Motorsåg och handhållet

Såg svärd

31 inlägg 16720 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såg svärd

Simon.M  
#216644 Var inne o köpte ett nytt svärd häromdagen hos handlaren då noshjulet skar på mitt gammla som ändå var ganska nytt :) fick då höra att det beror på att det är kallt ute som det skär är det någon sanning i det gör ni av med mer svärd på vintern??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

anersimyra  
#216648 Något sämre smörjer det kanske då oljan flödar något trögare i vart fall innan sågen är genomvarm, men jag har aldrig varit med om att svärdet skurit. Jag använder inget fett varken till lagret i kopplingen eller till svärdet, jag har kört flera av mina sågar väl över tio år utan att fetta in kopplingslagret och har aldrig haft några problem.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216650 Jag har faktiskt varit med om det en gång, fick tag på en Stihl ms 170 (minsta billigaste sågen i deras sortiment för ett par år sen..) som jag skulle prova lite. Efter en stund så skar noshjulet fast, men det lossnade igen när det fick kallna. Detta hände ett par gånger, men sen försvann det när svärdet blev lite mer slitet. Tror inte den oljepumpen var gjord för att kvista på fullgas.

Ställ alltså på oljepumpen på sågen, om den går att justera. Kan vara därför det havererade..

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216656 Att det gick itu pga av kyla tror jag inte på. Är svärdet kallt är det bra!
Friktion skapar värme.

Ingen bra olja, dåligt filat, för mycket spänning, klämda tippar är nog vanligast orsak till skurna svärdstippar....

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Simon.M  
#216659 Skulle ha att göra med att det blev varmt o kallt om vart annat sa han och att man gör av med 2 på vintern o ett på sommaren :) men var mitt första 1.3 svärd kanske dom håller lite sämre ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216664 Det går inte fler svärd för det är vinter.

Har du 1,5 nu kommer det att funka bättre.

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Ile62  
#216790 Jag har också haft ett fastnat noshjul. Men lösningen var lätt: värma svärdet tills isen i nosen smälter!

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

rikard_e  
#216791 Är det ingen som kör i fett i noshjulen?

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Simon.M  
#216792 Jag gjorde det o mistänker det var det som frös :) har aldrig haft fett tidigare

   TS
Avatar Fallback

Re: Såg svärd

rikard_e  
#216796 Möjligt att det lagt sig vatten över fettet som inte kunnat rinna ut pga fettet.

Fett fryser inte av sig själv, det ändrar bara densitet.


Vad hade du för något fett?

Avatar Fallback

Re: Såg svärd

Simon.M  
#216797 Det vet jag inte var det som följde med såget !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Såg svärd

olov k  
#216800 Har haft flera svärd som skurit i noshjulet. Flera gånger har det skurit då jag har fettat in noshjulet. Har upptäckt att smörjhålet i svärdet har lätt att bli tätt med smuts. Upplever att 1.3 svärden har lättare att skära noshjulet. Det går ca 1 svärd per år har en husqvarna 346 och bara kört med husqvarnas särd.

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216802 Trycker man fett inifrån - ut kommer inte olja utifrån -in.

Bäst i mitt tycke ärr att se till att man har en bra olja som smörjer nos hjul med.
Att fetta in lager när det behövs blir aldrig. I bästa fall rutinmässigt, men sällan tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Huskyman  
#292960 Väcker liv i en gammal tråd.
Jag har en 576XP där noshjulet nyper titt som tätt. Speciellt vid instick.
Jag rensar och smörjer varje gång det händer. Irriterande... Men nu såg jag att det finns en liten klämskada på toppen av svärdet. Skulle tro att det är den skadan som gör att den nyper. Blir till att köpa nytt helt enkelt. :???:

Användarvisningsbild

Re: Såg svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292983 Vad är det för svärd som nyper?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).