Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogskran och vagn till Foton 404

173 inlägg 76071 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Hema  
#213858 Detta är en vagn som var ute på blocket tidigare:
Bild

Där är det en liten plattform att stå på med ventilpaketet framför sig. Tycker det verkar rätt smidigt. Lycka till med funderingarna :)

FTG
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

halvproffs  
#213897 Tycker att det där såg ganska farligt ut när det inte ens finns en grind att lägga virket mot. Skulle själv aldrig använda den.

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Hema  
#213944
halvproffs skrev:Tycker att det där såg ganska farligt ut när det inte ens finns en grind att lägga virket mot. Skulle själv aldrig använda den.


Finns väl inget som hindrar att man monterar dit en grind? Nu var det annan lösning för att styra kranen utanför traktorn som var ämnet.

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

skogsbonne  
#213956 alla vanliga timmer kärror har oftats inte grind fram....

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

totte  
#213960 Har man inte grind björnar man lasset.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

halvproffs  
#213967
Hema skrev:
halvproffs skrev:Tycker att det där såg ganska farligt ut när det inte ens finns en grind att lägga virket mot. Skulle själv aldrig använda den.


Finns väl inget som hindrar att man monterar dit en grind? Nu var det annan lösning för att styra kranen utanför traktorn som var ämnet.


Nej, klart att det ska finnas en grind när man står oskyddad bakom kran. Ämnet är väl rubriken?

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Hema  
#213979 Står man oskyddad om man står bakom kran? :P

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

halvproffs  
#213995 Betydligt mer oskyddad än om du har en grind som täcker dig till en del. Jag skulle då aldrig ställa mig där varesig jag hade grind eller inte.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#214036 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Hema  
#214099 Du har ju grind på din vagn, så vad säger du om bilden jag postade.. Skulle det funka på din?
Bild

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

totte  
#214119 Du kan ju byta rubrik på den igen och köra på. Tycker det är bra när ett pågående projekt inte splittras upp på massor av småtrådar, på det här viset kan man ju följa historien.

Förslag på ny rubrik: "Skogskran och vagn till Foton 404"

Alternativt: "vetinte vill veta!" :lol:

Användarvisningsbild

Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#214148 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#216801 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

traktorz  
#216830
vetinte skrev:Förövrigt om här e nån som "sitter på sniskan" i traktorn o kör kranen så e jag intresserad av bilder, kommentarer o tips & trix till en sådan lösning.
Har fortfarande inte fixat infästning till ventilpaketet.
Helt enkelt för att jag inte kan bestämma mig :???:


Förkastligt att sitta på "sniskan":
Ergonomiskt inte så bra för nacke och rygg!
Dessutom så har ju inte FT404 traktorn plant golv, ej heller svängbar stol, så det går inte enkelt att modifiera. Således är det nog bättre med ventilpaketet fixerat vid vagnen.

Vi har ju själva ett grävaggregat på vår Foton FT404 och där får vi frekvent springa mellan traktorns och grävaggregatets sitsar. Där om något, så skulle man tjäna på att få upp ventilpaketet in i traktorn. Olägenheten är i mitt tycke mindre på en kranvagn.

Vad jag kan se har du mekaniska stödben till kranen, så du måste ändå ur traktorsitsen för att sköta dessa.

Fråga: Vad har du för olja i hydraulsystemet på din Foton?
Vi kör fortfarande med Agrol Kombi Classic 10W-30 (STOU betyder Super Tractor Oil Universal) olja, men funderar på att gå över till ISO VG32 specifik hydraulolja (OKQ8 Handel 32 på Swedol) för styrservo och hydrauliken för att även vintertid få det lite rappare i responsen. Kanske något för din kran att tänka på också?

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#216837 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).