Skogsvagn (Huggarvagnar)

Går det att sätta vinschwiren i spänn?

24 inlägg 16512 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

skogslasse  
#218555
stegmaster skrev:
Bengt.Svensson skrev:Min Farma beter sig likadant, en knapp för att vinscha in och en för att frikoppla wiren. Släpper man vinschknappen är vajern "låst". Jag har eftermonterat radiostyrning men vinschen funkade likadant med spaken som fanns i original.

Er dette en Farma Vinch, det finns då inte nån spak til dom jag har haft??? :surp:
Finns en liten el,brytare på sendaren, så man kan köra manuelt från den, om batteriet går tomt i radioen.


Snakker om denna typen.


DSC_2732.JPG


Var sitter denna brytaren?
För att mata ut vajer kan man manuellt trycka in den övre länkarmen in mot ventilblocket för att aktivera "utmatningsknappen"dvs samma som när du drar i vajern.
Jag har haft problem med att inmatningen går hackigt och det vore därför intressant och testa att trycka på brytaren vid sändaren istället för på radion.

FTG
Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Dennis1982  
#218564
skogslasse skrev:Dennis
Det kan vara så att fjädern mellan länkarmarna är uttänjd. Om du trycker in den övre max in mot ventilpaketet så ska vajer matas ut med max hastighet.



Ok, men min är frikopplad. Jag kan alltså inte mata ut vire med radiodosan utan får dra den ut manuellt, och den går rejält trögt. Det är tillräckligt tungtt att gå i lössnön utan vire.
MVH. Dennis

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

skogslasse  
#218566 Vi har en farmavinsch av den äldre typen (på bild i tråden). Den har ingen utmatning via radion, men när man drar i vajern så aktiveras utmatningen via länkarmarna som är sammankopplade med en fjäder. Om fjädern är uttänjd så aktiveras inte utmatningen till max och det var därför jag skrev att du kunde testa om du fick en bra utmatning genom att trycka in den övre länkarmen mot "utmatningsknappen".

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

Dennis1982  
#218568
skogslasse skrev:Vi har en farmavinsch av den äldre typen (på bild i tråden). Den har ingen utmatning via radion, men när man drar i vajern så aktiveras utmatningen via länkarmarna som är sammankopplade med en fjäder. Om fjädern är uttänjd så aktiveras inte utmatningen till max och det var därför jag skrev att du kunde testa om du fick en bra utmatning genom att trycka in den övre länkarmen mot "utmatningsknappen".
Såg senare att du antagligen inte hade en farmavinsch och då kan förstås funktionen vara annorlunda på din vinsch.


ok. jag ska testa. tack för tipset

Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

stegmaster  
#218600
skogslasse skrev:Var sitter denna brytaren?
För att mata ut vajer kan man manuellt trycka in den övre länkarmen in mot ventilblocket för att aktivera "utmatningsknappen"dvs samma som när du drar i vajern.
Jag har haft problem med att inmatningen går hackigt och det vore därför intressant och testa att trycka på brytaren vid sändaren istället för på radion.

Den sitter på Mottakaren på kranen.
Om din går hackigt så har du nog den gamla modellen utan utvendig antenn??
Så var min gamla ochså, men den nya med utvendig antenn hacker aldrig.

Det er endast innmatningen som kan köras med denna brytare, utmatningen er manuell vid at man drar i wiren.
Problemet er nog som redan nevnt, fel på fjädaren mellan arm/ventil om det går trögt.
Wiren ska ju rulla ut hydraulisk(då man drar i wiren) om alt er i ordning, dock kan man inte springa iväg, utan man får gå lungt och jamt.


En bild på el. brytaren til inntrekket. (*Utvendig antenn finns på motsatt sida av mottakeren.)

DSC_2715.JPG

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

skogslasse  
#218691 Ok tack för bilden.
Ser inte ut som på våran så det är olika varianter som du skrev.

Jag ska i helgen ta och kolla med en kompis radiokontroll (handenheten) för att kolla om det är den som ger dålig signal. Om det är radiokontrollen får vi beställa en ny.

Vad var felet när din hackade?
Problemet när den hackar är ju att den drar in och släpper ut vajern om vart annat och får på så sätt ingen funktion.
Jag fick sist lösa det tillfälligt genom att lossa fjädern mellan länkarmarna och mata ut vajern genom att trycka in den övre länkarmen manuellt. Blir lite onödigt klättrande upp och ner till vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

stegmaster  
#218717
skogslasse skrev:Jag ska i helgen ta och kolla med en kompis radiokontroll (handenheten) för att kolla om det är den som ger dålig signal. Om det är radiokontrollen får vi beställa en ny.

Vad var felet när din hackade?
Problemet när den hackar är ju att den drar in och släpper ut vajern om vart annat och får på så sätt ingen funktion.
Jag fick sist lösa det tillfälligt genom att lossa fjädern mellan länkarmarna och mata ut vajern genom att trycka in den övre länkarmen manuellt. Blir lite onödigt klättrande upp och ner till vinschen.


Tror problemet er at du inte har en riktig antenn(pisk) på mottakaren, så at kontakten bryts om man finns lite bort från vinchen (problemet var mindre om jag stod bredvid kranen).
Har den nya Farma modellen med riktig antenn(pisk), samt en Igland lunningvinch med samma typ mottakare, och aldrig haft detta problem på dessa.

Har du inte modellen var mottakeren sitter uppe på själva vinch`n??
Kanske det går at kopla på en riktig "pisk" på dessa med??
Sen er det ju viktig at du fräscha batteri i sendaren, men det har du vel kollat???
Dom er ju inte så långlivade om man kör mycket med radioen.

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

skogslasse  
#218774 Jo mottagaren sitter uppe på vinschen. Den har ju funkat tidigare som den ska så man blir ju lite konfunderad.
Trodde först att det var batterierna på sändaren så de byttes utan förbättring.
Sändaren har fått en del smällar så jag tänkte kolla med kompisens. (antar att det är samma frekvens)
Tack för svaren!

Avatar Fallback

Re: Går det att sätta vinschwiren i spänn?

jaxho  
#225753 Hej! När vi skulle köpa skogsvagn för 3 år sen så kollade jag runt efter detta med spänd vajer. Det blev en Källefall 9 ton med drygt 6 m kran och radiostyrd vinch. Den kan sträcka på vajern och den hålls spänd. Man släpper med en egen knapp. Är mycket nöjd med detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).