Motorsåg och handhållet

Vad är Hva 555 för något?

56 inlägg 22337 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

vetinte  
#217768
Mange skrev:vetinte.
1. Din såg du köpte då hade membran o slangar som tål mer. Jag bytet dessa gummi detaljer o annat på dessa såg var vecka. Har du inte servat den på 25 år är det beklagligt.


Servat o servat. Jag har ju givetvis plockat själv, rengjort o dylikt (ganska noga med att hålla rent) o bytt några tändstift o bränslefilter. Men aldrig behövt bytta slangar, packningar eller membran etc. Sist jag hade isär förgasaren var för 3 år sen o då var de inget fel på membranet.Har inte ens behövt byta startsnöret!!!!!
O den funkar fint.
Inte tycker jag att de e beklagligt utan snarare ett bevis på kvalitet.
Nu e ju inte jag Yrkesman va gäller huggning som du säkert vet. Den har varit med om lite av varje under dom åren. Kanske jämförbart med 100-150m3 på vedbacken/år.
O om du behöver byta dom grejerna på dom så ofta betyder de ju att nya grejer (enligt mitt tycke) är skit!!
O om så e fallet ska jag inte köpa nytt mer utan köpa 10-15-20 år gamla grejer o renovera EN gång så har jag såg resten av livet :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217772 När jag köpte min242 1998 så körde jag på Aspen men blev illamående av avgaserna ,samma på min trädgårdstraktor .sen körde jag inte så mycket med sågen på några år men upplevde att jag mådde illa var gång .på traktorn gick jag över till mack bensin.
När jag sen återupptog sågningen på mer regelbunden basis för 5 år sedan kändes det som om Aspen bensinen hade förändrats blev en helt annan doft av den ,så nu känner jag inte av något illamående alls och kör bara på Aspen på sågen. Traktorn däremot har jag kört på macksoppa då jag aldrig har kommit ihåg att köpa Aspen till den och macken som ligger 200 m har fått bistå med soppa på kvällar och helger.

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rikard_e  
#217788 Människor reagerar tydligen väldigt olika till aspens.

Jag mår själv dåligt av att köra motorsåg eller ens stå jämte en som kör med mackbensin och egenblandad.

Men när jag kör lilltraktorn på etanol ist för bensin så mår jag inte bra av det.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217792
vetinte skrev:
Mange skrev:vetinte.
1. Din såg du köpte då hade membran o slangar som tål mer. Jag bytet dessa gummi detaljer o annat på dessa såg var vecka. Har du inte servat den på 25 år är det beklagligt.


Servat o servat. Jag har ju givetvis plockat själv, rengjort o dylikt (ganska noga med att hålla rent) o bytt några tändstift o bränslefilter. Men aldrig behövt bytta slangar, packningar eller membran etc. Sist jag hade isär förgasaren var för 3 år sen o då var de inget fel på membranet.Har inte ens behövt byta startsnöret!!!!!
O den funkar fint.
Inte tycker jag att de e beklagligt utan snarare ett bevis på kvalitet.
Nu e ju inte jag Yrkesman va gäller huggning som du säkert vet. Den har varit med om lite av varje under dom åren. Kanske jämförbart med 100-150m3 på vedbacken/år.
O om du behöver byta dom grejerna på dom så ofta betyder de ju att nya grejer (enligt mitt tycke) är skit!!
O om så e fallet ska jag inte köpa nytt mer utan köpa 10-15-20 år gamla grejer o renovera EN gång så har jag såg resten av livet :lol:


Jag har 55'or här var varannan vecka med kass gummidelar, slangar och membran, så bestäm dig nu... Är det kvalité eller inte?

Tycker inte man kan säga så.... Det är inte sågens fel att den får skit i sig.

55:an är bättre än många såg idag. Hade en kund som köpte en begagnad (renoverad) o körde 3000m fub med den.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217793
rormok skrev:När jag köpte min242 1998 så körde jag på Aspen men blev illamående av avgaserna ,samma på min trädgårdstraktor .sen körde jag inte så mycket med sågen på några år men upplevde att jag mådde illa var gång .på traktorn gick jag över till mack bensin.
När jag sen återupptog sågningen på mer regelbunden basis för 5 år sedan kändes det som om Aspen bensinen hade förändrats blev en helt annan doft av den ,så nu känner jag inte av något illamående alls och kör bara på Aspen på sågen. Traktorn däremot har jag kört på macksoppa då jag aldrig har kommit ihåg att köpa Aspen till den och macken som ligger 200 m har fått bistå med soppa på kvällar och helger.

Kan det vara så att du bytte bränsle i såg som gått på annat, första gången? Och hade det i ny eller rengjord såg senare?
Det har väldans betydelse.

Jag tycker inte det har ändrats de sista 15 åren i lukt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

T Landström  
#217799 Man ska nog inte jämför bensinen idag med bensinen som fanns för 25-30 år sedan...
Det är sämre bensin idag med tanke på miljökraven.

