Föryngring

Naturlig föryngring av björk/blandskog?

23 inlägg 20748 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218192 Hej,

Vi har en mindre plätt (0.8 ha) som avverkats i vinter. Nu är det dags att fundera på vad man ska göra med den... Skogen ligger i närheten av Kalmar med gräns mot Östersjön. Marken är av god klass: rörligt grundvatten, ganska finkorning textur (här och där ligger gamla lertag utspridda). Minns inte riktigt men tror det klassas som G28/30. alla gränser är mot uppvuxen skog (huvudsak gran). SKogen innan var dominerad av gran, med ett tiotal 70-100 åriga ekar inne i beståndet (de flesta fick stå kvar). i en av kanterna lät vi en uppvuxen asp klunga (10-20 träd) stå kvar också. Givet detta, och eftersom avdelningen ligger i anslutning till väg som leder till huset, tänkte jag att man kunde satsa på ett bland-lövskogsbestånd (ca. 70-20-10 map björk-asp-ek) genom naturlig föryngring. alternativt att man plockar upp björk och asp som första generation med Ek och Ask (som finns rikligt i området) som får komma under när björken och aspen plockas ner (60 år kanske). Viltbetestrycket är inte överjävligt, men vissa år smäller det ju till. Jag tänkte att jag själv skulle ansvara för föryngringen/röjningen och jag tänker inte stängsla så jag antar att jag ska senarelägga röjnignarna jämfört med vad som är brukligt. Min huvudsakliga fråga gäller hur man får ekonomi på björk och råd kring björken (när ska röjningarna sättas in? stamantal? etc), men jag tar gärna emot tips och förslag av annan karaktär. Någon med liknande erfarenheter eller funderingar?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

rokon  
#218194 Ett trevligt inslag om björk att titta på

Vad jag ställer mig frågande till när det gäller ditt område är att det är så litet som 0,8ha samt redan flera större träd sparade, får du bra ljusinsläpp utan skuggning från söder? Betänk att björken är ett utpräglat pionjärträd som vill ha mycket ljus redan från början.

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218195 Tackar Rokon! perfekt lördagssyssla det här ;-)

Som tur är går vägen söder om hygget, vilket gör att hyggets södra gräns har ca. 10 meter "fritt", det sluttar även lite åt söder. Ljusinsläppet bedömer jag räcka.

Ska kolla filmen nu...


/martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218201 Helsköna snubbar det där...
Men dom gillar att arbeta, det är mycket som kräver arbete i deras skogsskötsel.
Dom hängnar väl allt...

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218202 Rokon, Zixten - Bara hålla med: sköna killar! Man skall alltid gå sin egen väg, roligare och mer lärorikt.
Men ngn plantering hade jag inte tänkt mig... Jag kommer åka dit i påsk, blir till att ta lite bilder på hygget och lägga upp.

Funderar vidare.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218204 Mer material för den som funderar kring dessa frågor:

http://www.slu.se/PageFiles/33707/2003/FS03-01.pdf


http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=1333056

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Skogsforskare  
#218233 Jag skulle föreslå att du laddar ner och läser detta istället över påsken:

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... l-och-asp/

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... llovskog-/

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218251 Tack S-forskare, men dem har jag redan läst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

towes  
#218310 Martin_G, väldigt intressant tråd du skapat. Jag har väl inte jättemycket att tillägga, mer än att jag gillar det du skriver: "Man skall alltid gå sin egen väg, roligare och mer lärorikt".

Några kommentarer...
Zixten skrev:Dom hängnar väl allt...
Riktigt, Erikssons hägnar gärna, finns en del om detta i några hägn-trådar. Just detta beståndet ingår i ett större hägn. Mycket vacker välskött planterad björkskog. Var själv där med bröderna för några år sedan.

Finns fröbjörkar så är det väl bara att markbereda och ta vara på vad som kommer upp. Björk brukar ju komma vare sig man vill eller inte. Själv låter jag den stå tätt till dess den är betessäker varpå jag glesar i omgångar. När det gäller ek så kan du ta vara på det som kommer, hägna i burar och låta omgivning kvalitetsdana det första tiotalet år varefter man utökar allteftersom så inget stör den växande kronan. Stamkvistning förstås.

Det finns massor intressant att skriva om detta...

Läste lite i dina länkar och reagerade på en passus i ex-jobbet från Lund.
"Vid undersökningar av vilken markfuktighetsklass som har högst plantetablering av björk respektive gran tyder resultatet på att björk föredrar friska marker och gran fuktiga."

Det borde väl vara ett skivfel. Björk brukar ju dränera fuktig mark så granen kommer, hos oss i alla fall...

Användarvisningsbild

Re: Naturlig

halvproffs  
#218321 Tror inte att det är ett skrivfel utan man får nog tyda det som att VÅRTbjörken kommer ju ofta i täta plantbestånd på frisk mark men inte GLASbjörken som kommer där det är fuktigt och tillsammans med granen.... Lite otydligt formulerat kanske..
Själv markberedde jag frisk till bördig mark och planterade med det resultatet att det blev så oerhört mycket björk på den magrare marken att tallen hade inte ens chans så jag lät björken komma vilket jag inte ångrar. Däremot den bördigare arealen där jag planterade gran blev det inte mycket björkuppslag så där har jag fin granungskog nu.

