Friluftsliv, Naturturism

Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

26 inlägg 34016 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Zingmark  
#218292 Hej alla skogsägare!
Jag har ett brinnande intresse för vildmarksliv och det som på andra sidan pölen kallas "self reliance". Att åka ut i skog och mark, slå upp ett primitivt vindskydd och en brasa och äta fisk eller annat man fångat själv är en dröm som jag nu vill börja sätta till verket.

Här kommer en tvådelad fråga till er i rollen som skogsägare:

En idé har vuxit fram nu när jag skall bli pappa, jag har planer på att hitta en trevlig plats och bygga upp ett primitivt läger för privat bruk dit jag, min fru och vårt barn kan åka och leva långt från våra iPads och datorer. Tanken är att detta till en början skulle vara rent för egen skull (eller för andra som hittar platsen) utan vinning.

Fråga nummer 1: hur skulle du som mark- och skogsägare ställa dig till att en familj ber om att få bygga ett mindre läger på din mark som vem som helst får nyttja och eventuellt ta ned mindre träd och grenar för bygget? Om du vill ha betalt för detta, vilken kostnad skulle du tänka dig skälig?

Efter några år då lägret är väl etablerat och mitt barn vuxit upp till "hanterlig" ålder (finns det en sådan? ;-) ) är min plan att starta ett företag som håller kurser i överlevnad och self-reliance. Självfallet arrenderar man då marken då det handlar om ett vinstgivande företag.

Fråga nummer 2: hur fungerar arrende/hyra av en bit mark med rätt att i måttlig mängd ta ned mindre träd och möjligen anlägga en sk vildmarksträdgård? Vad skulle du uppskatta hyran till?

Jag ber om ursäkt för den långa posten men jag har just nu så mycket tankar i huvudet att jag måste få ur mig allt



   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218305 Du behvöer bygglov. Det kommer nog vara det stora problemet, samt att grannar och andra undrar varför zigenare har stökat ner den fina skogen de brukar gå igenom.

Tro mig...

Användarvisningsbild

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218309 Svarar på nr1.
Ser inte att jag har någon lämplig plats att bygga ett läger på, men om jag haft en fin plats intill en liten sjö hade jag nog kunnat vara positiv till ett bygge av vindskydd.
Men hade nog inte släppt in vem som helst, bara någon som jag känt till sen tidigare och vet om att h*n är pålitlig.

Eftersom om jag själv skulle vilja ha ett vindskydd för trevliga grillkvällar hade jag bara varit glad om någon ville göra arbetet, jag hade nog inte begärt någon ersättning.

Hade däremot varit tveksam till att hyra / arendera ut till företag...

Och som Mangan påpekar, det kan vara som så att det krävs bygglov, och det kan ju ställa till det lite...

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Zingmark  
#218317 Tack för snabba svar, jag hade inte en aning om att det krävdes bygglov för den typen av konstruktioner, väldigt synd men jag förstår samtidigt vikten av sådana regler.

Någon som vet om denna typ av bygglov är lätta att få?

Alternativet skulle väl då vara att samarbeta med markägaren som kan söka bygglov... detta ställer ju helt andra krav på både relationen till och engagemanget från markägaren vilket gör hela min något naiva fantasi betydligt svårare då jag står utan denna typ av kontakter.

Jag antar att jag får tona ner drömmarna en smula, tältning och fiske i närmsta pöl kommer man en bit på åtminstone... i alla fall tills jag kan övertyga frun om att sälja huset i stan och köpa något på landet med tillhörande skog. :)

Tack igen för snabba svar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

stektlök  
#218318 bygglov för vindskydd :roll: nja

Användarvisningsbild

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218325
stektlök skrev:bygglov för vindskydd :roll: nja


Jag tänker ju mig ett vindskydd liknande detta, och placerar man då det intill en sjö så gissar jag på att det kan vara i gränslandet i vad man får göra med tanke på strandskydd osv.
Fast jag vet ju förståss inte om det är så...
Och frågar man inte så...