Den största fördelen med miljöbensin som Aspen och liknande har bättre lagringsförmåga.
Vanlig bensin blir gammal fortrare än tex. Aspen.
Samma sak med dagens Diesel.

Om Aspen är bättre för miljön borde den ju även vara bättre för människan...eller tänker jag fel det...??? ;)

Huvudvärken är väl en sak...men sedan har vi ju lungorna...dom tar nog mest stryk...

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

tallen100  
#217804 svårt att säga det som är ofarligt idag är farligt i morgon och tvärt om.. men bensinen idag blir ju dålig ruskigt fort.

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217816
Mange skrev:
rormok skrev:När jag köpte min242 1998 så körde jag på Aspen men blev illamående av avgaserna ,samma på min trädgårdstraktor .sen körde jag inte så mycket med sågen på några år men upplevde att jag mådde illa var gång .på traktorn gick jag över till mack bensin.
När jag sen återupptog sågningen på mer regelbunden basis för 5 år sedan kändes det som om Aspen bensinen hade förändrats blev en helt annan doft av den ,så nu känner jag inte av något illamående alls och kör bara på Aspen på sågen. Traktorn däremot har jag kört på macksoppa då jag aldrig har kommit ihåg att köpa Aspen till den och macken som ligger 200 m har fått bistå med soppa på kvällar och helger.

Kan det vara så att du bytte bränsle i såg som gått på annat, första gången? Och hade det i ny eller rengjord såg senare?
Det har väldans betydelse.

Jag tycker inte det har ändrats de sista 15 åren i lukt.

Nej jag började köra med Aspen på 242 när jag köpte den helt ny.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217819 Det kan ju vara så att du reagerar mindre på dessa nyare sågars avgaser.
Det är flera parametrar att ha med i beräkningen av miljö runt den som kör förutom bränslet när man ser till förbränning i en motor.

Några av de saker som spelar in:
Belastning, förbränningsgrad, avgas rening/ljuddämpare, motor och dess bränsle system, tändning, bränsle, smörjolja, kedjeolja, volym, vibrationer, vikt, väder...

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

T Landström  
#217821 Resonerar ni likadant när/om ni dricker sprit... Då får man ju oxå ont huvudet ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217822 Jadå. Det är läsk och dill som ger huvudvärk.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

T Landström  
#217826 Då får ni sluta med det då ;)


Fast jag är nog inne på det du skriver Mange...att det kan vara många saker det beror på...
Finns ju dom som klagar på att dom får huvudvärk av vanlig bensin...

Va på en bjud jakt där hundföraren va gammal skogshuggar och han berättade att hans lungor va helt slut pga avgaserna från den gamla tidens 2-takts bensinen.

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217835 Vet inte vad som har ändrats men jag kör fortfarande med samma 242 och nu känner inget obehag av avgaserna från Aspen soppan

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

anersimyra  
#217837 När Aspen introducerades luktade avgaserna starkt av poppcorn, det satt fart på magen som vilken matlukt som helst gör, det gjorde att många kände sig lätt illamående. Vid praktiska prov på fiskyngel med avgaser från handelsbensin dog hundra procent av ynglen, med Aspen dog endast tio procent, en "milsvid" skillnad. Gör man "frigolitprovet" så inser man snabbt vilket aggressivt skit den vanliga handelsbensinen är.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

vetinte  
#217842
Mange skrev:
Jag har 55'or här var varannan vecka med kass gummidelar, slangar och membran, så bestäm dig nu... Är det kvalité eller inte?

Tycker inte man kan säga så.... Det är inte sågens fel att den får skit i sig.

55:an är bättre än många såg idag. Hade en kund som köpte en begagnad (renoverad) o körde 3000m fub med den.


Kanske beror på att dom bytt till Aspen :lol: Va vet jag.
Jag e ju bara en glad "vetinte" amatör. :wink:
Men jag har min erfarenhet med min 55:a o den e positiv. Om jag kommer att köra hemmablandat i 339:an o min 1 år gamla röjsåg när min Aspen e slut vet jag inte.
O de var de jag ville ha ett lite svar på om 339:an o nya röjsågen var byggd i sämre kvalité, för att BARA klara Aspen eller om jag kunde köra på hemmasoppa ?

Nej absolut inte. Har högkvalitativa HQ byggt sågar med sämre kvalité så e inte de sågens fel. Utan ett nerköp för ett företag som anses stå för kvalité. E de nu så att dom e byggda för enbart Aspen så ska de sägas vid försäljning av åf o skrivas i
instruktionsboken.
Aspen e ju inte precis gratis o där med en kostnad som man får räkna med över tiden man har o använder sågen.
Sen kan jag tycke med min 55:a som referens att jag köpte 339:an med tanke på att den skulle hålla samma goda kvalité. Om så inte e fallet tycker jag att det är förståeligt att folk köper MECC tex. Om en såg för 9000:- inte håller längre än 9 år så kan jag köpa 2 MECC om året utan att gå back.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).