Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93866 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#217571 Skönt att det gick "bra". Numera röjer jag ofta "överdrivet" långa och breda reträttsträckor. På senaste C kursen trodde nog dom flesta att jag röjde för ett vägbygge :lol: Börjar man bli trött efter en hård dag i skogen, så lämna dom stora träden till nästa dag.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Amatörhuggare 62  
#217580 Ja man har tur ibland, tänk om man gått åt andra hållet. Det är inte alls fel att fixa till reträttvägen ordentligt. Jag brukar kapa av buskar och grenar och slänga undan dom. Det kan vara det som är överlevnad.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#217602 Helt rätt, det slarvas rejält med reträtten av många. Ju fler år i skogen, desto bättre reträttröjning har det blivit för egen del.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

machonisti  
#218141
anersimyra skrev:Börjar man bli trött efter en hård dag i skogen, så lämna dom stora träden till nästa dag.

Håller med till viss del men oftast går det åt h---vete om man börjar brottas med stort motstånd utan uppvärmning!

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#218156 Därför börjar man dagen med att värma upp med några lagom träd, sen tar man storfulingarna när man fått upp ångan och så ser man till att ha lite finhuggning kvar att ta mot slutet av dagen, om det är så att det går.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Fiat 4WD  
#218165 Där gjorde du åt med ett liv.
Man får inte ha otur när det ändå nlir lite fel.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#219081
mooos73 skrev:Är egentligen färdig med vedhuggningen men en fin dag fick mig att ta skotern och timmerdoning att fara till skogen för att ta några torrgranar.
Skulle prova säkra hörn för första gången men missbedömde sågdjupet och sågade av hörnet. Omedveten om att säkra hörnet var avsågat gick jag bakom trädet, en gran på ca 25 cm i diameter för att ta brytjärnet som stod på andra sidan trädet då trädet går baklänges och faller just bakom ryggen på mig.
Man tror ju att man är kapabel att fälla träd och "det händer ju inte mig" så dumt nog hade jag skotern 10 meter bakom granen!
Så nu har jag en skoter med krossad huv och ruta, krokigt styre och en nästan avbruten nyckel.
För ca 2 veckor sedan omkom en ytligt bekant till mig vid skogsarbete trots att han ansågs vara mkt van vid skogsarbete.
Detta får en onekligen att fundera vad fan man håller på med?
Älskar ju skogen och får väll försöka lära av detta mkt dumma misstaget och kan bara uppmana alla att vara jävligt försiktiga där ute!

Lite drygt 1 år efter jag startade den här tråden är jag återigen i skogen och hugger torrgranar. Nu gör jag det med fällkil och jag måste säga att det känns mkt bra! Har självklart brytjärn i beredskap också men kilen fungerar över förväntan. Har gruvat mig för dessa torrgranar med tanke på mina tidigare erfarenheter. Skotern är lagad och står nu mera på betryggande avstånd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#219183 Tänk bara på att kilen ger stor kraft på brytmån, det kan innebära att du lätt knäcker brytmånen på en torrgran. Det bästa på luriga torrgranar är att fälla med vinsch, och att placera lina/vire så högt upp som möjligt. Ett brytjärn är även det skonsammare mot brytmånen än en kil. Du kan självklart kila granen försiktigt och trycka ner den med en lång slana/stång en bit upp på stammen också, men tänk alltså på att en kil frestar svårt på brytmån.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#219202 Med torrträd är det en stor fördel om det går att fälla åt det håll trädet vill, om det bara går. Som Anders är inne på, brytmånen är skör.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

mooos73  
#219312 Det som känns bäst är att man kan stå på sidan om trädet när man slår in kilen, vill det gå baklänges så står ju inte jag där iaf!
Har fungerat över förväntan än så länge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Bengt.Svensson  
#219322 Det lurigaste är torrträd med skogsröta. Jag har huggit mellan 50-100 m3 fub baggaträd årligen sen 2008. "Vanliga" träd brukar falla snällt men är det lös röta så kan man ta till brytmån på 7-8 cm och den funkar ändå inte som tänkt. Vill trädet vrida sig eller gå snett så verkar det omöjligt att hindra genom bred brytmån.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#219364
Bengt.Svensson skrev:Det lurigaste är torrträd med skogsröta. Jag har huggit mellan 50-100 m3 fub baggaträd årligen sen 2008. "Vanliga" träd brukar falla snällt men är det lös röta så kan man ta till brytmån på 7-8 cm och den funkar ändå inte som tänkt. Vill trädet vrida sig eller gå snett så verkar det omöjligt att hindra genom bred brytmån.
En brytmån på 7-8 cm är i alla lägen alltför mycket, du vinner inget att göra den såpass bred då den knäcks tidigare än en brytmån på t.e.x 2-3 cm. Tvärtom gör en såpass tjock brytmån att ett torrträ genast knäcks loss från stubben och faller okontrollerat. Bättre är att göra riktskäret djupare för att få så lång brytmån som möjligt.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228500 Jag kanske inte just lurade döden igår, men jag blev i.a.f snopen och fick mig en smäll.
Jag fällde i 2:a gallring en väldigt lång och slank tall, en sådan som bara har en tofs grönt i toppen. Diameter kanske 13-14 cm i skäret. Marken var bra, i fällriktningen stod en liten gran, jag tog ingen större notis om denna, jag räknade inte med några direkta överraskningar.

Rätt vad det är så får jag mig en smäll av tallen och helt oväntat är rotänden är uppe i luften högre än huvudhöjd :shock:
Då får jag se att granen en gång i tiden fått ett toppbrott och därefter fått dubbeltopp med klyka, givetvis lyckas jag fälla tallen i klykan så den blev rena rama gungbrädan.
Fortsättningen tänker jag inte skriva om :P

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228653
Bengt.Svensson skrev:Det lurigaste är torrträd med skogsröta. Jag har huggit mellan 50-100 m3 fub baggaträd årligen sen 2008. "Vanliga" träd brukar falla snällt men är det lös röta så kan man ta till brytmån på 7-8 cm och den funkar ändå inte som tänkt. Vill trädet vrida sig eller gå snett så verkar det omöjligt att hindra genom bred brytmån.


Fasen, jag blir ju räddare ju mer jag läser i denna tråden.
Om du har flera hundra fub med döda träd som fortfarande står så tycker jag att du bör fundera på att hyra in en skördare och ta ner allt på en gång. Det är inte värt att riskera livet på att manuellfälla torra/ruttna granar dagarna i ända. Det är åtskilliga gånger man varit jäkligt glad att man sitter i en skördare när sådan där träd bjuder på sina överraskningar.

Jag var för övrigt själv och manuellfällde en fullstor tall härom veckan och det gick utmärkt.
Inget jag gör i onödan dock, var säkert fem år sedan jag fällde träd med motorsåg sist, fast jag har fällt många hundra träd manuellt innan jag hade skördaren.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

DrDamp  
#228989 Gick en sväng i går och högg och på slutet skulle jag "röja" lite med sågen.. Mina Technical Extreme fick bekäna färg med slö kedja, hmm skulle inte vilja testa med full gas och vass kedja iaf..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).