Skogsmiljö och Trädlära

När känns en ekplantering som skog?

38 inlägg 29962 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När känns en ekplantering som skog?

nyack  
#218718 Hej

Vi skall anlägga ett litet hägn för ekplantering och har ett par funderingar.

som 37 åring kommer jag ju aldrig uppleva att ekplanteringen kommer att bli en stor skog men jag undrar lite när får man känslan av "ekungskog"?

Just nu är det ett blandbestånd med gran/tall och en del björk men hur lång tid tar det för biotopen att slå över till vad som man som människa känner som en ekdunge eller ekungskog.

Om ni har en ekplantering med bilder i olika åldrar får ni hemskt gärna dela med er. för jag har haft relativt svårt att hitta bra bilder.



   TS
Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

anersimyra  
#218726 Köp så stora plantor som möjligt, då kan du ha en liten "skog" om sisådär 20 år om det växer bra. Själv satt jag olika sorters gran i olika storlekar för ca 15 år sedan. Jag satt två st Omorika (serbisk gran) som var två meter, dom är i dag runt tolv meter. Jag satt några knähöga granar som heter Likaiensis eller något liknande, dom är i dag runt åtta meter. Ek växer snabbt på höjden, gödsla och sköt om dom så drar dom nog iväg och blir en skog innan du är pensionär.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

rokon  
#218736 Har jobbat en del med virke från EK, men det var nu ett tag sedan, ju fortare eken växer destå bättre kvalite blir det på själva virket, dvs mera sommarved i förhållande till vinterveden ger ett fastare och mer homogent träd med mindre procent ingående märgstrålar (små kanaler som går ut från centrum av trädet)
Alltså frodväxt EK är bäst, så får du det att växa fort och bra så blir det ju också skoglikare snart.
Har köpt några ekar på rot i småland som jag har fällt, skall kolla på en om jag har någon bit kvar hur många år den var. Men tippar att årsringarna var kanske ca 5mm. Ett träd var kvistrent upp till 5,5 meter där trädet delade sig i två stammar, när jag fällde det så tog det med sig 11 massavedgranar.

Jag citerar från "Nya tiders skog" "Den yngre gallringskogen av ek gallras försiktigt och ofta inför det slutliga valet av huvudstammar som görs i 50 års åldern" också visar de en bild på ett bestånd som jag tycker ser skoglik ut alltså innan sista gallringen.
Men se då skall det gallras till 50 till 70 slutliga huvudstammar per Ha, då har ekarna i regel en kvistfri stam på 6 till 8 meter, när du då kollar på det innan din 90 års dag så tror jag du kan känna dig väldigt nöjd, men vid den slutliga gallringen så blir det väl mer som en park.
Ps har själv fällt gran i Norrbotten som riskerade att bli övergrov vid 50 års ålder, jag kommer ihåg när pappa planterade dem.
Så kör på bara!

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

vetinte  
#218740 rokon

Har du ek där uppe ?
O har du planterat ?
Isf vilken sort ?

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

rokon  
#218742 läs om läs rätt!

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

vetinte  
#218745 :oops: :oops:
Ja ja alla kan vi läsa fel :oops:

Då kanske mina ekar här E dom nordligaste som folk på bygden säger ?

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

rokon  
#218751 Jodå, jasså har du ek där, hur stora är dom? Har funderat på att plantera några skogslönnar på prov någon gång.

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

vetinte  
#218757 Japp de har han :grin: Inget "bestånd" precis.
Men några stycken. En utanför huset. På södersida. Den var väldigt däran när jag köpte stället. Höjd ca 6-7m ungefär. Som mitt 2 vånings hus o lite till.
Så jag anlitade en trädgårdsmästare för att börja få ordning på den.
Man ska ju vara försiktig med dom o inte ta för hårt va jag förstår.
Annars e risken att den dör. Så han återkommer när han tycker där ska göras nått.
Tyvärr e de en "dubbelstam" men jag vill ha kvar den ändå.
Sedan har jag upptäckt några till på olika ställen.
Har själv funderat på hur o om man skulle kunna föröka den. Så de e lite framtids planer.
O som sagt folk på byn säger att de e den nordligaste eken som finns :grin: :???:
Så då e de ju än mer intressant att bevara den/dom.
Har inte berättat att jag hittat några till :lol:

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

nyack  
#218765 Jag vet givetvis att jag inte kommer att uppleva ekarna som en skog för egen del. Det jag undrar mer eller mindre är om mina barn och barnbarn kommer uppleva en rik lövsskogsbiotop.

