Verkstan

Skogsvagnsbygge mm.

83 inlägg 53983 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

stektlök  
#217020 Mkt imponerande å fint bygge. Man får väl börja gå en svetskurs, är det pinn- eller migsvets eller vad ? Kan du slänga upp lite bilder på när du byggde plats att sätta fast kranen och hur den sitter !
Bra bilder hela vägen, roligt att se när saker växer fram. Själv står man bredvid å ser ut så här :shock: å tänker: -hur fan fixar han sånt här ! :mrgreen:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

T Landström  
#217021 Skulle gissa på pinne...men nu är inte jag någon smed... ;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217033
roten skrev:Vad har du för c-c på axeltapparna?


du menar c-c på bultmönstret på naven?? (ca.210mm) förstår inte riktigt vad du menar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217037
johan83 skrev:
roten skrev:Vad har du för c-c på axeltapparna?


du menar c-c på bultmönstret på naven?? (ca.210mm) förstår inte riktigt vad du menar?


Tror att han menade avståndet mellan hjulaxeltapparna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217038
T24X4 skrev:
johan83 skrev:
roten skrev:Vad har du för c-c på axeltapparna?


du menar c-c på bultmönstret på naven?? (ca.210mm) förstår inte riktigt vad du menar?


Tror att han menade avståndet mellan hjulaxeltapparna.


mellan hjulaxeltapparna i boggielådorna är det c-c 1150mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217043
stektlök skrev:Mkt imponerande å fint bygge. Man får väl börja gå en svetskurs, är det pinn- eller migsvets eller vad ? Kan du slänga upp lite bilder på när du byggde plats att sätta fast kranen och hur den sitter !
Bra bilder hela vägen, roligt att se när saker växer fram. Själv står man bredvid å ser ut så här :shock: å tänker: -hur fan fixar han sånt här ! :mrgreen:


Mig svetsat allting, kranen har trepunktsinfästning, dvs passar i trepunktlyften på traktorn också.
Inget jag skulle valt idag om jag byggde en vagn till, då skulle det blivit en flänsmonterad kran, då slipper man glapp i alla tappar, i mitt fall finns obetydligt glapp ännu iaf, dels är kranen fast svetsad uppe vid tryckstångstappen.

Pilarna på bilden visar var kranen är fäst, nertill är det tre fästöron på varje sida, så det inte skall börja glappa så fort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217048
tomppa_89 skrev:kan man få se bilder på spakarna och hur ventilbordet är monterad på själva lastaren? :) har själv planer på att bytta ventilbord på vår skogslastare till en sån som du har :)


http://www.junkkari.fi/inenglish/cranes/control_devices (Hydraulic pilot operation)

bordet är fast skruvat framför vridhuset på kran, bilderna visar lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217053 Låsventiler eftermonterades när bomstyrningen började ge efter.
lite trångt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217166
johan83 skrev:
mellan hjulaxeltapparna i boggielådorna är det c-c 1150mm
Precis det måttet jag undrade över. Har grejer liggandes både hjul/tappar och utskurna delar till boggin. Lite sugen på ett bygge.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217177
roten skrev:
johan83 skrev:
mellan hjulaxeltapparna i boggielådorna är det c-c 1150mm
Precis det måttet jag undrade över. Har grejer liggandes både hjul/tappar och utskurna delar till boggin. Lite sugen på ett bygge.


jajust, bara att sätta igång då :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217257 Får väl göra så bara allt annat är klart, 2017 nån gång :sad:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217258 Glömde fråga om det är rörtråd du svetsat med?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnsbygge mm.

johan83  
#217302
roten skrev:Glömde fråga om det är rörtråd du svetsat med?


jasså mycket på gång! nej vanlig 1,0mm stråd, med en Esab 320 svets.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217305 Inga problem med sprickor än? Får nog ta å plocka fram grejerna å titta på dom iaf;) Men behöver en utsug innan jag börjar bränna.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnsbygge mm.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217306 Jo har en del på gång. Just nu är det skördaren ska göra i ordning, valmet 6400 som köptes i vinter ska göras klar, en MF 1200 ska skruvas ihop och säljas å så vart ett litet ras på Lundbergaren. Jo just det en skoter som trilskas med. Sen ska man jobba och har småttingar med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).