Traktorer och processorer

HYPRO

66 inlägg 69752 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HYPRO

volvo_buster  
#194119
Lindianerna skrev:
volvo_buster skrev:
fidde66 skrev:Vad ligger ni i förbruknig med Hypro 450n per timme ? Har ni PTO pump eller inte ?
Vore kul att se hur det ser ut emot stegmatre typ Kesla 40LF.



Kesla LF40 monterad på vagn med egen PTOpump drivet av en NH 5040 drar 3,16 l/h med ett varvtal på 1100. Skotning med samma maskin och samma vagn med Keslan avmonterad drar 2,76l/h. Där huggningen är sista gallring! Ger 5,92l/h förbrukning för huggning och skotning, detta är iaf jag nöjd med ;)

5,92 l x 15kr/l = 88,80 x 0.8 = 71,04kr/h i diesel. Detta räknat på ett dieselpris á 15kr/l inkl moms.



När du säger 5,92L/h... är inte det en timme skotning(2,76L) + en timme "skördare" (3,16L)??
Går riktigt billigt hur som helst!! :)
funkar det bra att ha stegmataren på kärran? går själv lite i dom tankarna men vill gärna höra lite + och - vad det gäller vinschning och sikt m.m.


Exakt!

Vart bor du? Om du bor nära så är du mer än välkommen att titta och prova.
Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt att ha den på vagnen, det kan ju ibland bli lite bökigt att ta sig fram eftersom man får backa med vagnen men å andra sidan så blir man ju en hejare på att backa ;) Sikten är inga bekymmer alls men man bör märka upp balken noga, i vårt fall kör vi tre färger var 10cm (inkl lite övermål) så man enkelt "räknar" strecken. Tex Vit för 3,1 -3,7, Blå för 4,3-4,9 och Orange för 5,2-5,5.

Vinschning försöker jag undvika, men de fåtal man vinschar är inga problem heller. Visst hade det varit gott med radiovinsch, men det fungerar lika bra med att "springa". Som vi kör nu fäller jag och min far kör stegmataren, på så vis gallrar vi själva igenom sista gallring med ett resultat av cirka 1 hektar på 12-16 timmar. Vi har även provat slutavverkning med stammar över 40cm i rotänden och detta fungerar också förvånansvärt bra.

Som sagt bor du hyffsat nära så kom och titta!!!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: HYPRO

Lindianerna  
#194176 "volvo-bustet"... Nja, Jag bor nära borås, så det är ju en bit till Kalmar!!
Har Själv en 9,5t KTS kärra med Farma-Kran som dras av en valmet 705:a! grinden sitter relativt högt upp så sikten är lite dålig tycker jag - men det går ju att fixa!!
Låter fortfarande intressant med stegmataren på kärran!! Blir nog att snacka med en återförsäljare i v!! :grin:

Avatar Fallback

Re: HYPRO

volvo_buster  
#194180
Lindianerna skrev:"volvo-bustet"... Nja, Jag bor nära borås, så det är ju en bit till Kalmar!!
Har Själv en 9,5t KTS kärra med Farma-Kran som dras av en valmet 705:a! grinden sitter relativt högt upp så sikten är lite dålig tycker jag - men det går ju att fixa!!
Låter fortfarande intressant med stegmataren på kärran!! Blir nog att snacka med en återförsäljare i v!! :grin:


Kan filma lite i helgen så får du se??!!
Vi är iaf mycket nöjda, det är klart man kan inte konkurrera med en skördare men man slipper den jobbiga brosslingen och kvistningen. Anpassningen för vagnsmontaget har vi gjort själva och vi funderade på att köpa elprop till keslan MEN med ny traktor så får vi plats med båda ventilpaketen. Keslans ventilpaket är fast monterat och vi kopplar den i/ur med snabbkopplingar i ventilpaketet. Kranens paket har vi en smidig "uppfinning" med en gammal volvodomkraft som lyft hjälp. Sällan eller aldrig vi kör utan skogsvagn bakom traktorn. Att koppla/lyfta keslan av/på tar cirka 15 minuter, så det tar ingen tid. Jobbar man ensam så är det lagom att fälla en till två tankar sen har man körning en stund i maskin. Avstånd mellan stickvägar i en gallring kan ligga på en 35-40 m då man kan toppfälla mot stickvägen.

Användarvisningsbild

Re: HYPRO

loppan  
#194184 Detta har diskuterats förut
viewtopic.php?f=9&t=6484
Kör själv med liknande ekipage.

Användarvisningsbild

Re: HYPRO

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194352 Vill gärna se film på din stegmatare :)

Avatar Fallback

Re: HYPRO

volvo_buster  
#194360
Mowi skrev:Vill gärna se film på din stegmatare :)


Ska se om det blir filmväder imorgon då! ;)

Avatar Fallback

Re: HYPRO

ned  
#210751 Är det någon som kör en hypro 450 med en Valtra A83 med lastare eller liknande, frågan om den är för lätt i fronten.
Har nu en Valmet 6200 men funderar nu att byta till en A83 HiTech.
Innan vi köpte 6200 så satt hypron på en Valmet 465 men den var alldeles för lätt, men enligt gammla broschyrer så väger A83 ca 700 kg mer än 465.

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Valtra med Hypro 555  
#214023 Hej
Agående vikt på traktor. Jag har en 6200 och hypro555 med på bygd kra och traktor är lätt i fronten fast vätska i fram däck och front vikt. Men hypron funkar grymt bra

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Granskata  
#215942 Har en Hypro 300, tre år gammal. Suverän maskin och väl genomtänkt. Idealisk för stammar upp till c:a 25 cm. Har monterat den på en 20 år gammal Valmet 602. Det fungerar men kunde önska något starkare maskin. Det tog en stund att lära sig tekniken med att fälla träden optimalt både vad gäller vinkel mot maskinen och att stammen skall ligga på marken då den når maskinen. Skulle gärna betala för en dagskurs i handhavandet.

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217284 Någon som har några nyare priser på hypro processorerna?

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Valtra med Hypro 555  
#217645 Håller med Hypro är Roys roysen bland traktor processor. Men om man vill ha större så är 755 det enda rätta. Tar grövre, tar från två håll, kör allt innifrån, bäst kapacitet och prisskilnaden är ca 90 tusen från 450

Användarvisningsbild

Re: HYPRO

loppan  
#217649 En bogserad 755 med kran måste väl vara över 500.000:- eller?

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Valtra med Hypro 555  
#217701 Säkert men bogserad tror jag inte på.
Blir för omstöndigt att backa omkring med tror jag.
och dyrare

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Fredrik N  
#217722 Men det måste ju bli mindre belastning på traktorn. dock inte lika smidig, men vad är mest värt?

Avatar Fallback

Re: HYPRO

Storken  
#217727 Det där med kran och att köra från hytten är nog bra, men man slipper ju ändå inte ifrån
vinschningen. Och då försvinner ju liksom poängen med att sitta i hytten om man ska hoppa ut o in hela tiden... :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).