Skogsmiljö och Trädlära

Vad är en Blandskog?

47 inlägg 37351 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#217840 Fjällbjörkskog är ingen blandskog.
Bland- i blandskog innebör att det är en blandning av trädslag, inget annat.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217841
Skogsforskare skrev:Fjällbjörkskog är ingen blandskog.
Bland- i blandskog innebör att det är en blandning av trädslag, inget annat.


Fjällbjörkskog är förstås lövskog. Normalt innehåller den också vide men om vide räknas som trädslag och om björken dominerar med över 70 % så är det björkskog.

Det kan inte vara blandskog om något trädslag dominerar mer än 70 %. Det är väl så du själv har definierat det eller har jag missat något? :???:

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#217855 Jag har för mig att Rikstaxen kör med 65% av grundytan som gräns, men det kanske är 70%. Principen är ju densamma.
Mitt förra inlägg var svar till föregående, från Nolltax, om fjällbjörkskog.

Vide räknas normat som buske, och har hursomhelst svårt att få ihop 30% av grundytan, utom om den odlas som energiskog på åkermark.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

towes  
#217864 65% är riktigt. Iofs volymen men grundytan är ju någorlunda proportionell mot volymen för det mesta...
Se startinlägget i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

machonisti  
#217886
Nolltax AB skrev:For till Ammarnäs.
Upp med skidliften for jag.
Jaha, vindpinad björk varhelst jag såg det fanns.
Fast i den miljön blandskog det likväl i sin enfald benämnas borde göras väl.....?

Kan pinsamt bortblandad i blandskog bli, räddad av lyft i lift.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Nolltax AB  
#218031 En spontan tanke tänkt blev.
Vad är arealen på en blandskog?

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#218040 Det beror på hur stor den är. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

halvproffs  
#218041 Nolltax tanke var nog minsta areal för det räcker väl inte med några kvadratmeter?
Nästa tanke tänkt blev; Vad är är en skog?

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#218045 Det finns inga officiella, definierade minsta storlekar på bestånd eller skogar eller nåt annat, av det enkla skälet att det aldrig funnits behov av det. Skogsbrukets "problem" har nog aldrig varit att man försökt behandla extremt små ytor utan snarare att man haft onödigt stora avdelningar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

towes  
#218049 Ur en skogsplanläggares perspektiv består en skog av bestånd. Normalt avgränsar man inte ett bestånd med mindre area än ett halvt hektar. För naturvårdsbestånd kan man gå ända ner till 0,3 ha.

Jag vet att det inte besvarar frågan men det kan ju vara en vägledning för de som har svårt att avgöra vad som är en skog eller ej. Är man osäker kan man ju alltid kalla det en dunge... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#218050 Sen beror det på om beståndet ligger i en skog eller inte, och vem man frågar.

Ett fristående trädbevuxet område på 50x60 m uppfattas knappast som en skog av den som är van att vistas i skogen, men för ett litet barn kan det mycket väl uppfattas som en skog. Och ligger området inne i en skog så kan det mycket väl beskrivas som ett bestånd, inne i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

towes  
#218051 Wikipedia: FAOs (Förenta nationernas livsmedels- och jordbruksorganisation) definition av skog är en av de mest utbredda; enligt FAO betraktas ett område som skog om det är större än 5 000 kvadratmeter, innefattande träd som är högre än fem meter, där trädkronorna tillsammans täcker minst tio procent av arealen.

Som sagt, alla har nog sin egen bild. Jag hade kallat ½ ha en dunge, men vem vet, i Saudiarabien kanske det är en nationalpark...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

halvproffs  
#218063 Det är nog som du säger; Alla har sin egen bild, definitionen av skog likaså med småskaligt skogsbruk som inte heller finns inom några ramar vad jag känner till. Och behövs det? :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

machonisti  
#218138 Ibland i blandskog tanken tom.
Soppa torsk tanke kan bli.
Tanka soppa, vita stammen ned.
Blandskog är förbi.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218792
Skogsforskare skrev:Begreppet "kulturskog" används också ibland på det sätt som du skriver, numera, men då oftast av miljörörelsen. Inte av de som sysslar med skogsbruk. En kulturskog är per definition en skog som uppkommit genom skogskultur, dvs sådd eller plantering.


För mig är definitivt en självföryngrad röjd och/eller gallrad tallskog en kulturskog. Ordet kultur betyder kort och gott odling (vilket är lämpligt att påpeka för de töntar som mest sysslar med teater, poesi, musik och dylik "kultur" :lol: ) .

Vid röjning och gallring så sker det onekligen en aktiv mänsklig påverkan på den aktuella skogen, så att det är berättigat att använda termen kulturskog.

Jämför en självföryngrad tallskog med en traditionell slåtteräng. Nog är slåtterängen en kulturäng, även om den från början inte har såtts av människor.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).