Uppvärmning

omvadla kubbe till ved m3??

47 inlägg 46790 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

vontrapp  
#216421 Nu har vi svaret! 15m3 kubbar lastade huller om buller på kärra ger 11m3 kluven och staplad ved!
Jag har sågat ner allt jag hittat så dimensionerna på veden är väldigt varierande och längderna ligger mellan 45-50 cm

   TS
Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#216445 Gött att vi äntligen vet ! :grin:

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

JensSkoog  
#222235 Regner 1,6 kubikkmeter fastvirke gir omtrent 2,4 kubikkmeter ved klar til fyring.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

norrskog  
#229662 själv skiter jag i vad ursprunget kubik är. Det enda jag är intresserad av är hur mycket kubik jag har i kärran när jag säljer veden. Yxa spett kilar slägga klyv är vad jag får använda för att få sönder min kubb

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedproducent  
#229669
norrskog skrev:själv skiter jag i vad ursprunget kubik är. Det enda jag är intresserad av är hur mycket kubik jag har i kärran när jag säljer veden. Yxa spett kilar slägga klyv är vad jag får använda för att få sönder min kubb

Det var ju också ett sätt att skita i råvarukostnaden. Tur det att det finns företag som räknar långsiktigt också för att kunna investera och anställa personal.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Astrix1  
#259095 Fick hem 22 m3 fast kört av skördare, blev ca 36 m3 travat på huggarvagn När jag travat in det i vedbod ej skjäptmått blev 70 m3. Rak ganska grov björk. Vad skulle det blivit skjälptmått 90 m3

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedproducent  
#259409
Astrix1 skrev:Fick hem 22 m3 fast kört av skördare, blev ca 36 m3 travat på huggarvagn När jag travat in det i vedbod ej skjäptmått blev 70 m3. Rak ganska grov björk. Vad skulle det blivit skjälptmått 90 m3

22 m3 fub blir ju med torr ved 30 cm 45 m3 stjälpt så vet då rakt inte var du fått dina siffror från eller hur du mäter.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Astrix1  
#259418 22 delat på 36 är 0,61 är inte så klen ved, är uppe i travat mått vagn. När jag kapat kluvit veden staplat i med barken neråt blev det 70m3
Min vedbod har golvyta 35 m2 travat över 2m högt

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#259419 När ska vi lyckas reda ut det här :)

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Astrix1  
#259420 fast är ju utan luft hållutrymme travat med luft hålutrymme då ökar volymen och när du kapat klyvit ökar luften volymen mer

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stegmaster  
#259424 Fatter inte riktig hur du tänker her??
22Fub er ju 22Fub oavsett om det er rakt och grovt eller klent och krogigt.
Högen på vedtimmeret vil ju givetvis variera efter hur virket ser ut.
Grovt/rakt virke vil gi en mindre hög med lite luft imellan, klent/krogigt virke vil gi en större hög med masse luft.
Men när veden er klyvd och klar ska stjälpta volumen vara den samma i båda fallen.
Och som Vedproducent skriver ovan, så blir detta ca dubbla volumen stjälpt mått i 30cm ved, altså 45m3.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

stektlök  
#259429 22 fub är lika med 22fub oavsett krök å tjocklek :) mkt sant !

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Astrix1  
#259439 22fub är alltid 22fub jag skrev vad jag fick ut av det, vad det ökade när jag transporterade det hem till 36 m3travat ( 36 är ju beroende rakhet grovlek) 70 m3 är vad det blev när jag staplade in det i vedbon. (väl staplat med luft under och runt spjälväggar)
Det var mitt bidrag från ved till kubbe

Användarvisningsbild

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Vedproducent  
#259444
Astrix1 skrev:22fub är alltid 22fub jag skrev vad jag fick ut av det, vad det ökade när jag transporterade det hem till 36 m3travat ( 36 är ju beroende rakhet grovlek) 70 m3 är vad det blev när jag staplade in det i vedbon. (väl staplat med luft under och runt spjälväggar)
Det var mitt bidrag från ved till kubbe

Fattar ingenting av vad ni mäter och hur. En m3 fast under bark håller 50 % med barken på eller lite knappt det med avdrag för barken. Du har ju siffror som är så långt ifrån verkligheten så man undrar vad och hur du mätt. För något bidrag till verkligheten är det inte. 45 m3 är den cirka volymen punkt slut! Får ni andra siffror mäter ni ju något annat.

Avatar Fallback

Re: omvadla kubbe till ved m3??

Astrix1  
#259448 Sist jag mätte min vedbod stämde 35m2 travade min 2m högt blir 70m3. Mäter min brasved som är i vedbon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).