Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83461 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#208799 Hur som helst, det var ingen bra affär för Malwa under den korta tid de sålde den.
Missnöjda kunder och ett lappverk av garantiåttaganden med modifieringar, trots det fortfarande någon besviken köpare.

Magnus vill kanske glömma den här historien?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#208994
vetinte skrev:De e väll som i allt annat. Innehållet kommer från kina. Men få värkar villja/våga erkänna det :)
Det är säkerligen så, vagnen på bilden är i minsta detalj lika en Avestavagn. Men håller grejerna god kvallite spelar det ingen roll, kineserna tillverkar numera varor av riktigt bra kvalite. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

vetinte  
#209001
anersimyra skrev:
vetinte skrev:De e väll som i allt annat. Innehållet kommer från kina. Men få värkar villja/våga erkänna det :)[/quote Det är säkerligen så, vagnen på bilden är i minsta detalj lika en Avestavagn. Men håller grejerna god kvallite spelar det ingen roll, kineserna tillverkar numera varor av riktigt bra kvalite. :surp: ]



ABSOLUT !!!!!! Jag har själv "kinagrejer" o e jätte nöjd.
Så de var inte för att klanka ner på kinagrejer. Utan bara för att påminna om att väldigt mycket "svenskt" som vi köper är eller innehåller grejer från tex Kina.
Jag uppskattar att dom kommer in. Finns dårlig kvalitet o bra kvalitet på alla områnden oavsett var dom kommer ifrån.
Däremot finns här företag som säljer grejer som inte håller måttet (spelar ingen roll var grejerna kommer från) o inte tar hand om kunden effteråt. Det kan jag bli förbanad på.
O har så oxå blivit. 😡
Kellfri värkar ju vara ett företag som tar väll hand om sina kunder vad jag förstår härifrån forumet bla. :smile:
Men om man informerar kunden tillräkligt för att han kan göra et bra val uteffter sina behov o tar hand om kunden effteråt så e de guld :grin:
Att där finns företag som tycker att dom kan göra snabba pengar med att sälja o sen skita i kunden finns där många som kan intyga. O de drar ju ner ryktet på grejerna. Som i detta fallet "Kinagrejer". Bara uttrycket "Kinnagrejer" har ju fått en dårlig klang. Vilket jag vänder mig emot.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

stefan61  
#209604 Grannen köpte en sådan, allt var ok utom hydraulpaketet det var en riktig skit det var inte bearbetat invändigt så det gick varmt och läckte fick ett nytt på garantin lika på det med, slängde skiten och köpte ett nytt från Kranman sedan funkade det som det skulle.
Skulle jag köpa en atv kärra så skulle jag handla från Kranman dyrare men kanonkvalitet.
Det är nog så tungt i skogen så bra verktyg och maskiner är halva jobbet.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#215984 Tar upp tråden på nytt.. Nu i dagarna skall det (äntligen) beställas en hydraulvagn och står nu och väger mellan Kranman T1700 och T1750.

Vad är era erfarenheter? Någon som ägt T1700 och nu kör med T1750? Är de 7000:-+moms det skiljer dem åt värt för att få den 2dm längre, något starkare och mer rörliga kranen? Det är just där jag känner att dessa vagnar skiljer sig åt då jag ej ska ha någon annan tilläggsutrustning än hydraulvinsch med fjärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Sune_  
#216004 Ja har inte haft både och utan enbart 1750:n så ja kan inte jämföra dom två.
Men rent generellt är dom väl rätt så jämförbara bara att 1750:n är lite kraftigare överlag helt enkelt. Jag skulle ju ha en del tillbehör på (utskjut, större hjul, ramstyrning och hydralvinch) så för min del var det ju den av de två som gällde.
Är dock väldigt nöjd, framförallt med kranen som nästan är för stark när man har tom vagn.
Prisskillnaden är såpass liten i förhållande till vad dessa vagnar koster så ja hade nog faktiskt köpt 1750:n, dels bättre kran med bättre geometri, dels snäppet kraftigare vagn.
1700:n har ju som modell några år på nacken även om den är snarlik så OM du skulle få för dig att någon dag sälja har du förmodligen det extra utlägget tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#216011 Beställde faktiskt en T1750 förut strax innan återförsäljaren stängde :) Ett av hans argument var även att eftersom man har komfortleden och kan lägga kranen lågt om man kör med tom och kort vagn så blir den mindre benägen att välta. Så blir antagligen hämtning nästa helg! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Sune_  
#216032 Härligt, grattis får man väl säga, tror du kommer bli mycket nöjd :)
Ja visst är det så, ja bruker visserligen ha min som vanligt i öglan därbak ändå, men kör man 3 meters har man den max ihopskjuten och då blir den ganska vältbenägen utan lass.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#216038 Det var klokt att ta den större. Själv hade jag tänkt att köpa Avestas MS 38, men valde den mindre 4,2 H. Av olika anledningar. Med facit i hand skulle jag i dag valt den större MS 48.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#216052 Tack tack :) Ja det tror jag med. Ja det är i stort sett endast 3m jag kör, massaved och ved sen kanske det blir nåt enstaka med längre men de blir nog sällan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#217241 Vet någon om det går att ställa upp trycket till kranen på Avesta 3,4-4,2 H, svängen har ju fast ventil och går inte justera. Men där den grövsta slangen går in i hydraulpaketet finns en kupolmutter, kan det finnas en justering där? lik den som finns på aggregatet, där det går att justera trycket till drivningen?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

vetinte  
#217243 Om de finns en justering o den e "låst" som i detta fallet med en kupolmutter.
Så finns där säkert oxå en anledning till de.
De kan ju bli så att du rycker sönder nått annat om du ställer upp trycket.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

peo528  
#217245 Lägger mig i denna tråd lite. Har en vagn som jag ska svetsa lite på åt en granne o han frågade mig om det gick att ställa upp trycket på den. Jag lossade ovan nämnda kupol mutter o under denna sitter en justerskruv en insex som jag förmodar att man ställer trycket med. Min fråga till er me kunniga inom området är vilket håll ska man skruva den för att öka trycket? Jag har informerat honom om att högre tryck kan förstöra annat men han vill testa så därför undrar jag helt enkelt hur man gör?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

värmSkog  
#217248 Skruva den inåt, Så var det iaf på min klyv

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#217263
vetinte skrev:Om de finns en justering o den e "låst" som i detta fallet med en kupolmutter.
Så finns där säkert oxå en anledning till de.
De kan ju bli så att du rycker sönder nått annat om du ställer upp trycket.
till svängen är en fast ventil som inte går att justera då svängen är lätt att köra sönder vid för högt tryck. Men att ställa upp trycket något på övriga funktioner borde inte innebära några problem, att kunna lyfta, låt säga 200 kilo på 3 meter mot dagens 170 skulle ge en stor vinst på en såpass liten kran.
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).