Jakt och Fiske

Lo eller Varg

26 inlägg 23644 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lo eller Varg

hala  
#217295 Har vid flera tillfällen funnit slagna rådjur med exakt samma tillvägagångssätt. Tyvärr har jag inte kunnat säkra spår till varg eller lo. Rådjuret har släpats och snurrats i snön. Huvudet är borta, revbenen är avbitna och borta på en sida. Lungor hjärta lever njurar och del av magen är uppätet. Bakdelen är helt intakt och inga bitmärken. Vilket av djuren är det som beter sig så här. Själv lutar jag åt LO men är inte säker. Vad tror Ni forumet?
LOslagen.JPG


Hazze



   TS
Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217296 Lo. När huvudet är avbitet och bytet inte rör sig så är det inte kul längre. Vargen äter soprent.

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217308 Vargen äter långt ifrån "soprent"!! var får du det ifrån? :roll:

vargen kan ju bita ihjäl 20 får i en hage utan att ta en tugga .....och aldrig visa sig där igen!

ordet "soprent" har fått en ny innebörd!

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Bergsmannen  
#217313 Tror det är katten som varit framme. Vargen bör ha blivit störd om den lämnat ett rådjur sådär.

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

santatorp  
#217315 Jag tror oxå på Lo , dom tar ofta med sig nån färdkost... Vargen äter mer på stället.

Här har vi haft en stor räv som tagit 2 fullvuxna (friska) rådjur. Räven tar gärna med sig lite dom oxå.

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

hala  
#217327 Tack för alla svar men hugger inte räven överallt d.v.s. även i bakdelen som i mitt fall är helt orört.
Hazze

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217329 Ja, inte är det varg! den saken är klar!

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

jmatsson  
#217333 Helt hundra på att det är lo. Fanns det inget avtryck kvar?

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

hala  
#217336 Några avtryck stora som en snusdosa suddiga men troligtvis inga klor men inte klockrena. Eftersom rådjuret hade släpats och snurrats i säkert 30 m var de mesta spår utsuddade men jag har fått för mig att det varit två och att någon typ av dragkamp förekommit. Spår efter vingpennor och klor fanns det också men min teori är att örnen kommit och ätit efter djuret varit slaget. En timmerbil som kom för att hämta vid sexsnåret verkar ha avbrutit all aktivitet.
Hazze

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

Hammaren  
#217348 Dom rådjur jag har sett som lon tagit, har lårstekarna åkt först, dom älgar jag sett som vargen tagit har innanmätet vart bland det första dom ätit. men det kan väl variera.

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

anersimyra  
#217353 Klospår syns väl inte efter kattdjur som går i snö? Jag har sett två Loslagna rådjur på Värmdö vid olika tillfällen, båda låg under en gran. Slagplatsen var inte mer än högst ett par kvadratmeter, bägge var ätna på halsen och på "skinkorna" flera tamkatter med enbart huvudet avbitet hittades en bit ifrån. En stor fet räv fanns i närheten, men den sket nästan ner sig när våra tamkatter sprang emot den, kan en räv alltså ta ett vuxet rådjur? Alternativt kan det ju vara självdöda djur som räven ätit på.

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

T Landström  
#217354
Hammaren skrev:Dom rådjur jag har sett som lon tagit, har lårstekarna åkt först, dom älgar jag sett som vargen tagit har innanmätet vart bland det första dom ätit. men det kan väl variera.


Jag har hört att det ska vara så...

Vargen får nog ta mycket skit just nu... ;)

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

halvproffs  
#217369 "Vargen får ta mycket skit just nu.. ;) "
Jaha, då är den här träliga debatten igång igen 😡 .

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

T Landström  
#217372
halvproffs skrev:"Vargen får ta mycket skit just nu.. ;) "
Jaha, då är den här träliga debatten igång igen 😡 .


Jag vill inte ha någon mer debatt i den frågan...är bara en konstaterande!!!!

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217373 Vild katter gör lika dant med ungharen gnager bort huvudet och sen lämnar kroppen orörd,
ja har hittat flera stycken på våren sommaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).