Bild

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218327 http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL ... byggnader/

Bygglov krävs. Om någon uppmärksammar kommunn på det, så kommer de ut och tittar. Ser de då ert utedass,blir det mer problem. Lätt att tro att skogen är laglöst land,men så är det inte.

Vid sjö? Tillkommer strandskyddsdispens...

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218343 Man ska ju inte bygga typ 50 meter från den kommunala badplatsen. Men drar man sig undan en bit och gör det med förstånd så går det i allmänhet bra. Så ska man inte lägga ner sig mer på byggnationerna än att det går att riva/ flytta om det skulle vara nödvändigt.
Hade ett läger på min mark ett tag med som mest bortåt 15 pers. Det var folk som ville fly världen och skapa ett nytt liv av en ideologisk övertygelse. En blandad skara idealister, fanatiker och knäppgökar. Nu har alla dragit vidare. En familj bor i ett svartbygge i närheten som saknar allt vi förknippar med moderns standard.
Det var en kul period. Men jag gör nog inte om experimentet att vara markvärd för ett sånt sällskap. Någon typ av fritidsboende kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218344 Jag skulle chansa, snacka med markägaren om vad du vill hyra marken till och är det
lugnt för hans del så bygg lite av varje.
Blir det hot om rivning osv så kan du förhala processen i flera år.
Sen när det är dags för rivning till slut så flyttar du bara till ett nytt ställe
och kan hålla på sådär år efter år.
Inget av detta blir ett problem ifall ingen störs och anmäler, så chansa på det.
Worst case scenario är ju att du får bygga ett nytt vindskydd och då har du
förlorat virke för max nån tusing.

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

surjämten  
#218346 Friggebodar upp till 15 m2 får man väl sätta upp ??

Vilket geografiskt område tittar du åt ??

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218347 Vanligt missförstånd men friggebodar gäller bara på redan bebyggda tomter. Men Slurfi har rätt,sunt förnuft och lite is i magen så löser man det mesta.
Om man vill hålla på med juridiska hårklyverier så kan man hävda att vindskyddet är en rastkoja. Då är det ekonomibyggnad på lantbruksfastighet och behöver inget bygglov.

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Zingmark  
#218442 Gällande geografiska områden är jag väldigt öppen där, de enda kraven är väl att det är relativt långt från bebyggelse, gärna blandad skog men ren löv eller barrskog går bra. Någon form av vattendrag med drickbart vatten (med eller utan rening) bör finnas inom en timmes promenad.. Och inom ett par timmas biltur från Täby är ett stort plus. :)

Det där med rastkoja vet jag inte om det skulle hålla med tanke på att det står så här på boverkets hemsida:

I plan- och bygglagen definieras byggnad som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. Plan- och bygglag (2010:900) 1:4

Svårt att hävda något annat med andra ord.. Men som ni säger är det kanske inte så farligt så länge man har kollat med markägaren då det förmodligen är denne som anmäler om någon..

Kanske inte behöver släppa mina drömmar riktigt ännu då.. Nu måste jag bara ränna runt i skogarna ett par timmar utanför Stockholm och hitta möjliga platser och snacka med markägare.. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218497 Nej, det är grannarna som anmäler. Eller sommargästerna som inte får ha sitt fina badställe i fred. Eller plocka svamp där de brukar. Eller rasta hundarna utan att få utsikten störd.

Det kostade jägarna dryga 10.000:- i straffavgift och sedan 5.000:- för ett tillfälligt bygglov på 5 år. Och då var det husvagnar...

Allt kan gå, men man skall nog vara bereddd på att någon kommer att reta sig.

