Motorsåg och handhållet

Köpa GPS

52 inlägg 26749 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa GPS

DrDamp  
#218481 Tänkte jag skulle köpt mig en GPS funderar på en garmin men vet inte vilken moddel, såg det kommit en med inbyggd komradio nu oxå ( verkar ju prisvärd Garmin Rino 650). Jag vill ha min då jag är ute och jagar fågel, samt då jag åker en heldel skoter och fyrhjuling. Tips motages gärna, Garmin Oregon 450T, 600 ?

VIlka kartor skall man ha? Friluftskarta, fastighetskarta ? Vill kunna göra egna spå i kartan ex då man ute och åker skoter.


Nya Astro 320 verker det inte gå lägga in spår i iaf, känner 3 st som har den hundpejlaren och går ej lägga in spå i kartan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

JD 2006  
#218487 Har själv en 320 och jag lägger då in spår i min iaf.
Den är ju bra om du jagar då kan du ju se din jaktkamrats hund om den har en Garmin 320 förståss.

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

DrDamp  
#218488 Har du den gammla lr nya ? Den gammla funkar det på iaf, men verka som dom inte får det att funka på den nya (Orange)

Ja jag har ingen hund just nu iaf, men tycker skäärmen är lite liten på dessa efter som jag vill ha den på skotern oxå :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

JD 2006  
#218502 Som sagt så har jag 320:in (orange).

Jag trodde inte det funka först men då hade jag lagt spåren i arkiv och då funkar inte de spåren att ha på kartbilden.

Ska man ha en som man kan läsa medans man kör så vet jag inte vilken modell som har ett så pass tydlig och stor skärm?
Jag brukar ha min i jackfickan medans man kör och om man ska markera något eller titta så är de ju ändå svårt medans man kör.

Jag är hittils väldigt nöjd med min 320. Har hört många som tappar hunden på ett par hundra meter men jag har då pejlat min på flertalet km. :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

DrDamp  
#218517 Hmm undra hur du gör för att få spåren att sparas? För spåret går att göra på denna Astro 320 jag hade lånat oxå men sen finns dom ej längre, går ej att spara lixom. Själva poängen är ju att man ska kunna göra spår om dom tex har brutit nya vägar osv..


Funkar detta på Astro 320 kommer jag nog köpa den, tycker det va stort minus då det ej går göra spår, för det gick det på den gammla moddelen ( Kör fyrhjuling blir spår och man kan spara spåret till vintern ex då man ska ut med skotern)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218526 En annan sak man bör kolla upp är smartphones, de flesta gps-möjligheter som du skriver om finns faktiskt på en iphone 5, om det är mindre områden du jagar/kör skoter på kan du lägga in kmz-filer för att se rågångar och dylikt, sedan finns det oerhört många appar som kan passa till jakt t ex.

Dessutom tycker jag att ex google earth kartorna är väldigt detaljerade.

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

DrDamp  
#218589
SkogsGotte skrev:En annan sak man bör kolla upp är smartphones, de flesta gps-möjligheter som du skriver om finns faktiskt på en iphone 5, om det är mindre områden du jagar/kör skoter på kan du lägga in kmz-filer för att se rågångar och dylikt, sedan finns det oerhört många appar som kan passa till jakt t ex.

Dessutom tycker jag att ex google earth kartorna är väldigt detaljerade.



Har faktist testat med Ajfon, nokia lumia 920, HTC och jag tycker dom inte upplever som en GPS dom är så himla sega innan position funnen så man har ju lessnat :roll:

Vad är en kmz fil ? Vart finner man dom ?




JD 2006 HOppas du såg svaret 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218593 Får tyvärr ej lägga upp det filformatet på sidan, men det är en google earth fil

Användarvisningsbild

Re: Köpa GPS

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218594 Har själv köpt runt 7-8 st av garmin oregon 450t, men nu när man lika gärna kan använda mobilen så kommer man troligtvis att köpa vettiga mobiler till de anställda istället...

Haft htc tidigare och där har det varit besvärligt att öppna dessa filer men nu med en iphone så fungerar det väldigt smidigt, och dessa filer kan antingen vara väldigt detaljerade eller så kan man lägga in stora områden men detaljrikedomen blir dock lite lägre...

Man behöver enbart ha google earth installerat på telefonen så får man upp dessa filer genom att öppna mejlen t ex...

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

opekka  
#218595 Jag kör med en Garmin Montana 650. Funkar bra i båten, bra på snöskotern och också handburen ute i skogen. Kan drivas av inbyggt batteri, AAA-batterier eller genom 12 volt från skotern.

Hyfsat snabb och lätt att hantera. Har friluftskarta, fastighetskarta och förstås Kartmans skoterleder. Saknar än så länge sjökort i den.

Jämfört med en telefon med gps behöver man inte vara ett dugg rädd för fukt/regn/snö. En nog så viktig egenskap.

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

DrDamp  
#218597 Mmm å sen tycker jag telefonen lsukar ström då man har allt detta igång, det ett stort minus samt vätan..


Det där med Kartmans skoterleder var ju intresant oxå,, Kan man lägga in det i Astron tror du ? Funkar kanske i alla garmins ?



Fort frande intresserad av hur det funkar med spår i Astron

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

opekka  
#218604 www.kartman.se ger svar på vilka Garmin-modeller som funkar med kartorna.

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

sveakatten  
#218652 Kapar tråden lite, är det någon som provat denna puck till datorn?
Navilock NL-442U GPS-mottagare.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p34015
Det står att nogrannheten är 2.5meter, vad tror ni om detta?

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

JD 2006  
#218696 Jag blev så osäker nu när du skrivit flera gånger om detta att det inte går att se spåren på kartan.
Så nu tog jag å startade upp den för att vara säker, Det funkar hur bra som helst!!

Har gjort många avverkningsplaneringar med denna funktion nu när jag tänker efter och då lägger man ju in ett spår som visas på kartan i efterhand.
Men man får inte spara spåret i arkiv för då kan man inte välja "visa på kartan" i menyn spårhanterare.

Hoppas du förstår nu, dina bekanta som har 320:in måste ju tycka den ä helt värdelös när man inte kan använda denna funkltion. Jag har ju alla hjulingsvägar m.m. inlagda kanonbra :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa GPS

DrDamp  
#218771
JD 2006 skrev:Jag blev så osäker nu när du skrivit flera gånger om detta att det inte går att se spåren på kartan.
Så nu tog jag å startade upp den för att vara säker, Det funkar hur bra som helst!!

Har gjort många avverkningsplaneringar med denna funktion nu när jag tänker efter och då lägger man ju in ett spår som visas på kartan i efterhand.
Men man får inte spara spåret i arkiv för då kan man inte välja "visa på kartan" i menyn spårhanterare.

Hoppas du förstår nu, dina bekanta som har 320:in måste ju tycka den ä helt värdelös när man inte kan använda denna funkltion. Jag har ju alla hjulingsvägar m.m. inlagda kanonbra :grin:



Hehe ja jag ska låna en av deras och testa själv, vet att en av dom har även ringt Garmin och dom hade sagt till han att det funkar ej på den nya modellen.

Själv klart är dom besvikna....


Sj vill jag kunna lägga in som du säger hjuligvägar och sen nästa gång kunna se dessa spår då man tex är ute med skotern (då man använder den som just GPS )

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).