Öppna kategorin

Vattenfilter

24 inlägg 21914 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vattenfilter

RICKE3  
#216831 Funderar på att byta ut mitt vattenfilter (HOH Vattenteknik FFA60) pga att vattnet smakar järn och jag tror att det är nåt fel på det.
Har gjort en ny vattenanalys och järnhalten var 7.1mg rek mindre än 0.5mg.
Vad har ni för filter?
Det finns många aktörer på detta område och varierande priser så lite tips på nått bra filter vore bra.

//Rickard



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

Vorstehn  
#216844 Har du bytt filtermassan någon gång? På mitt vattenfilter (aquapal) ska det bytas var 7,5 år. Sen ovanpå allt måste ph-värdet stämma för att det ska rena vattnet ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#216848 Det ska inte behövas enl tillverkaren. Men detta filter började strula meddetsamma så jag tror inte det är nåt fel på massan. Dom bytte ut behållaren och jag tror dom "glömde" byta röret som går ner till botten. Men ska jag kolla det så måste jag dra upp det och byta filtermassa ca 6000kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

Vorstehn  
#216852 Det lät mindre roligt.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216943 Man kan oftast sätta i ett nytt rör utan att byta massan. Iofs. funkar detta bättre på jonbytare än vanliga filter för dricksvatten. Försök att spola vatten genom röret samtidigt som du skruvar/pressar det ned genom massan. Rent generellt så är jag ganska skeptisk mot filter som tillverkaren påstår att man inte behöver byta filtermassa eller backspola.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#216995 7,2 i Järn!!! Finns inte många filter på marknaden som klarar av dom talen.
Vad är det för filter du har?
Har du någon förbehandling av vattnet typ syresättning eller kaluimpermanganat?

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#216999 Nu har jag ett HOH FFA60 Vattenteknik som jag behandlar med kaluimpermanganat.
Men nu lutar det år ett filtrena 50 med syresättning. Dom har garanti på att det ska funka annars köper dom tillbaka det.
7.1 är mycket men enl vissa filtertillverkare så kan det vara svårare att rena 3mg, det beror lite på vad dom andra värdena ex ph ligger på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217005 Vad har du mer än järn?
Jag skulle nog också rek. ett J-Filter, fördelen där är att vattnet cirkulerar och då får mer tid att fälla ut.

Det som kan ställa till det är ev. COD (Humus) då det kan bli så kallad humusbundet järn detta gör att vattnet inte reagerar på syret då det är klätt med humus.
Har du högre humus tal än 5 skulle jag rek. att du tar en analys som innehåller Järn ELOF (Efter luftning och filtrering). Då vet du hur mycket järn som filtret kan rena, är det över 0,2 efter kommer ditt vattnet fortfarande missfärga.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217009
RICKE3 skrev:
7.1 är mycket men enl vissa filtertillverkare så kan det vara svårare att rena 3mg, det beror lite på vad dom andra värdena ex ph ligger på.


J-Filtret har lite pH massa på toppen av filtret för att lyfta pH, det krävs minst 7,5 om järnet ska oxidera ordentligt. har du dock värden under 6,5 får du sätta ett pH förhöjande filter före, då j-filtret inte orkar höja surare vatten. Viktigt också att tänka på att pH värdet förändrar på väg till labbet, så pH bör alltid mätas på plats.

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217057 Ph är 6,0 och COD 7.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217074 Oj! Då skulle jag rek. Ph filter först, sen j-filter, och kolfilter efteråt.
Det blir väldigt svårt att fälla ut järnet och med så högt COD. Vad var färgtalet och turbiditeten?
Kalk? Mangan?

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217083 Färg 80 och turbiditet 6.0. Vad kostar ett ph filter?

Med tanke på dina frågor så jobbar du med detta eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217084 Det är ju ganska krånligt att köpa ett v-filter, ex en bil kan man ju provköra först.

Filtrena har lovat att kommer dom inte ner under 30 på färg och 0,5 på järn som är rek. så köper dom tillbaka filtret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

mogge_73  
#217086 Ja! Jag arbetar på Brava Vattenrening.

Turbiditeten är ämnen som har fällts ut ur vattnet (grumlighet).
Färgen är till största del humus och j-filtret tar inte humus.

Är det en borrad eller grävd brunn.

Vad hade du för värden på mangan och kalk?

Ett pH filter 1044 med automatik, ph-justering inkl. Ph-testkit 14625:- inkl. Moms.

Vi arbetar med alla stora märken, ex. Filtrena, callidus, kinnetico, ceasa....

Avatar Fallback

Re: Vattenfilter

RICKE3  
#217089 Mangan 0,37 och kalk står inte. Grävd brunn.
Vad tror du om filtrenas garanti kan dom hålla det?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).