Öppna kategorin

Vattenfilter

24 inlägg 21912 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217099 Mogge_73 vad tror du om att borra istället? Vilka erfarenheter har du från borrhål jämfört med grävd?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217110 Borra är inte säkrare än att gräva.
Det man ofta kan räkna med på en grävdbrunn är lågt pH, annars kan det ofta var väldigt bra vatten.
Har man mycket åkerbruk alt. Stora gödselhögar i närheten är kanske inte en grävd brunn det första alternativet. Då som man brukar säga allt faller neråt. Och grundvattnet är en stor sjö under marken inte små bäckar som många tycks tro.

När man borrar trycker man ner ett foderrör samtidigt som man borrar ner till ca 2-4 m i berget. Där gjuts det fast för att hindra att grundvattnet skall läcka ner i borrhålet. Det kan dock i många fall fortfarande göra det via sprickor i berget men det märker man först efter en analys.
Sen fortsätter man att borra ner igenom olika berglager och via små sprickor i berget får man ett stort flöde. Ju djupare man borrar ju större risk att hamna i vatten man inte vill ha.
I närke är det tex. Stor risk för saltvatten redan vid 60-80 meters djup.

Och tyvärr vet man inte hur vattnet blev förren man testat det, det bästa enligt mitt tycke är att gå runt och fråga grannarna hur deras vatten är vad dom har för källa. Och tänk på att inte alla har kontrollerat sina källor. Och det kan finnas mycket läskigt i vattnet som inte syns, smakar eller luktar.

(Ursäkta om det är lite stavfel, sitter och hamrar på en iphone)
Med vänlig hälsning, Morgan

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217112
RICKE3 skrev:Det är ju ganska krånligt att köpa ett v-filter, ex en bil kan man ju provköra först.

Filtrena har lovat att kommer dom inte ner under 30 på färg och 0,5 på järn som är rek. så köper dom tillbaka filtret.



Färgtalet i vattnet är synbart vid ca 20 om du jämför med ett rentvatten, vid 25 är det synbart om du håller upp det. vid 30 får du en anmärkning av estetisk natur.

När det gäller järn får du en tekniskanmärkning vid 0,5 mg/l, men det missfärgar redan vid 0,2.

Det är viktigt att tänka på, vid 29,9 i färg och 0,49 i järn inget återköp.

Vi brukar lämna 2 år reningsgaranti och är du inte nöjd kan du lämna tillbaka filtren oavsett värdet på vattnet. dock så betalat du för ev. frakt och installationskostnader samt material.

Du menade ett J-Filter inte V-Filter?

Det bästa är att ta kontakt med en lokal firma som är seriös som kan komma ut till dig.
Att köpa via internet är inte lätt, mycket ansvar hamnar på kunden och det blir ofta en massa bortförklaringar typ. att vi visste inte och du sa inte!! så är karusellen igång...

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217117
RICKE3 skrev:Mangan 0,37 och kalk står inte. Grävd brunn.
Vad tror du om filtrenas garanti kan dom hålla det?



Hm.. Verkar som att många av mina svar via iphonen inte har kommit med så jag kör via datorn.

Jag är tveksam att du blir nöjd med bara ett J-Filter.
Ska din rening fungera smärtfritt utan för mycket underhåll bör du ha ett pH-justerande filter före, för att kunna höja ett pH värde behöver man minst 90 cm kontakt yta. detta får inte plats i ett j-Filter, jag har märkt när vi använt den, att den fungerar bra på vattnet över 7,0 utan ytterligare pH förhöjning.

J-Filtret åtgärdar inte humus vilket du har mycket av, och det innebär att du troligen får färg efter filtret. så därför behöver du antingen ett kolfilter alt. humus jonbytare.

Jag skulle rek. pH förhöjande filter, J-50 alt. j-75 med 300 liters Hydrofor, och kolfilter efter.

Alternativt ett Syresättningshydrofor sandfilter och ett kinnetico filter med macrolite och jonbytare. och sedan ett kolfilter. ca 45-50 000:- (Kul va? Men Bra va!!) 🤡
Senast redigerad av mogge_73 fre 15 mar 2013, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217118 Kalken står som total hårdhet.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217227 0,84 i hårdhet. Det blir nog att testa ett j50 filtrena.
Var och pratade med göingefilter och pratade med vd själv (visste jag inte då) och han rekommederade ett 125!!!! som är baserat på 10 hushåll. SERIÖS kille dendär vd, NOT.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217237 Det låter klokt! Det går alltid att komplettera med ett kolfilter efteråt för humusen.
Ta en stor hydrofor så du får tid för järnet att fälla ut.
Cirkulationspump tar vattnet igenom massan flera ggr, om kärlet är för litet är risken att vattnet går rakt igenom vid stora vattenutag.

Lycka till! Berätta hur det gick.
Med vänlig hälsning, Morgan

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217240 Jag har en 300lit. hydrofor och jag ska rappotera hur det går. Och tack Morgan för du tog dig tid att svara på mina inlägg :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattenfilter

Camaro1969  
#532175 hur gick det? =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).