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218529 Towes, halvproffs - ja det är intressant tycker jag med.
De har inte delat upp björk i vårt/glas, däremot var deras sammanfattning väl förenklad.
Vi måste också hålla i huvudet att det endast rör 20 st hyggen, alla belägna i Skåne.
om man läser lite noggrannare i Resultat-delen:

"Det man kan urskilja genom att studera markfuktigheten i bilaga 1 och plantfrekvens i bilaga 2 är att björk växer mycket bra där det är friskt och fuktigt och sedan försvinna vid klassen blöt. För Al är det omvänt och där växer det mycket bra där klassen är blöt och sedan gradvis avtar den vid klassen fuktig för att sedan helt försvinna i klassen frisk. Detta ger tyngd till vårt resonemang att björk föredrar friska och fuktiga marker framför blöta."

Towes: det som du beskriver liknar vad jag hade tänkt mig: plocka upp ett björk-bestånd och utifall ngt intressant kommer underifrån, gynna detta.
Man kan ju se lite olika scenarier:
1 Under björk kommer gran (kan bli bra, vi har inte använt KB metod innan, kul med nytt)
2 Under björk kommer Ek (kan bli bra med, blir i så fall till att hägna småburar runt)
3 Under björk kommer Ask (hur ser det ut med viltbete? Ask skulle jag betrakta som ren "naturvård" i dagsläget.
4 en kombination av 2 och 3

Hur många röjningar bör jag vänta mig, kan jag klara mig på 2? Hur får jag bäst avvägning mellan kvantitet och kvalitet? är detta möjligt?: 1a - röj lite svagt vid 2 meter höjd (till 1m förband), 2a - röj hårdare vid 4-5 meter höjd (till 2-3 meters förband).

och lite avsides:
Det är märkligt vad minnet spelar en spratt ibland: kom på nu att jag röjt fram ett björk-bestånd för >10 år sedan (en liten plätt, ca. 0.2 ha) på fastigheten. Hade helt glömt bort detta, jag gjorde det i min ungdom. blir till att ta lite foton och lägga upp.

Allt gott!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

towes  
#218578 Martin, jag har varit ute i ganska precis samma ämne som du tidigare här på forumet.
Kika här och se om du känner igen dig i tankarna. Du kan även hitta en del olika tips.
viewtopic.php?f=22&t=8494

Antalet röjningar vågar jag inte ge dig några bestämda råd om. Det är ganska lokalt betingat och beror på mark, vilttryck, egen ambition, intresse, tid mm. Själv lät jag det nå ganska högt pga gott om vilt, sedan förband om 1-2 m för att om 2 år glesa ut, därefter om ytterligare några år... osv. Som du förstår ser jag vissa områden nästan som "trädgård". Det är väl det som gör skogsskötseln så kul. Pröva, testa, lek och se utfallet på vissa områden, medan andra nästan sköter sig själva.

Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#218598 Hej Towes,

Aha! kul att hitta den tråden, precis de diskussioner jag sökte. Min spontana tanke är att de här trådarna med problembeskrivning->förslag till lösning diskuteras->återkoppling är helt enkelt fantastiskt roliga att läsa! För att följa ditt goda exempel kommer jag försöka göra likadant.
Jag får lägga upp lite bilder efter påsk. Ska försöka komma ihåg att fota min "gallringsbjörk" också: röjdes 2005 till 2m förband tror jag, kan bli intressant att titta på.


Towes: du har PM.

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#279978 ok!
glömde den här tråden men nu ska det bli ändring :-)
Hittade gamla bilder på datorn, tagna från en placering mitt på hygget.

Första bilden - riktning söder
Andra bilden - riktning väst
Tredje bilden - riktning öst

Vad är gjort sen dess?
Jo, vi struntade i markberedning. Räknar kallt med aspuppslag från öster och björk lite överallt. Ska ut och leta plantor i sommar, så mer bilder kommer. Bara det blir plantor så blir jag glad...

Söder
IMG_5744.JPG


Väst
IMG_5745.JPG


Öst
IMG_5747.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturlig föryngring av björk/blandskog?

Martin_G  
#282685 Hej alla!

Var nere i fagra småland förra veckan och gick då över området igen, denna gång med kamera.
Generellt kan man säga att det går fort. Mycket lövuppslag redan nu, 1 år efter avverkning. Dock rejält ojämnt (inte särskillt förvånande). I vissa fall svårt att avgöra vad som är rotuppslag och vad som är frösått. Björk kommer i "mattor" som breder ut sig. Ser ut att gå väldigt bra där den frösådda björken kommer. Andra delar är mer blandat: ngn ek, en del al och mycket asp. samma bildriktningar som förra omgången bilder visas nu ett år efter avverkning.

Söder (i höger bildkant kan ni skönja en vattenspegel som är det förmodade gamla lertaget):
IMG_6011.JPG


Väster:
IMG_6012.JPG


Öster:
IMG_6013.JPG


Mattor av björk kommer lokalt:
IMG_6008.JPG


Asp kommer (förmodat rotskott):
IMG_6006.JPG


Al och rönn med:
IMG_6005.JPG

IMG_6010.JPG


Ja, nu är det bara att vänta! Om ett par år blir det till att gå ut med röjsågen, ställa ut till ett någorlunda tätt förband (säg 3000 stammar ca.). Därefter, vid andra röjning, premiera det som ser ut att vara friska raka stammar (till ca 1500-2000 stam).

Förslag? risker ni ser? Ja alla kommentarer är välkomna! Själv oroar jag mig lite för uppkomst där gräset växer snabbt...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).