Användarvisningsbild

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Camwood  
#218507
Zingmark skrev:Gällande geografiska områden är jag väldigt öppen där, de enda kraven är väl att det är relativt långt från bebyggelse, gärna blandad skog men ren löv eller barrskog går bra. Någon form av vattendrag med drickbart vatten (med eller utan rening) bör finnas inom en timmes promenad.. Och inom ett par timmas biltur från Täby är ett stort plus. :)

Det där med rastkoja vet jag inte om det skulle hålla med tanke på att det står så här på boverkets hemsida:

I plan- och bygglagen definieras byggnad som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. Plan- och bygglag (2010:900) 1:4

Svårt att hävda något annat med andra ord.. Men som ni säger är det kanske inte så farligt så länge man har kollat med markägaren då det förmodligen är denne som anmäler om någon..

Kanske inte behöver släppa mina drömmar riktigt ännu då.. Nu måste jag bara ränna runt i skogarna ett par timmar utanför Stockholm och hitta möjliga platser och snacka med markägare.. :D

Allvarligt vad e problemet :???: Köp en skogsfastighet och gör vad du vill med den :grin: Men de e många regler och lagar som följer med att äga en skogsfastighet och jag mistänker att de e det som du inte vill. :grin: Vad naiv du är ! Att fritt leka i skogen frånvaro av alla regler funkar inte i sverige eller någon annanstans heller. Och heller alldrig historiskt sett.
Förr i tiden slog man ihjäl kringstrykande och boende i skogen som inte ägde någon mark eller tillhörde någon gård.

Avatar Fallback

Re: Hyra mark för lägerplats? Privat/företag

Zingmark  
#218541
Camwood skrev:Allvarligt vad e problemet :???: Köp en skogsfastighet och gör vad du vill med den :grin: Men de e många regler och lagar som följer med att äga en skogsfastighet och jag mistänker att de e det som du inte vill. :grin: Vad naiv du är ! Att fritt leka i skogen frånvaro av alla regler funkar inte i sverige eller någon annanstans heller. Och heller alldrig historiskt sett.
Förr i tiden slog man ihjäl kringstrykande och boende i skogen som inte ägde någon mark eller tillhörde någon gård.


Jag ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå, men ditt inlägg är lite roande måste jag säga.. Låt oss bryta ned det i mindre, lätthanterliga delar.

"Allvarligt vad e problemet? Köp en skogsfastighet och gör vad du vill med den"
Problemet är ju självfallet att jag inte har egen mark, annars hade jag inte frågat, och om jag hade råd och möjlighet att köpa mark för att nära en hobby hade jag gjort det och sålunda inte heller frågat. Om du dessutom läser min första post så finns även tanken på att i framtiden köpa eller hyra marken, men jag antar att du missade den delen.

"Men de e många regler och lagar som följer med att äga en skogsfastighet och jag mistänker att de e det som du inte vill."
Självfallet finns det många regler och lagar att följa, inte bara när man äger en skogsfastighet utan bara genom att vistas i skogen. En av anledningarna att jag vänder mig hit till detta forum med många kunniga inom området är ju av just den anledningen att jag vill lära mig om dessa. Men jag vet inte, du kanske hade all kunskap från födseln, om så är fallet, grattis!

"Vad naiv du är ! Att fritt leka i skogen frånvaro av alla regler funkar inte i sverige eller någon annanstans heller."
Denna faller delvis under föregående stycke, då jag aldrig påstått att jag vill bryta mot och/eller strunta i alla regler. Om jag ville detta hade jag knappast vänt mig hit för att få reda på vad som gäller. Gällande min naivitet bör du nog kolla upp begreppet, en enkel definition på wiktionary lyder "(någon) som saknar erfarenhet eller förståelse; oerfaren; omisstänksam". Så ja, delvis kan man väl säga att jag är naiv som inte har den erfarenheten, men naivare hade varit att traskat ut i skogen, fälla någon annans träd, bygga en koja och tro att absolut ingen skulle bry sig, eller?

Du har rätt att tycka och tänka vad du vill, men att bete sig som ett arsle känns väl rätt onödigt, eller?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).