa.

/Georgsson87



   TS
Användarvisningsbild

Re: Att starta egen entreprenad

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209779 Alltid skoj med egen firma, jobba halvtid som anställd nånstans med nåt jobb vad som helst
och skaffa en riktigt billig första maskin som du donar med all övrig tid, då har du ekonomin
hanterbar och skaffar dig erfarenheter och framtida kunder och ser vad som kan passa
inför större investeringar längre fram i tiden, ha inte för bråttom att skuldsätta dig.

Användarvisningsbild

Re: Att starta egen entreprenad

anersimyra  
#218813 Glöm inte alla utbildningar och olika kort i all oändlighet som kan behövas, jag håller just på med en kommunal upphandling, vissa krav ter sig löjeväckande då upphandlarna inte riktigt känner till detaljerna i vissa krav. Ett krav är i praktiken en beskärningskurs för trädgårdsarbetare, va fan det nu ska behövas till i en produktionsskog. :lol:

Avatar Fallback

Re: Att starta egen entreprenad

Fredrik_L  
#219491 Jag startade eget för ca 1 år sedan, gled in på en räkmacka då jag tog över både maskin och kontrakt på körning av min bror som tröttnat. Ett tips jag har är att börja billigt och inte som jag, dyrt ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).