Avverkning (slutavverkning)

Nybörjare behöver hjälp!

46 inlägg 21628 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjare behöver hjälp!

M_M  
#21657 Hej på er alla!

Som rubriken säger är jag helt grön på detta område, och vänder mej därför till er proffs!

Så här ligger det till:
Jag äger lite skog, knappt 4ha. Nu när markägarna omkring har avverkat har det kommit fram att väldigt mycket av granen har haft rötskador.
Sannolikt har då även mina granar denna åkomma.... :(
Frågan är då, ska man ta bort all gran från skiftet och istället sätta kanske björk eller tall framöver...?
Det ska tilläggas att merparten av skiftet består av gran.

Resonerar jag rätt eller fel?

Vill ha fler infallsvinklar på mitt "problem" från er insatta skogsmänniskor!

Tack på förhand!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21671 Välkommen till Skogsforum!

Försök samla lite mer info! T.ex. trolig ålder på beståndet, om ditt bestånd är lika gammalt som det som avverkats runtom osv. Är ditt skifte nu utsatt för blåsten o risken är stor att det åker i en storm kan ju bara det vara en anledning att avverka.
Skriv gärna i vilken del av Sverige du finns oxå. Förutsättningarna för skogsbruk skiljer sig ganska mycket mellan norra o södra Sverige.
Som sagt lite mer info så ska det nog bli fart på tråden :)

Magnus M

Avatar Fallback
M_M  
#21672 Åldern är ca 45 år på hela beståndet. Rimligtvis var åldern på de avverkade bestånden runt om mitt ungefär lika, då korna gick på skogen förr tillbaka, men vid närmare eftertanke känns mitt skifte yngre än de redan avverkade...
Mitt skifte är ensamt kvar med "hyggen" runtom.
Skiftet finns i södra norrlands inland, Medelpad.
Stormar är väl inte så vanliga i den delan av landet...

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21673 Bra tips från min namne i inlägget ovanför!

Varför äger du 4ha skog? Är det en sommarstuga eller 'hästgård' på platsen? I så fall kanske inte pengarna är allt, och då kan du göra i stort sett vad som helst. Så stormfast som möjligt kanske, så lipper du ut och bli tviungen röja när adet blåst ner 10-20 granar (vilket inte alls är osannolikt). Mest stormfast är förstås ett hygge...

Äh, lite svammel från mig...

Avatar Fallback
M_M  
#21676
Varför äger du 4ha skog? Är det en sommarstuga eller 'hästgård' på platsen?


Sommarstuga stämmer bra.
Pengar är givetvis inte allt, men jag vill inte hamna på ett negativt netto efter eventuell åtgärd, och det vore ju trevligt om man kunde göra nån gallring i framtiden också.
Sen känns det lockande att sätta lite plant som man kanske får se växa upp... :D
Är det röta i granarna kan man ju lika gärna ta bort dom nu, finns ju liksom ingen anledning att låta dom stå kvar... eller?

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#21677 men om det är granmark,lite blött och så då ska man väl plantera gran igen eftersom dom växer väl bättre där

Avatar Fallback
M_M  
#21678
acke skrev:men om det är granmark,lite blött och så då ska man väl plantera gran igen eftersom dom växer väl bättre där

Låter ju förvisso vettigt, men rötan kommer ju då förmodligen att fortsätta i det nya beståndet.
Rätta mej om jag har fel.

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#21680 Fuktig mark bevuxen med gran brukar inte innebära några större problem med rötan. Låna en trädborr av nån skogvaktare och borra ett antal granar så får du svaret. Skulle det vara ett rötbemängdt bestånd så är det bara att avverka det. Det kommer att bli ett kraftigt björkuppslag på marken utan åtgärd. Finns det ett stenigt parti kan du plantera tall om du tror att du klarar det från älgarna. Lycka till!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21682 Om du avverkar och beställer plantering så kan du vänta 15 år innan det är dags att göra något, så det är ju bra. Om det är fuktigt(?), så behöver du inte plantera ens, men ett par röjningar bland björken som kommer upp är ju inte fel,

Kolla bara så att skogen är tillräckligt gammal så att du får avverka, och glöm ine avverkningsanmälan sex veckor innan.
Senast redigerad av Mangan sön 02 mar 2008, 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
M_M  
#21683
Kolla bara så att skogen är tillräckligt gammal så att du får avverka, och glöm ine avverkningsanmälan sex veckor innan.

Hur gammal måste skogen vara då?
Avverkningsanmälan måste göras vid föryngringsavverkning, i detta fallet skulle enbart granen tas bort och resten stå kvar. Hur definieras en föryngringsavverkning?

Om man skulle kunne låna en borr av nån, hur långt upp på trädet ska man borra?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21688 Oj, här kommer mer och ny information för varje gång! :-) Det skulle vara roligt om du kunde ta lite bilder och lägga upp på din skog!

Åldern beror på hur bördig marken är, säg 55-65 år någonstans där du bor (själv bor jag 100 mil bort.).

Du skall alltså lämna träd? Hur mycket gran är det?

Avatar Fallback
M_M  
#21689
Det skulle vara roligt om du kunde ta lite bilder och lägga upp på din skog!

Visst! Ska titta efter i arkivet om det kan finnas några bilder.

Du skall alltså lämna träd? Hur mycket gran är det?

Ja! Tanken är att ta bort granan som befaras bära röta, och sedan behandla stubbarna.
Merparten av skiftet består av gran. På ungefär halva finns ett rätt fint tallbestånd och där behövs det enligt mej bara rensas ut lite gran, medan på andra halvan är det mest gran och några enstaka björkar och tallar.
På den sistämnda halvan blir det således glest om man tar ner granen, och jag tänkte då plantera kanske 300 tallplant där i stället...

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#21697 Här kommer några bilder, dock inte de bästa.... :?
Bild

Från lägden ner emot sjön; lite mer sjöutsikt skull inte skada.


Bild

Mitt fina björkbestånd. Till höger skymtar tallbacken.



Bild

Runt gården är det mycket gran.

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21736 Tycker det ser ut att vara en fin miljö runt dina hus.
Jag skulle föreslå en försiktig gallring, vem vill ha hus på ett kalhygge?
Möjligen att du tar bort några granar som står nära husen om du får skugga in på tomten av dem.
Avverka på vintern så du slipper markskador, ni har fortfande
vintrar till skillnad från södra Sverige!

Avatar Fallback
M_M  
#21738 Håller med dej Röjkvist om att en gård mitt på ett kalhygge inte är nåt vidare, men det är ju detta med rötan i granarna..... plus den ekonomiska biten, går det ihop om man bara tar en liten gallring....? Man vill ju som sagt inte bli skyldig i slutändan....
Hursomhelst så skulle jag vilja ser mycket mer av sjön än jag gör nu, så man kanske skulle passa på i vinter när det ändå är maskiner i närheten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).