När jag växte upp hade vi en bokplantering precis bakom huset. Där sprang jag i bäckarna och fångade grodor och jagade salamandrar. Den planteringen uppskattar jag till att vara 10-15 år gammal när jag sprang där men det var ändå en rik förna med mycket löv.

nu tyvärr finns det inget lämpligt område på våra marker för bok utan det får bli den lite tåligare eken istället. Det jag undrar är när kan man säga att själva biotopen som är nu med ris och mossa slår över till att vara mer lövskog förna.

när är ekarna så pass stora att man behöver röja första gången? för jag kan tänka mig att efter första röjningen så får man något som kan upplevas för ett barn i alla fall som skog och inte plantering?

   TS
Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

nyack  
#218767 Jag kan givetvis läsa mig till när man skall röja och hur ekar växer under olika förhållanden. Det jag var mer ute efter var om det fanns någon som har en ekplantering som är ett par år gammal och som kunde ge mig den där känslan du ni av när man tar hand om sina bestånd.

När infinner sig den där känslan att nu händer det saker, ungträden har etablerat sig, det finns en hel del löv att sparka runt i på hösten osv

   TS
Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

vetinte  
#218768 nyack
Ett tips: fyll i var i landet ungefär iaf du bor. I din profil.
Jag har en känsla av att det kan spela in i hur ekarna o andra träslag utvecklas :wink:
Det e ju olika över landet så att säga.
Kan ju även vara kul att veta för övriga på forumet.

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

nyack  
#218770 Mellan Borås och Varberg i en liten ort som heter Skephult.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

rokon  
#218772 Det står "Ek har snabb höjdtillväxt i ungdomen"

Användarvisningsbild

Re: När känns en ekplantering som skog?

vetinte  
#218773
nyack skrev:Mellan Borås och Varberg i en liten ort som heter Skephult.


Nej men titta där e du ju :grin:
Hej. Jag utgår från att de e du som e den "stora" på bilden :lol:
Ja ja nästan mina gamla trakter då. har flyttat norröver frön götet.

Avatar Fallback

Re: När känns en ekplantering som skog?

Chainsaw Charlie  
#218782 Det ligger ju så klart i betraktarens öga. För mig räcker det med 100 fina ekar/ha och resten gran för att jag tänka på det som en ekskog då jag ser slutbeståndet framför mig om man gynnar ekarna.

Men annars är det väl som all annan skog att det blir mer skogskänsla när den övergår från röjskog till gallringsskog i 20-30 årsåldern.

Vad det gäller röjning (och gallring med för den delen) är att ekarna aldrig får skuggas ovanifrån utan bara från sidorna. Det kan innebära att du måste röja redan när ekarna är någon meter om t.ex. björken växer ifrån nära inpå.

Och sen som alltid med ekskogsskötsel, stamkvistning! Det kan göras rätt så tidigt med sekatör där dubbeltoppar och klykor tas bort. Sen är det bara till att fortsätta kvista efterhand som trädet växer tills du har en 8 meter kvistren stam. Se dock till att du alltid har minst 50 % grönkrona.

Gör man detta så behöver träden inte så stor trängselverkan och diametertillväxten går snabbare än om de ska kvistrensa sig själva.

Huvudstammarna kan med fördel märkas ut med en röd ring redan i 15-20 årsåldern. Då ser du lättare vilka träd du ska lägga ner arbete på.

En ytterligare fördel är att du ser träden bättre då du vet vilket jobb du har lagt på dem, och då kanske skogskänslan infinner sig snabbare :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).