Skojigt/Galet

Rolig dialekt

70 inlägg 52452 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rolig dialekt

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217438
värmSkog skrev:Lite värmlänska pratar han nog. Men inte så där riktigt grov värmlänska inte :grin:
Karlskoga hör ju till det som vi kallar gnällbältet. Degerfors, Karlskoga, Örebro, Västerås OSV


Nej det liknar ju ingen riktig värmländska. Karlskogingar benämns väl som dretlänningar just för att dom ej accepteras som varandes från varken Värmland eller Gnällbältet?
Dom har onekligen hamnat i kläm.

Var just ordet "streke" jag var nyfiken på, känns det igen från riktiga värmland?
Jag har forskat i ordet idag, endast en av fem karlskogingar visste vad det betydde.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

Thunborg  
#217446
totte skrev:Thunborg du vet väl vilket djur som är rött och börjar på "O".

Svar: Oäven.


Ohyra :)

Avatar Fallback

Re: Rolig dialekt

Bergsmannen  
#217466 Man kan knappast påstå att Karlskoga och Degerfors tillhör gnällbältet. Här går en mycket tydlig dialektal gräns och värmländskan börjar i Svartå. En mil österut och gnällbältet tar vid.

Avatar Fallback

Re: Rolig dialekt

rikard_e  
#217470 här omkring pratar vi Kindbo
vet inte hur världen uppfattar denna dialekten :grin:


Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

värmSkog  
#217479
Bergsmannen skrev:Man kan knappast påstå att Karlskoga och Degerfors tillhör gnällbältet. Här går en mycket tydlig dialektal gräns och värmländskan börjar i Svartå. En mil österut och gnällbältet tar vid.


kanske inte! Men de flesta som bor här brukar säga att Degerfors och Karlskoga tillhör bältet.. Rätt eller fel vet jag inte

Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

Skogshuggarninorr35  
#217484 Är själv född i kristinehamn, och flyttade till en ställe ovanför Forshaga och ja säger som så att den lite grövre Värmländskan kommer ju längre upp i länet.
Kristinehamn har ju vissa inslag av östgötadialekt.

Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

Skogshuggarninorr35  
#217485 Lite "renare" dialekt

Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

värmSkog  
#217492
Skogshuggarninorr35 skrev:Är själv född i kristinehamn, och flyttade till en ställe ovanför Forshaga och ja säger som så att den lite grövre Värmländskan kommer ju längre upp i länet.
Kristinehamn har ju vissa inslag av östgötadialekt.


Jo de kan jag hålla med om. Det är lite med "neutralt" i dessa delar av värmland. Har vart i charlottenberg nåra gånger och bara på den biten skiljer det ganska mycke i hur man pratar.

Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

Skogshuggarninorr35  
#217494 Jo där är det en hel del norska inblandat i dialekten

Användarvisningsbild

Re: Rolig dialekt

bodaedet  
#217671
Skogshuggarninorr35 skrev:Jo där är det en hel del norska inblandat i dialekten

Dä e feil "hoggarn i norl" dä e nôrskan såm har västvärmländska i sa. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).