Skogsmiljö och Trädlära

Stenmurar!

64 inlägg 46489 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stenmurar!

Robertberg  
#216205 Stenmurar är ju något av det bättre som våra skogar har att erbjuda,jag går ofta och förundras över vad ofantligt massa mantimmar det är nedlagt i denna stenrensning.

Så en hedersplats för dessa måste vi såklart ha!


Sommaren 2011 byggde vi ett garage, höjdskillnad uppstod mellan gräsmattan och garaget, stödmur av betong var inte aktuell. Stenmur var svaret.
En gammal jobbarkompis och granne är en jävel på att lägga stenmur, han inkallades.

IMAG0281.jpg

IMAG0283.jpg

Rejäl stenkörning
IMAG0292.jpg

Urgrävning
IMAG0303.jpg

Första kvällen, fusk med grävlingsmaskin och spännband
IMAG0310.jpg

Slut första kvällen
IMAG0313.jpg

IMAG0502.jpg

IMAG0504.jpg

IMAG0505 - Kopia.jpg

IMAG0669.jpg

Klart!
IMAG0805.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

skogshasse  
#216209 snyggt jobb

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216211 Mkt snyggt.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#216213 Tacktack!

Vid en planterad hage i vår skog finns detta stenröset, uppskattat utifrån bilden är röset minst 4x5x2 meter, 20 kubik sten staplat, över jord..
IMAG0064.jpg

IMAG0065.jpg

IMAG0066.jpg


Sten som ligger i kanten vid en av våra åkrar, notera tumstocken.
Ungeför samtidigt som stenrensningen med hjälp av stenvagnar och liknande hjälpmedel var färdig slog de hydraliska grävmaskinerna igenom, lite snåpligt. Tänk er vad arbetet förenklades då..
IMAG0341.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216214 Fina grejer, är det en väg mellan stenrösena eller vad är det?

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Chainsaw Charlie  
#216215
obantteg skrev:Stenmurar är ju något av det bättre som våra skogar har att erbjuda,jag går ofta och förundras över vad ofantligt massa mantimmar det är nedlagt i denna stenrensning.

Så en hedersplats för dessa måste vi såklart ha!


Jag håller helt med. Det är Sveriges "pyramider" som ligger ute i skogarna. Tusentals kubikmeter sten travat i murar och rösen.

En tidlös design som kommer att vara lika snygg långt efter att du har ställt in tofflorna och tagit ner skylten, till skillnad mot en betongmur som blir fulare för varje år.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#216217
Slurfi skrev:Fina grejer, är det en väg mellan stenrösena eller vad är det?

Precis, just där ganska bred, men bakom ryggen på kameran går den ihop, för smal för traktorn..

Här i sydöstra småland är stenmurarna lika vanliga som befolkningen är snål, hur är tillgången i övriga sverige?
Senast redigerad av Robertberg sön 03 nov 2013, 00:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Simon.M  
#216222 Hur är det med stenmurar får man riva dom eller är dom fridlysta??

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

svampbob  
#216224 Japp vi rev en härom året och då fick vi koppla in länsstyrelsen för ett ok

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#216237 Inte utan tillstånd. Det finns en regel som lyder ungfär "en mur som är tre stenar hög får inte röras".

En bonde här i trakten rev en mur, och la den som fyll under sin nya lagård. Sedan blev han dömd till att återställa muren, eller betala 800 000:-. Dyrt fyllnadsmaterial..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216241 Det är väldigt vackert med stenmurar. Ser sällan sådana här där jag håller till. Inte ens på stora Tuna-slätten ser man dom.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Risarvaren  
#216245 Själv så har jag numera en lite gård i Hälsingland, den ligger mitt ute i de stora skogarna och denna tillsammans med tre andra granngårdar bröts runt 1630-1640 av finnar. Gårdarna ligger i utkanten av finnmarken.
Finnarna valde sydlägen med granskog där jorden var bördig för att sedan tillämpa svedjebruk. Det ligger stenrösen överallt i sluttningarna, både runt befintliga täkter men även ute i skogen som bevis på tidigare odlingsmark. Här har man inte nyttjat stenen till murar och annat användbart, bara staplat på hög. Spelar egentligen inte så stor roll om man ser på den som en kulturhistorisk gärning!

På en liten gård som denna har man burit förmodligen 1000 ton sten genom seklerna... Detta är en av anledningarna till att jag vill bevara de täkter och betesmarker som brutits för 350 år sedan.


Här är ett mellanstort röse med större sten en bit ner i skogen, skogen är väl 75-årig så röset skapades långt innan dess...
DSC00515 (Custom).JPG


Ett jätteröse längre ner i skogen där minst en föryngring har gjorts för cirka 35 år sedan.
DSC00519 (Custom).JPG


Ytterligare ett jätteröse mellan två täkter, skall under våren röjar fram och friläggas.
IMG_2790 (Custom).JPG

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

stektlök  
#216250 Mycket trevligt bygge av människor som inte har något emot lite kroppsarbete av rang ! :) Fina bilder och de sista 2 bilderna är mycket njutfulla av resultatet.
På tal om länsstyrelsen och att man inte får riva gamla murar, jag minns vissa och fått berättat för mig om bönder som grävde ner jättestora fina murar för ca 25-30 år sedan för de skulle bli bättre att köra med traktorn. De hade säkert varit K-märkta idag :) men det blev juh långa fina drag för bönderna och smidigt för traktorn iaf !

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Risarvaren  
#216256 Jag tror inte att man får röra vare sig stenrösen eller murar hur som helst nu för tiden, många gamla odlingsrösen i skogen förstörs dessvärre av de stora maskinernas framfart...
...men det som länsstyrelsen inte vet har Länsstyrelsen inte heller ont av...
Om man vårdar dem så kan man till och med få ett litet EU-bidrag för det. tror det rör sig om 300 per röse men om man har 15 så blir det en slant till bensinen åtminstone.

Jag röjer mina rösen utan bidrag bara för att jag tycker de är vackra och ger tillfälle att undra över människorna som bodde här tidigare... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

machonisti  
#216264 Mycket fint arbete obanteg, plocka sten är kul speciellt med resultat du uppnått. Kan mot våren knäppa bilder på alternativa stensättningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).