sön 10 mar 2013, 22:05#216366
Brickan skrev:Vagnen får ligga till sig ett litet slag. Så får vi se vad det kan bli. Jag ska ju inte köra vansinnigt stora volymer så det är lite svårt att acceptera kostnaderna för nya vagnar. Jag borde nog jobba på min egen kompetens lite först... Där finns t ex Weimer 5 ton för 63 + 4 (ramstyrning) + 4 (frakt) = 71 hemma på gårdsplan. KTS 7 ton ger ett rätt litet för klassen, och gediget intryck. Den lockar trots att den klassas som 7 ton - 75 fritt gården. Det finns fler. Vreten har en liten (Kellve 550), Kranman (dyra). Sedan finns några utan ramstyrning, men dem har jag lagt åt sidan tills vidare.
Vinsch måste man ha hos mig med det underutvecklade vägsystemet, blöta områden och branta eller blockiga områden. Så det ska till också... Detta begränsar de körvägar en vagn kan gå fram på och det är en återhållande kraft kring plånboken.
Så varför inte ett lunningsspel och ingen eller mycket enkel vagn som lastas med frontlastaren? eller nåt. Får väl åka ner till skogselmia och kolla på grejer så kanske det klarnar.
Jag har kört med vinsch o hemmabygd vagn et tag. Byggde sedan en kranbom på vinschen. O nyss köpte jag en Weimer kran. Den som sitter på deras 5-tonnare du refererar till
Köpte enbart kran för plånbokens skuld.
Den har ju 3-punkts infästning oxå.
O de kan ju vara bra att ha i vissa lägen. Utan vagn eller med annan vagn typ flakvagn.
Så nu får de gamla vedkärran hänga med ett tag till. Men man har ju möjlighet att montera kranen på kärran om jag vill eller bygga en ny eller köpa kärran sedan.
Finns ju alla möjligheter. Man e inte låst på något sätt så att säga.
..