Gallring

rotstop mars?

20 inlägg 18020 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

rotstop mars?

kamasutra  
#216805 Ska göra förstagallring granbestånd ett litet skifte södra östergötland, manuellt med stil nu under andra sista halvan av mars.
Frågan är, ska jag vara glad att vintern är fortsatt kall här nere - och därmed inte tänka på rotstop-behandling?
Vad det verkar på långprognoserna av herr meteorolog så ska Sibirienvindar fortsätta härnere under ovan nämnda period då jag ska hålla på... (Fick 2-3dm nysnö inatt, ´fiint dä´) Och ska bli fortsatt ännu något kallare och mer snö - kan nog bli en stund in i april

Det räcker om stubbarna får nån, ett par veckor fortsatt kyla så inte sporerna ev tar fäste om försommaren kommer tre veckor senare?
Jag räknar vara färdig om ca 14 dar.
Nån vår ska vi nog knappt räkna med som sagt, det ska ni nog se dimper ned en försommar rätt som de är istället...

Hej förresten!! (ny här)



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216863 Jag tror du kan vara lugn mars ut.

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

rikard_e  
#216867 Hejsan och välkommen!

Är det inte över +5 en längre tid så ska det inte vara någon fara

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#216912 När medeldygnstemperaturen är över +5 så behandlar inte vi stubbarna. Det är åtminstone vad certifieringen som vi hör till har som krav...

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Midgård  
#216928 Rotstopp har ju väldigt kort hållbarhet efter tillblandning, ett par dygn om jag minns rätt. Finns det något alternativt preparat med bättre hållbarhet?

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#217049 Jo men du behöver ju inte blanda så mycket åt gången. Men om du inte vill använda rotstop så finns ju Urea. Finns sorter som håller sig i 24 månader i mindre förppackningar (10-30 liter), dock i oöppnad förpackning. Men den står sig nog länge i öppnad förpackning också. Den sorten ska inte blandas med vatten utan den kommer färdig för användning.

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Midgård  
#217056 Tack för tipset, ska kolla på det.

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

halvproffs  
#217059
finskpinne skrev:När medeldygnstemperaturen är över +5 så behandlar inte vi stubbarna. Det är åtminstone vad certifieringen som vi hör till har som krav...


Jag antar att du menar under +5. Enligt tjänsteman på Mellanskog behövs bara behandlingen under vegetationsperioden !?

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#217061 Nej jag menar över +5 grader celsius. Alltså på sommaren. När temperaturen är +5 eller varmare...

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Midgård  
#217065 Behandlar ni inte stubbarna när temperaturen är över 5+, utan när det är kallare???

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#217067 Oj... Ursäkta mig, det har smitit med ett "inte" i den där meningen. :shock:

Såklart ska det ju stå: När medeldygnstemperaturen är över +5 så behandlar vi stubbarna. Det är åtminstone vad certifieringen som vi hör till har som krav...

Får nog ta och föra laptopen på service, den verkar ju skriva en massa ord av sig själv... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Midgård  
#217068 Jovisst, jag förstod ju vad du menade.

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

Brickan  
#217073
finskpinne skrev:När medeldygnstemperaturen är över +5 så behandlar inte vi stubbarna. Det är åtminstone vad certifieringen som vi hör till har som krav...
Vilken certifiering är det?

Användarvisningsbild

Re: rotstop mars?

finskpinne  
#217154 PEFC (Programme for the Evaluation of Forest Certification schemes) Dom kräver alltså att vi behandlar gran och tallstubbar när medeldygnstemperaturen är över +5 grader.

Avatar Fallback

Re: rotstop mars?

haggloader  
#217159 Gäller skyldighet att behandla stubbar också i sverige för pefc?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).